تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

سناریوهای مختلف پرداخت بسته حمایتی دولت/ هنوز دستورالعمل واحدی ابلاغ نشده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: سناریو‌های مختلفی در طرح بسته جبرانی دولت وجود دارد که هنوز هیچ سناریویی به طور قطع نهایی نشده است و دستورالعمل واحدی برای آن به کسی ابلاغ نشده است.
شماره 5000499 فاقد اعتبار است؛ مردم مراقب دادن اطلاعات خود باشند/ سناریوهای مختلف دولت برای طرح کمک جبرانی به مردم/ آیا کسانی که 3 میلیون و 50 هزار تومان می گیرند مشمول کمک جبرانی دولت هستند؟
رویداد۲۴ قرار بود طبق وعده دولت کمک جبرانی از ۲۱ آبان براساس اولویت‌بندی و طی دو مرحله اجرایی شود؛ براساس این طرح گفته شد در مرحله اول مددجویان و مشمولان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور در اولویت دریافت بسته جبرانی دولت هستند و در مرحله دوم مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب بانکی بازنشستگان و کارکنان دولتی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق دارند واریز خواهد شد.
 
روز گذشته خبری منتشر شد که برای اطلاع سرپرستان خانواراز اینکه آیا مشمول دریافت این بسته حمایتی هستند یا خیر، آنها می‌توانند با وارد کردن کد ملی خود به شماره ۵۰۰۰۴۹۹ از وضعیت خود مطلع شوند. این کد ابتدا تصور می‌شد اختصاص به وزارت رفاه دارد، اما با توضیح وزارت رفاه اعلام شد که این شماره به این وزارتخانه تعلق ندارد و متعلق به فروشگاه‌‌های توزیع کننده بسته حمایتی است. پس از آن هم پلیس فتا اعلام کرد مردم مراقب کلاهبرداری در فضای مجازی باشند. اخبار مختلف که از دولت و وزارتخانه‌های مختلف به گوش می‌رسید، نشان می‌داد هنوز دستورالعمل واحد ابلاغ شده برای ارائه این طرح وجود ندارد.
 
اولویت پرداخت دولت با چه کسانی است؟

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس به رویداد۲۴ گفت: به دنبال نوسان نرخ ارز و فشارزیادی که به اقشار کم درآمد در ماه‌های اخیر وارد شد طرح بسته حمایتی با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه در دولت مطرح شد که قرار شد ابتدا اقشار کم‌درآمد نظیر افراد تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی اولویت اول این طرح باشند و پس از آن نوبت به دیگر جامعه هدف مانند بازنشستگان، کارمندان و کارگرانی که زیر ۳ میلیون تومان در ماه حقوق دارد برسد.
 
سناریوهای مختلف دولت برای طرح کمک جبرانی

عضو خانه ملت گفته است: سناریو‌های مختلفی در این طرح وجود دارد که البته دولت هیچکدام را به طور قطع نهایی نکرده است و اخباری که از رسانه‌ها شنیده می‌شود بیشتر اظهارنظر در این مورد است و واقعیت این است که هنوز دستورالعمل واحدی در این مورد به کسی ابلاغ نشده است.

حسینی می‌گوید: کارکنان دولت، کارگران و بازنشستگان اولویت دوم جامعه هدف طرح کمک جبرانی دولت هستند و برای آنکه این قشر نیز از کمک دولت منتفع شوند به عنوان کمک معیشت و نه افزایش حقوق، درنظر گرفته شده است.
 
ابهامات بسته حمایتی دولت
 
به گفته او برای تعیین جامعه هدف ابتدا قرار بود کسانی که تا ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، درنظر گرفته شود، اما بعد از بررسی مشخص شد که این رقم، تعداد کمی از مردم را در برمی گیرد به همین خاطر میزان مبلغ به ۳ میلیون تومان افزایش داده شد که براساس این میزان، ۴۰ میلیون نفر یا به عبارتی ۵۰ درصد جامعه مشمول این طرح می‌شود.
 
حسینی گفته است: البته سوال‌ها ابهام‌هایی در حین رسیدگی به طرح پیش آمد؛ مثل اینکه آیا کسی که ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان می‌گیرد هم مشمول این قانون می‌شود یا خیر؟ بنابراین هنوز ابهاماتی دررابطه با برخی از افراد وجود دارد که باید تکلیف این افراد نیز مشخص شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره چگونگی پرداخت کمک‌ها گفت: ۲ سناریو برای نحوه پرداخت مطرح شده است؛ برخی معتقدند باید به شیوه بن کارت داده شود که برای این کار، هفته گذشته لیست برخی از فروشگاه‌های مجاز اعلام شد. برخی کارشنسان هم معتقدند واریز مبلغ نقدی به کارت یارانه سرپرستان خانوار روش بهتری است؛ احتمال دارد مدل دوم اجرایی شود.
 
دولت پول کمک‌های جبرانی را از کجا آورده است؟

او درپاسخ به این سوال رویداد۲۴ که کمک‌های جبرانی دولت قرار است از کدام محل تامین شود، گفت: کمک‌ها از محل افزایش خوراک پتروشیمی‌ها که ارز ۳۶۰۰ یا ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در بازار ثانویه با اختلاف وارد کرده‌اند، تامین شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان