تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
الجریده بررسی کرد؛

رادارهای خاموش نفتکش‌های ایرانی برای فرار از بازرسی/ چین در مقابله واشنگتن و تهران، کدام طرف ایستاده است؟

در جهت تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، کشتی‌های نفت کش ایران رادار‌های خود را خاموش کردند تا مورد پیگرد و بازرسی قرار نگیرند.
ابعاد مقابله جدید واشنگتن و تهران؛ چین کدام طرف ماجرا ایستاده؟ / اگر نفتکش‌های ایران رادار‌های خود را خاموش کنند، چه خواهد شد؟
رویداد۲۴ الجریده نوشت: بدنبال آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، لحن چالش برانگیز بین واشنگتن و تهران به اوج خود رسیده است.

 این رسانه عرب زبان ادامه داد: در حالی که ترامپ از نظریه فشار بر ایران برای واداشتن آن به مذاکره‌ای در راستای دست یابی به توافقی جدید صحبت می‌کند، به نظر می‌رسد تهران همچنان برای مقابله با واشنگتن مصمم است. در این میان، شکاف موجود بین واشنگتن و هم پیمانان اروپایی آن عمق بیشتری یافته است و اکنون اروپایی‌ها خود را در جبهه واحدی به همراه مسکو و پکن می‌بینند.

ترامپ در تازه‌ترین صحبت‌های خود بار دیگر تاکید کرد که هدف از تحریمها، مجبور کردن نظام ایران برای انتخابی واضح است: «یا اینکه از رفتارش در منطقه دست بردارد و یا اینکه به راهش به سمت فاجعه اقتصادی ادامه دهد. علاوه بر اینکه راه دست یابی به توافقی جدید و فراگیر، همچنان باز است.»

در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی از پیروزی کشورش در مقابل نقشه‌های آمریکا در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی سخن گفته و تاکید کرد ایران بار دیگر هم پیروز می‌شود.

در ادامه، وزارت خارجه ایران از تاثیر تحریم‌های جدید کاسته و تصریح کرد که پیامد‌های منفی آن برای اقتصاد ایران ناچیز است. ضمن اینکه رئیس بانک مرکزی ایران عبدالناصر همتی از شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی تهران سخن گفت.

پس از آنکه المان، ایتالیا و فرانسه از پایبندی خود به حمایت از شرکت‌های اقتصادی اروپا که تعاملات تجاری با ایران دارند، صحبت کرده و بر حفظ کانال‌های مالی فعال با تهران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران تاکید نمودند، تمام نگاه‌ها متوجه هویت ۸ دولتی شد که واشنگتن موقتا آن‌ها را از تحریم‌ها معاف کرده است.

در جهت تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، کشتی‌های نفت کش ایران رادار‌های خود را خاموش کردند تا مورد پیگرد و بازرسی قرار نگیرند و به این ترتیب تنها از طریق استفاده از عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره ها، امکان تعقیب این کشتی‌ها وجود دارد.

علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد ایران به راه دیگری متوسل شده است که در طول سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ در دوره تحریم‌های سابقش از آن استفاده کرد، یعنی ذخیره و بارگیری نفت توسط کانتینر‌های بزرگ در سواحل خلیج فارس.

با اینکه اتحادیه اروپا متعهد به تاسیس موسسه‌ای تحت عنوان «شرکت دارای هدف ویژه»، برای حمایت از شرکت‌هایی شده است که خریدار نفت هستند، اما تحلیلگران تردید دارند که شرکت‌های مذکور با ادامه ارتباط نفتی با ایران، خطر کرده و با استفاده از این ساز و کار، خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دهند.

در این بین، دو خریدار اصلی نفت ایران، هند و چین هستند، که البته چین بعنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران، به شکل غافگیر کننده‌ای نشان داده است که آماده همراهی با تحریم‌های آمریکاست و علت این مساله، آن است که در حال حاضر چین مساله مهم تری برای تمرکز کردن دارد و آن، جنگ تجاری مستمرش با واشنگتن است.
 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
1
اگر چين با تحريمها همراه شود ثابت ميكند به آمريكا وابسته است در اينصورت جنگ تجاري بين چين و آمريكا هم فقط يك نمايش است و چين وابسته با آمريكا جنگ واقعي نخواهد داشت بلكه در مشت آمريكا خواهد بود

اگر واقعا جنگي وجود دارد با عدم حمايت از تحريمها معلوم خواهد شد
نظرات شما
پیشخوان