تاریخ انتشار: ۰۶:۱۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
گرامی مقدم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مشی لیبرالی آخوندی به شهر تهران آسیب می‌زند/ قرار نیست شهردار تابع شورای شهر باشد

اسماعیل گرامی مقدم درباره انتخاب آخوندی به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری گفته است در شرایطی که شهرداری درآمدی ندارد و شهرداری به دلیل عدم توانایی مالی نمی‌تواند پروژه‌هایش را تکمیل کند، به صلاح نیست که شهرداری انتخاب شود که بخواهد با تفکرات لیبرالیستی تهران را اداره کند.

مشی لیبرالیستی آخوندی به شهر تهران آسیب می‌زند/ قرار نیست شهردار تابع شورای شهر باشد

رویداد۲۴ از میان پنج گزینه تصدی شهرداری تهران، پیروز حناچی و عباس آخوندی، دو چهره‌ای هستند که یکی از آنها کلیددار پایتخت خواهد شد. پیروز حناچی معاون کنونی شهرداری تهران است و زمانی معاون معماری وزارت مسکن بوده است و عباس آخوندی نیز وزیر راه دولت روحانی بود که با استعفانامه جنجالی خود از کابینه خارج شد. منتقدان حناچی گفته‌اند او سابقه مدیریتی در حد شهرداری تهران نداشته و منتقدان آخوندی گفته‌اند حضور آخوندی رابطه شهرداری و دولت را به زمان قالیباف بازخواهد گرداند زیرا او بخاطر نحوه خروجش از کابینه، توانایی تعامل با دولت روحانی را نخواهد داشت.

اسماعیل گرامی مقدم درباره گزینه‌های انتخاب شهردار تهران به رویداد۲۴ گفته است: شورای شهر تهران با یک فرآیند دموکراتیک دست به انتخاب شهردار می‌زند و اعضای شورای شهر طبیعتا معیار‌های خاص خود را برای انتخاب شهردار در نظر دارند. یکی از این معیار‌ها این است که شهردار بتواند روابط و ضوابط مناسب شهرداری با دولت را تنظیم کند و این روابط زمانی می‌تواند دو طرفه باشد که شهردار منتخب مورد قبول دولت نیز باشد.

او می‌گوید: آقای اخوندی با قهر و گلایه از دولت خارج شده و سخنانی را هم علیه دولت مطرح کرده است و این مسائل حتما در ملاحظات اعضای شورا خواهد بود.

گرامی مقدم در پاسخ به این سوال که عباس آخوندی عموما نظارت پذیر نیست، این مسئله چگونه می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ گفته است: شورا باید دست به انتخابی بزند که در نتیجه آن شهردار با شورا هماهنگی‌های لازم را داشته باشد، نه اینکه شهردار تابع شورا باشد. نکته بعدی این است که یکی از معیار‌های شورا برای انتخاب شهردار باید این باشد که ببینند نگاه شهردار به مسائل اقتصادی چگونه است. به طور مثال آقای آخوندی به وضوح مشخص است که مشی لیبرالیستی دارد و طبیعتا مدیری با تفکرات لیبرالیستی، اینگونه است اگر در جایی حضور داشته باشد، اعتقاد دارد اگر بنگاه اقتصادی یا نهاد مورد نظر هزینه و درآمدهایش با هم برابر نبود، آن دستگاه باید جمع شود و اعلام ورشکستگی کند و هیچ مسئولیتی هم در قبال آن بر عهده نمی‌گیرد، خب در شرایطی که شهرداری درآمدی ندارد و به دلیل عدم توانایی مالی نمی‌تواند پروژه‌هایش را تکمیل کند، به نظرم اصلا به صلاح نیست که شهرداری انتخاب شود که بخواهد با تفکرات لیبرالیستی تهران را اداره کند.

این فعال سیاسی گفته پر واضح است که اخوندی نمی‌تواند رابطه مورد نظری که باید میان شهرداری و دولت است را ایجاد کند، فردی که از دولت قهر کرده و علیه دولت صحبت کرده است، طبیعتا نمی‌تواند در این راستا حرکت کند. باید نظرات اعضای شورای شهر در این رابطه را شنید و معیار‌ها و دلایلشان برای این انتخاب را جویا شد.

گرامی مقدم ادامه داد: معتقدم شهر تهران در تامین بودجه مشکل دارد لذا شهردار باید فردی باشد که در خلق درآمد توانایی لازم را داشته باشد؛ شهرداری تهران اینگونه نیست که بخواهد از دولت بودجه بگیرد، بلکه به توانمندی‌های شهردار بستگی دارد که چگونه می‌تواند تعاملات لازم را ایجاد کند و از طریق درآمد‌هایی که کسب می‌کند، شهر تهران را مدیریت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان