تاریخ انتشار: ۲۲:۵۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

خون تازه‌ای که اصغر فرهادی به سینمای ایران تزریق کرد/ بابک حمیدیان و سونامی نسل جوان فیلمساز

بابک حمیدیان تاکید کرد بخش مهمی از خون و هیجانی که به سینمای حرفه‌ای ایران در دنیای معاصر وارد شده، مستقیماً مدیون اصغر فرهادی است.
 رویداد۲۴ بابک حمیدیان، بازیگر سینما و تئاتر، در حاشیه حضور سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، این رویداد را مثبت ارزیابی کرد و در این‌باره گفت: «جشنواره فیلم کوتاه تهران، معاصرترین رویداد این عرصه است که بسیار مهم و ارزشمند است. البته منظور من از معاصر این است که احتمالاً ۱۵ سال پیش مدیران مسئول و برنامه ریزان فرهنگی این سرزمین پیش‌بینی نمی‌کردند که بعد از مدیریت آن‌ها، شاهد یک سونامی مهیب و پرانرژی برای بقاء باشیم و نسلی ظهور کند که اتفاقاً این جشنواره را به این شکل گسترده و قدرتمند پیش ببرد.»

او افزود: «من از نزدیک با این نسل آشنا هستم، زیرا در سینما با آن‌ها کار می‌کنم، اما به نظر من اینکه بخواهیم، تأثیرگذاری جشنواره را با هیجان و صرفاً بر مبنای بالا بودن تعداد فیلم‌ها قضاوت کنیم، درست نیست. به نظر من صرفاً تعداد آثار و استقبال مخاطبان، دلیل بر آینده روشنی برای عرصه فیلم کوتاه نیست، زیرا ازدحام الزاماً مرا به هیجان نمی‌آورد.»

بازیگر فیلم «مصادره»، تأثیرگذاری انجمن سینمای جوان را غیرقابل انکار خواند و اظهار کرد: «در سال ۱۳۷۵ از انجمن سینمای جوان، مدرک فیلمبرداری دریافت کردم. در آن زمان و آن سال‌ها، این انجمن بسیار منزوی و در خلوت و خفا فعالیت می‌کرد، زیرا اواخر دهه ۷۰ امکان چنین ازدحام و فعالیتی نبود. البته همه می‌دانیم که دلیل این امر چیست و بسیار متأسف هستیم، اما با این اوصاف روند رو به رشد ادامه یافت و امروز نسل جوان ما جای نسل قبلی را گرفته‌اند و این عرصه هنوز فعال است.»

حمیدیان تصریح کرد: «در این نسل افراد خلاق، رؤیاپرداز و با ذوق و انرژی بسیاری دیده می‌شود، اما امیدوارم برای قضاوت سطح جشنواره، سال بعد نیز صرفاً بر شلوغی این رویداد تأکید نکنیم. مدیران نباید صرفاً به این مباحث افتخار کنند و بگویند که مثلاً در دوره مسئولیت من ۵ فیلم‌ساز کشف شده است. سؤال من از مسئولان این است که چرا نباید ۵۰ فیلم‌ساز کشف شوند؟»

او چراغ سینما‌ها را روشن خواند و گفت: «من در این بخش از استاد بزرگ عباس کیارستمی و مجید مجیدی صرف نظر می‌کنم. جدای از این اساتید، به نظر من بخش مهمی از خون و هیجانی که به سینمای حرفه‌ای ما در دنیای معاصر وارد شده، مستقیماً مدیون اصغر فرهادی است.»

بازیگر فیلم «به وقت شام» ادامه داد: «اصغر فرهادی، خون تازه‌ای به فرهنگ سینما رفتن این سرزمین تزریق کرد. امیدارم ایشان بدانند که چقدر مردم مدیون شخص مستقیم ایشان، برای تپیده شدن قلب سینمای ایران و ایجاد مناسبتی به نام سینما رفتن، هستند. این یعنی چراغ سینما‌ها روشن شده است.»

حمیدیان تأکید کرد: «خوشبختانه شاهد رشد پردیس‌های سینمایی هستیم که البته دیر نیز هست، اما من معتقدم که باید پردیس‌ها به جای اتفاقات بحرانی مانند قارچ در این سرزمین رشد کنند و سر برآورند.»

او روند طی شده توسط انجمن سینمای جوان را رو به رشد خواند و گفت: «انجمن سینمای جوان تا امروز تپیده است و مدیران دست به دست این دو ماراتن را طی کرده‌اند. امروز به واسطه اصغر فرهادی شور و نشاط شده که بسیاری از جوانان با شعار، «من هم از یک شهر کوچک دور می‌آیم؛ چرا که نه؟» وارد میدان شده‌اند و این اتفاق بسیار خوب و خجسته‌ای است.»

این بازیگر تصریح کرد: «به عنوان یک بزرگ‌تر توصیه می‌کنم، فیلمسازان و هنرمندان جوان، با آرامش و بدون هیجان به سمت مقصد حرکت کنند و نظیر اصغر فرهادی با احساس عمیق ایرانی فعالیت کنند.»

حمیدیان، فیلم کوتاه را از جمله علایق خود خواند و گفت: «من فیلم کوتاه را بسیار دوست دارم و از سال ۷۷ تا امروز در فیلم‌های کوتاه بسیاری بوده‌ام. امسال نیز با خانم فرنوش صمدی کاری اجرا کردم و همواره با آغوش باز کار فیلم کوتاه را می‌پذیرم.»

او از ورود خود به عرصه فیلمسازی خبر داد و گفت: «هدف نخست من فیلم کوتاه، مستند و در نهایت فیلم بلند است. امیدوارم با آرامش و احترام، روزی برسد که از بین فیلم‌سازان جوان دو دوست را مطرح و به سینمای حرفه‌ای وارد کنم.»

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲۳ آبان در پردیس ملت ادامه دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان