تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

هفته وحدت و محرومیت‌های اهل سنت

پرویز شکوری از فعالان سیاسی گیلان و رییس شورای مشورتی اصلاح طلبان رضوانشهر در مطلبی به محرومیت‌های اهل سنت در ایران پرداخته است

هفته وحدت و محرومیت های اهل سنت

رویداد۲۴ هر ساله به مناسبت ولادت پیامبر رحمت از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت مراسم‌هایی توسط نهاد‌های رسمی در کشور برگزار می‌شود. هدف از این نامگذاری ایجاد وحدت و همبستگی بین پیروان دو مذهب شیعه و سنی بود. با تغییر در مولفه‌های جامعه و دگرگونی باور‌های اجتماعی، ارتباط پیروان دو مذهب در ایران، انسانی‌تر و همراه با احترام متقابل است. باور‌های خرافی و رفتار‌های توهین امیز نسبت به همدیگر کم رنگ‌تر شده است. اما دیدگاه و رفتار مسئولین در اعتماد و بکارگیری اهل سنت در مناصب و مسئولیت‌های سیاسی و دولتی بسته‌تر و تبعیض آمیز است.

اهل سنت بودن موجب محرومیت افراد از دست یابی به مسئولیت‌های سیاسی و حاکمیتی است. هر مدت از از ابتدای انقلاب فاصله می‌گیریم تبعیض پررنگ‌تر می‌شود. برای آسیب شناسی و برون رفت از این معضل توجه به مباحث زیر ضروری است:

۱- مذهب امری تاریخی است و نتیجه استنباط و فهم متکلمان، اصولیون و فقها از دین است تعامل و رفتار رهبران و پیروان مذاهب با یکدیگر در طول تاریخ فراز و نشیب بسیار داشته است زمانی در کنار هم و با احترام متقابل به عقاید یکدیگر زیستی انسانی داشته‌اند، گاهی مذهب دستاویز صاحبان قدرت شده است با هم جنگیده‌اند و خون هزاران بیگناه به ناحق بر زمین ریخته شده است. دوران صفویه و عثمانی از نمونه‌های بارز آن است.

۲- بحث اختلاف مذهبی و دامن زدن و بی توجهی به ان خطری بالقوه برای حاکمیت ملی ایران است. کشور‌های مسلمان همسایه در آتش فتنه اختلاف مذهبی می‌سوزند و حملات انتحاری پیروان دو مذهب شیعه و سنی علیه یکدیگر هزاران بی گناه کشته می‌شوند. اگر حاکمیت به حداقل حقوق شهروندی اهل سنت توجهی نکند، مسلما موجب رشد گروه‌های رادیکال و افراطی می‌شود.

۳- مشکلات اهل سنت در ایران قانونی و شرعی نیست، چون هیچ اصل و بندی از قانون در ایران به محرومیت اهل سنت دلالت ندارد و از نظر شرعی رهبری بار‌ها به صراحت بخصوص در پاسخ نامه مولوی عبدالحمید به حقوق قانونی و مساوی اهل سنت با دیگر مردم تصریح کرده‌اند. اصل مشکل سلطه افکار خرافی جماعتی است که در قالب قدرت پنهان به اختلافات تاریخی دامن می‌زنند.

۴- تا زمانی که رهبران و پیروان دو مذهب با دیدگاه ایدئولوژیک و مبانی تئولوژی هر کدام خود را حق بدانند و دیگری را باطل بپندارنند و همچنان تحریفات تاریخی را تکرار کنند، هرگز این دمل چرکین درمان نخواهد شد و شاهد ادامه این وضعیت اسفناک خواهیم بود. انتظار ان است که جامعه مدنی با اتکای به اصل رعایت حقوق بشر و ترویج رفتار دیگر پذیری جهت احصای حقوق انسان‌ها از هر قوم و قبیله و مذهبی گام بردارد تا شاهد ایرانی توسعه یافته و اباد برای همه ایرانیان باشیم. به امید ان روز.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
قوانین انسانیت
نظرات شما
پیشخوان