تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از پدیده آقازادگی در صنعت بیمه؛

مجتبی کاتب مدیرعامل بیمه سرمد، ژن خوب یا مدیری توانمند؟

توانمندی مدیران در سه گروه دسته بندی می‌شود، مهارت فنی، ادراکی و انسانی. بهره‌مندی هر مدیری در عرصه‌های مختلف از این فاکتورها زمینه موفقیت و پیشرفت سازمانی تحت نظر مدیر را میسر می‌کند. به عبارت ساده‌تر، هر مدیری صرف نظر از اینکه فرزند چه کسی است! با تکیه بر این توانایی‌ها می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمان تحت مدیریت خود موثر عمل می‌کند.

حقوق نجومی یک ژن خوب در نبود نظارت دستگاه های نظارتی/ انتصاب پر ابهام مجتبی کاتب در بیمه سرمد

رویداد۲۴: توانمندی مدیران در سه گروه دسته بندی می‌شود، مهارت فنی، ادراکی و انسانی. بهره‌مندی هر مدیری در عرصه‌های مختلف از این فاکتور‌ها زمینه موفقیت و پیشرفت سازمانی تحت نظر مدیر را میسر می‌کند. به عبارت ساده‌تر، هر مدیری صرف نظر از اینکه فرزند چه کسی است! با تکیه بر این توانایی‌ها می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمان تحت مدیریت خود موثر عمل می‌کند.
در جامعه ما رویکرد کمی متفاوت است، یعنی به جای اینکه توانایی و توانمندی مدیران مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد به راحتی با دست مایه قرار دادن یکسری فاکتور‌های بی ارزش بلافاصله نسبت به تضعیف مدیر اقدام می‌شود.
یکی از این موارد که چند سال قبل یا عنوان «ژن خوب» در معرض هجمه رسانه‌های زرد قرار گرفت «مجتبی کاتب» عضو هیات مدیره و مدیرعامل بیمه سرمد بود.
مدیری که در سال ۱۳۹۷ به ناحق مورد هجمه قرار گرفته بود در پایان دوره فعالیتش در بیمه سرمد در زمستان ۱۴۰۰ ثابت کرد این تمام موارد مطرح شده فاقد ارزش و بی مورد بوده است.
دکتر کاتب به عنوان مدیری جوان وارد صنعت بیمه شد او از ابعاد فنی و اقتصادی بیمه سرمد را به جایگاه رفیع رساند و توانست برای نخستین بار این شرکت را در این صنعت وارد باشگاه هزار میلیاردی‌ها کند و در سال ۹۹ بیبشترین میزان رشد حق بیمه حق بیمه در میان شرکت‌های بیمه را در صنعت بیمه به نام سرمد ثبت کند. یکی از مواردی که موجب هجمه به وی شده بود میزان حقوق وی در این شرکت بود که رقم پرداختی به عنوان مدیرارشد بیمه سرمد در آن سال‌ها در میان مدیران ارشد شرکت‌های بیمه در همان سال عددی منطقی و استاندارد بود.
از جنبه ادراکی نیز دکتر کاتب در مدت حضورش در این شرکت توانست درک صحیح از اهمیت پیشبرد اهداف در شرکت بیمه سرمد ایجاد کند و همه پرسنل در همه سطوح با درک برنامه‌ها و استراتژی‌های شرکت با تمام توان در راستای تحقق اهداف شرکت تلاش کنند و موفقیت کسب شده این شرکت مرهون تلاش همه ارکان شرکت با مدیریت وی بود.
رشد ۸ برابری حق بیمه تولیدی، افزایش ۲ و نیم برابری سرمایه، رشد ۱۳ برابری سود سرمایه گذار ها، ۱۰ برابر شدن ذخایر فنی، رشد سه برابری ارزش سهم در بازار، رشد ۱۰ برابری سود خالص و ۱۵ برابری سود عملیاتی در کنار افزایش ۳ برابری سرانه حق بیمه تولیدی از جمله دستاورد‌های این به اصطلاح ژن خوب در بیمه سرمد بود که با اتکا به ظرفیت‌های نهفته در شرکت و تلاش نیروی انسانی بیمه سرمد محقق شد.
نکته دیگری که در آن سال‌ها مستمسک حمله به این مدیر جوان بود عدم تایید صلاحیتش توسط بیمه مرکزی استناد به آیین نامه ۹۰ بیمه مرکزی بود، در حالی که دلیل عدم احراز صلاحیت وی به اتمام نرسیدن دفاع پایان دکترا بود.
در بعد انسانی نیز دکتر کاتب در سال‌های حضورش در بیمه سرمد تعامل بسیار خوبی با لایه‌های مختلف سازمانی داشت به طوری امروز بعد از قریب به ۲ سال از پایان همکاری وی با بیمه سرمد هنوز از وی به عنوان مدیری تاثیر گذار یاد می‌کنند.
صرف نظر از اینکه روش مدیریتی دکتر کاتب در بیمه سرمد موجب سودآوری این شرکت شده بود باید اذعان کرد حضور دکتر کاتب با کلید واژه ژن خوب در بیمه سرمد زمینه رشد این شرکت را در عرصه‌های مختلف فراهم کرد، موفقیت‌ها این شرکت با پایان همکاری وی با بیمه سرمد استمرار نیافت و این موضوع نشان دهنده نقش موثر و تاثیر گذار این مدیر جوان در صنعت بیمه کشور بود.
شاید عملکرد مجتبی کاتب مثال نغزی بر بیانات مقام معظم رهبری است که فرمودند «هرجا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقل امکانات را در اختیارشان گذاشتیم، پیشرفت کردیم».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان