تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کارت‌هایی که مشکل شرعی دارند!/ چرا کارت‌های اعتباری در ایران بی اعتبارند؟

کارت اعتباری ابزاری است که به‌جرات می‌توان گفت استفاده از آن در ایران به‌ندرت اتفاق میافتد تا جایی که انگار هیچ‌وقت در اقتصاد ما جایی نداشته است. طرح صدور کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی از سال ۹۳ کلید خورد تا مرهمی برای رکود تورمی اقتصاد باشد اما تا سال ۹۵ به نتیجه مطلوب نرسید و در سال ۹۶ کمتر مطرح شد.

چرا کارت های اعتباری در ایران بی اعتبارند؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: تقریبا اکثر بانک‌های دنیا کارت اعتباری ملی صادر می‌کنند که در مقایسه با بانک‌هایی که کارت اعتباری بین‌المللی صادر می‌کنند، با ریسک کمتری مواجه هستند.

در دنیا علاوه بر کارت‌های اعتباری ملی، کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیز صادر می‌شود که مکانیسم خاص خود را دارد، اما این موضوع به دلیل تحریم در ایران قابل اجرا نیست. 

کارت اعتباری یکی از روش‌های پذیرفته شده پرداخت است که از سوی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به عنوان روش معمول پرداخت برای انواع محصولات و خدمات استفاده می‌شود. 

در کشور‌های توسعه یافته، چارچوبی مشخص برای وظایف عملیاتی بانک‌ها طراحی شده است. در صورتی که در قانون کارت اعتباری کشور، چارچوب عملیاتی وظایف بانک صادرکننده، اعم از بازاریابی و حسابرسی کارت اعتباری تا مدیریت حساب کارت اعتباری، مشخص نشده است.

پس ضروری است تا امکان صدور انواع مختلف کارت اعتباری موجود در دنیا را در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا، فراهم کنیم، البته در مورد اعتبارسنجی مشتریان نیز رهنمود مناسبی برای بانک‌ها وجود ندارد و بانک‌های کشور برحسب تجربه و بر اساس شیوه‌های اعتبارسنجی خاص هر بانک، به رتبه‌بندی می‌پردازند. 

محمدرضا جمشیدی دبیر کل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی چندی پیش درباره برخی اخبار در خصوص تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های اعتباری گفته بود از آنجایی که این کارت‌ها وارداتی و هزینه‌زاست، پیشنهاد داده شد که تاریخ انقضاء این کارت‌ها تمدید شود تا نیاز به تغییر این کارت‌ها پس از ۵ سال نباشد، اما از نظر مبلغ و افزایش سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز پیشنهادی است که آماده ارائه به بانک مرکزی است و در جلسه مدیران عامل بانک‌ها مطرح شد.

کارت‌های اعتباری و مشکل شرعی!

احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و تجارت به خبرنگار رویداد۲۴ گفته متاسفانه در ایران هنوز استفاده از کارت‌های اعتباری جا نیفتاده است و حجم معاملات با این کارت‌ها بسیار محدود است.

او گفته شرایط برای استفاده از این کارت‌ها نیز فراهم نشده و گفته می‌شود با اشکالات شرعی همراه است، زیرا اغلب افراد پولی در کارت اعتباری خود ندارند و به صورت وام از این کارت استفاده می‌کنند و پس از خرید و در ماه‌های آتی بدهی خود را پرداخت می‌کنند که در این زمنیه موضوع بهره این وام مطرح می‌شود که با اشکال شرعی همراه است. 

این کارشناس ارشد بانکی با اشاره به سایر کارت‌های بانکی نیز می‌گوید: تعداد کارت‌هایی که در دست مردم است رقم قابل توجهی است که گاهی هیچ گونه تراکنشی ندارد، اما استفاده از این کارت‌ها نیاز به اسکناس را کم می‌کند.

او در مورد احتمال سقف برداشت بانکی می‌افزاید: هم اکنون سقف برداشت برخی از بانک‌ها ۲۰۰ هزار تومان و برخی دیگر تا ۴۰۰ هزار تومان است و موضوع اضافه برداشت و سقف آن در اختیار بانک است و نیاز به بخشنامه و قانون از سوی بانک مرکزی ندارد.

 به گزارش رویداد۲۴ هم اکنون ایرانی‌ها رقمی بیش از ٤١٢ میلیون کارت بانکی در اختیار دارند که البته ٨٠ درصد این کارت‌ها هیچ‌گونه تراکنشی در یک ماه ندارند. کارت‌هایی که به اجبار برای پرداخت حقوق، پرداخت وام و تسهیلات، باز کردن حساب‌های مختلف و ... به مشتریان بانکی تحمیل می‌شود. با این شرایط مشخص نیست که چرا باز هم بانک‌ها اصرار به صدور کارت برای تمام مشتریان خود دارند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان