تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷

خشم عربستان از معافیت خرید نفت ایران/ تلاش ریاض برای کاهش صادرات نفت با هدف کنترل قیمت

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که مقام‌های عربستان سعودی از تصمیم آمریکا در معاف کردن هشت کشور از تحریم‌ها علیه ایران خشمگین شده و در حال بررسی طرحی برای کاهش صادرات نفت خود با هدف کنترل قیمت‌ها هستند.

 رویداد۲۴ منابع آگاه به این رسانه گفته‌اند که ریاض مشغول ارزیابی طرح کاهش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت کشور‌های اوپک و غیراوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها است.


در همین ارتباط، وزیر انرژی عربستان اخیرا از تصمیم این کشور برای کاهش عرضه نفت در بازار‌های جهانی به میزان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه خبر داده بود.


یک منبع آگاه درخصوص چرایی این تصمیم به رویترز گفته است: سعودی‌ها با این پیش‌فرض که واشنگتن تحریم‌ها را سختگیرانه اجرا می‌کند، همه تلاش خود را برای افزایش صادرات به کار بستند.


منبع خبری دیگری هم که آگاه به سیاست‌های دولت ریاض در حوزه انرژی معرفی شده، به این رسانه گفته است: سعودی‌ها بسیار از ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) خشمگین هستند. آن‌ها دیگر به او اعتماد ندارند و کاهش جدی تولید را بررسی می‌کنند. ریاض هیچ اطلاعی از صدور معافیت‌ها نداشت.


اشاره وی به تصمیم آمریکا برای معاف کردن کشور‌های چین، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، یونان، ایتالیا، ترکیه و هند از تحریم‌های نفتی علیه ایران است که در نتیجه شکست سیاست‌های دولت این کشور اتخاذ شد.


کاخ سفید از سال گذشته با حربه تروریسم اقتصادی، وضع تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران بوده، اما تجربه ماه‌های اخیر و عدم همراهی دنیا با این سیاست نشان داده است که این کشور به اهداف خود دست نخواهد یافت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ریاض ، تحریم ، آمریکا ، ایران
نظرات شما
پیشخوان