تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷
الیاس حضرتی:

جهانگیری و عارف در ۱۴۰۰ کاندیدا می‌شوند/ نمی‌توانیم رئیس جمهور را استیضاح کنیم

نماینده تهران در مجلس از کاندیدا شدن جهانگیری و عارف برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خبر داد.

رویداد۲۴ الیاس حضرتی با تسنیم گفت‌وگویی کرده که مشروح آن در ادامه می‌آید:

- آقای روحانی در این دوره یک امتیاز دیگری داشت که آن هم یک مجلس همراه بود. مجلسی که در دور قبل با وی همراه نبود و مخالف شدید رئیس جمهور بود تبدیل به یک مجلسی شده بود که همراهی بیشتری با رئیس جمهور داشت و یک اکثریت نسبی خوبی با شعار همراهی با دولت به مجلس آمده بودند، ولی آقای روحانی با داشتن تجربه ۴ ساله و مجلس همراه به نظر بنده نتوانست یک کابینه قویتر از کابینه گذشته ارائه دهد و همین طور در شعار‌هایی که در ایام انتخابات داده بود و مردم بر اساس آن شعار‌ها علاقه‌مند شده بودند که تلاش مضاعفی کنند و برای وی رأی جمع کنند، رئیس جمهور نسبت به آن شعار‌ها هم چندان نتوانست در عمل اقدامات چشمگیری تا این لحظه داشته باشد؛ و لذا محبوبیت آقای روحانی پایین آمد و محبوبیت اصلاح طلبان هم کاهش یافت.


- اولویت‌های مردم در سال‌های اخیر به مرور عوض شده. یک زمانی حقوق شهروندی، موضوعات سیاسی، فعال شدن احزاب اولویت مردم بود؛ الان هم این‌ها جزء اولویت‌های مردم است، ولی اولویت‌های مهمتری مانند معیشت، مشکلات زندگی و همچنین بیکاری جوانان و... مطرح است.

- ما همچنان از دولت حمایت می‌کنیم و معتقدیم که در این شرایط هم اصلاح‌طلبان که حامی دولت بوده‌اند و هم اصولگرایان باید پشتیبان کلان دولت باشند. به نظر بنده در این شرایط بین‌المللی تضعیف دولت جایز نیست و ما هم همچنان به خاطر منافع ملی حمایت کلان از دولت داریم. ولی در مباحث و تصمیم‌گیری‌های دولت، راجع به سیاست‌های ارزی، سیاست خارجی، سیاست‌های داخلی، راجع به انتخاب وزرا و تیم کابینه همچنان انتقاد‌های جدی داریم.

- زمانی که مشاهده کردم اعضای فراکسیون با استیضاح وزیر موافق نیستند و از طرفی به دلیل اینکه بنده مصمم بودم که حتماً در جلسه استیضاح صحبت کنم، بنابراین یک سطر نامه به آقای عارف نوشتم، با توجه به اینکه فراکسیون تصمیم گرفته از وزیر حمایت کند البته در پرانتز نوشتم که این تصمیم اشتباه است، بنده بدین وسیله استعفا خود را از فراکسیون امید اعلام می‌کنم و نامه استعفای خود را به آقای عارف دادم.

- پس از اینکه بنده استعفا دادم در این باره در فراکسیون صحبت و رأی گیری شده بود و استعفای بنده پذیرفته نشده و از بنده خواسته شد که به فراکسیون برگردم؛ بنده هم به فراکسیون برگشتم.

- در استیضاح آقای کرباسیان اصل بحث بنده با آقای کرباسیان نبود، حرف بنده نسبت به سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی و تیم او بود. بی‌برنامگی‌های اقتصادی آقای روحانی و تیم او باعث شد که وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم. به نظر بنده، چون به دلیل ملاحظات سیاسی و منافع ملی نمی‌توان رئیس جمهور را استیضاح کرد مجبور بودیم وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم.

- در چند روز گذشته معاون اول رئیس جمهور حرفی زده که واقعاً محلی از اعراب ندارد. او گفته است که من حتی نمی‌توانم منشی دفتر خودم را عوض کنم. وی اگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد پس چرا هنوز در کابینه است.

در برخی برخورد‌ها و گفته‌های وزرا و برخی امور کندی و رخوت وحشتناکی وجود دارد که این موضوع در شرایط عادی کشور نیز نباید اتفاق بیفتد چه برسد به وضعیت فعلی کشور که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم. به نظر بنده ما راهی نداریم جز اینکه دولت را با تذکر و اعمال فشار‌های قانونی به تحرک واداریم.

- درباره آقای روحانی اصلاح‌طلبان صادقانه از تمام ظرفیت خود استفاده کردند که یکی از این ظرفیت‌ها آقای جهانگیری بود. جهانگیری به چند منظور کاندیدای ریاست جمهوری شد. یک اینکه احتمال داده می‌شد که آقای روحانی رد صلاحیت می‌شود، اخباری می‌رسید که نشان می‌داد که احتمالاً شورای نگهبان آقای روحانی را رد صلاحیت کند.

بله احتمال آن موضوع یک درصد بود، البته در سیاست برای آن یک درصد هم باید یک آلترناتیوی داشته باشید. بنده هم معتقد بودم ۹۰ درصد احتمالاً آقای روحانی تأیید صلاحیت می‌شود.

- دومین دلیلی که آقای جهانگیری کاندیدا شد این بود که از فرصت و امکان مسافرت‌های استانی و مصاحبه‌های رسانه‌ای بتوان از ظرفیت دو نفر استفاده کرد. سومین دلیل این بود که که آقای روحانی احتمالا به برخی آمار اشراف کافی نداشته باشد و آقای جهانگیری بتواند به راحتی آن‌ها را تبیین کند. دلیل چهارم این بود که شاید برخی موضوعات را آقای روحانی به دلیل برخی ملاحظات نمی‌توانست بگوید و جهانگیری آن‌ها را بیان کرد. در جلسه اولین مناظره آقای روحانی خیلی ضعیف ظاهر شد و پس از آن بهتر شد.


- بعد از انتخابات اختیارات جهانگیری خیلی محدودتر از دور قبل شد، چون وی از اول هم این ایراد را به آقای روحانی داشت که مسائل اصلی کشور اقتصادی است و ماباید برای حل مشکلات مردم و مشکلاتی که از دولت‌های قبل باقی مانده است در حوزه اقتصادی خوب عمل کنیم.

- از روحانی و شخصیت‌های درجه یک کشور این انتظار نیست که مثل من در جریان ریز آمار مسائل کشور باشند، ولی مرحوم آقای هاشمی خیلی به آمار مسلط بود مخصوصا در بخش اقتصادی.

-اصلاح‌طلبان حتماً در انتخابات شرکت می‌کنند و کاندیدا هم خواهند داشت. برخی چهره‌های مشهور اصلاح طلبان هستند که برای ۱۴۰۰ روزشماری می‌کنند و برخی افراد هم شاید الان مطرح نیستند در آن زمان ظهور پیدا می‌کنند.

- آقای دکتر عارف در سال ۹۲ کاندیدای بخشی از اصلاح طلبان بود و بخشی از اصلاح طلبان هم به دنبال آقای روحانی بودند و مجموعا هم همه اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که آقای عارف انصراف بدهد و آقای روحانی بماند. این یک تصمیم درون اصلاح طلبی بود.

- تا آنجایی که من خبردارم آقای عارف مصمم است در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود، آقای جهانگیری قاعدتاً باید بیاید وعلاوه بر این‌ها نفرات دیگری هم هستند.

- به نظربنده اصلاح طلبان تصمیم دموکراتی درون خودشان می‌گیرند، اما قطعاً اولویتشان کاندیدای اصلاح طلب خواهد بود. به نظر من آقای لاریجانی یک انسان شایسته و لایق و توانمند است، ولی باید دید در آن زمان چه اتفاقی می‌افتد، ولی روند کلی این است که اصلاح طلبان کاندیدای خودشان را خواهند داشت.

-  در اردوگاه اصلاح طلبان همیشه تعدد نظر وجود داشته و این جز ویژگی‌های ذاتی آن‌ها است، چون در اصلاح طلبان اینگونه نیست که یکی نفر حرف بزند و بقیه گوش بدهند. در رابطه با مسائل مختلف در محافل داخلی خودشان بحث و تبادل نظر می‌کنند. اما به ندرت افرادی از نظر جمع تبعیت نمی‌کنند.

مجموعه شواری سیاستگذاری که نظر جمعی اصلاح طلبان بود کارکردش خوب است. یکی از کار‌های این شورا درسال ۹۲ حمایت از آقای روحانی بود. کار بعدی آن در سال ۹۴ و انتخابات مجلس بود که توانست ۳۰ بر صفر حریف را شکست دهد. این کار‌ها نتیجه ساماندهی مدیریت شورای عالی سیاستگذاری بود. البته خود ما و حتی آقای عارف هم انتقاداتی به شورا داریم، اما این باعث نمی‌شود کارنامه آن را کلا ندیده بگیریم. در انتخابات شورای شهر هم ۲۱ بر صفر حریف را شکست داد و فاصله نفر آخر لیست ما با اولین نفر لیست حریف که آقای چمران بود ۴۶۰ هزار رای بود.

- مجلس ۳ فراکسیون دارد و امید نسبت به آن‌ها منظم ترو منسجم‌تر است البته می‌توان از برخی کار‌های این فراکسیون نیز ایراد گرفت. اما مجموعاً در این مجلس با این برنامه‌هایی که هست فراکسیون ما از سایر فراکسیون‌ها کارنامه بهتری دارد.

- بنده و آقای عارف تاکنون کمتر از گل به هم نگفتیم و نیازی به بحث تند نیست. اصلا بحثی نشد که چنین چیزی وجود داشته باشد و نه پولی رد و بدل شد. در جمع سی چهل نفری برای بستن لیست انتخابات مگر می‌شود فردی پول رد و بدل کند و بقیه متوجه نشوند.

- ترکیب شورای عالی سیاست‌گذاری ترکیبی از احزاب اصلاح طلب است که در آن اهداف اختلافی ندارد اگرچه ممکن است در افراد اختلاف نظر درباره اینکه چه کسانی مصداق شخصیت‌های ملی هستند وجود داشته باشد.

- دوستان مشارکتی تفکرشان در احزاب مختلف تکثیر پیدا کرده مثلا انجمن اسلامی پزشکان یک نهاد است و نزدیکی به اتحاد ملت دارد.

- عارف از ریاست فراکسیون استعفا نداده است

- موقعی که ما انتخابات شورای مرکزی را می‌خواهیم انجام بدهیم در واقع کار جدیدی انجام دادیم ولو اینکه اسامی قبلی هم باشد. وزارت کشور باید لیست شورای مرکزی را اعلام کند و در استعلامات ما حدس می‌زدیم آقای کروبی رد شود. امیدوارم الان هم این مشکل پیش نیاید و شاید نهاد‌های امنیتی آقای کروبی را رد کنند. رد کردن آقای کروبی برای خودشان مهم نیست چرا که ایشان در حصر نشسته و گاهی هم لازم می‌بیند و نامه‌هایی می‌نویسد.

- فعلاً کمیسیون ماده ۱۰ ایراد گرفت که شما مجدداً باید کنگره بگذارید و شورای مرکزی‌تان را انتخاب کنید. کنگره را تشکیل دادیم و ۴ نفر از کمیسیون ماده ۱۰ آنجا آمدند آقای کمالی، خانم مافی، آقای امیری اصفهانی نماینده دادستان و وزارت کشور هم دو نفر را فرستاده بود و با دقت هم ناظرین نگاه می‌کردند؛ و گاهاً هم از برخی اعضا می‌پرسیدند شما چند سال است که عضو حزب هستید.

- برای انتخابات سال ۹۸ کاندیدا نمی‌شوم
نظرات شما
پیشخوان