تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
با تصمیم بنیاد آلفرد نوبل

سهم آکادمی سوئد در انتخاب برنده نوبل ادبیات نصف شد

با تصمیم بنیاد آلفرد نوبل، سهم آکادمی سوئد در انتخاب برنده نوبل ادبیات سال آینده میلادی به نصف کاهش یافت و یک کمیته خارجی نیز در انتخاب برنده مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات حق رای دارد.
سهم آکادمی سوئد در انتخاب برنده نوبل ادبیات نصف شد
رویداد۲۴ به نقل از لوکال سوئد، از میان کسانی که برنده نوبل ادبیات سال آینده میلادی را انتخاب می‌کنند تنها نیمی از اعضای آکادمی سوئد (فرهنگستان) خواهند بود و یک کمیته خارجی و موقت شامل دو نویسنده، دو منتقد و یک مترجم (همگی اهل سوئد) نیز به پنج عضو آکادمی می‌پیوندند تا برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ و همچنین نوبل به تعویق‌افتاده ۲۰۱۸ را انتخاب کنند.

«آندرو اوسن» دبیر دائم آکادمی سوئد اعلام کرد تصمیم ایجاد یک کمیته جدید با مشورت با بنیاد «آلفرد نوبل» انجام شده است. ظاهرا هنوز ساز و کار همکاری این کمیته خارجی با آکادمی سوئد برای انتخاب برنده نوبل ادبیات مشخص نشده است.

پس از ماجرای رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد، «لارس هیکنستن» رئیس بنیاد آلفرد نوبل هشدار داده بود در صورتی که آکادمی سوئد به این روال ادامه دهد و نتواند مشروعیت، اعتبار و اعتماد عمومی را دوباره کسب کند، شاید ناگزیر شوند تصمیم‌های جدی و مهمی در این‌باره اتخاذ کنند که یکی از این تصمیم‌ها می‌تواند جایگزین کردن آکادمی سوئد با یک نهاد ادبی دیگر به عنوان مسئول انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات باشد.

ماجرا از جایی شروع شد که «ژان کلود آرنو» همسر «کاترین فروستنسون» عضو فرهنگستان سوئد با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوءاستفاده جنسی و آزار و اذیت روبه‌رو شد. پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» و چند عضو دیگر، در جلسات آکادمی حضور نیافتند و «سارا دنیوس» دبیر دائم آکادمی و یک عضو دیگر نیز از سمت خود استعفا کردند و در نهایت در نتیجه این رسوایی اخلاقی، اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شد. همچنین «ژان کلود آرنالو» عامل اصلی این اتفاقات در آکادمی سوئد و لغو جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ به دو سال زندان محکوم شده است.

فرهنگستان سوئد (آکادمی سوئد) ۲۳۲ سال پیش توسط پادشاه سوئد و برای حفاظت از زبان سوئدی شکل گرفت و از سال ۱۹۰۱ برنده نوبل ادبیات را به نمایندگی از بنیاد آلفرد نوبل انتخاب کرده است.

استعفا و یا شرکت نکردن برخی از اعضای آکادمی سوئد پس از رسوایی‌های اخیر، تعداد کرسی‌های کمیته انتخاب برنده نوبل ادبیات را به ۱۱ نفر کاهش داده بود تا این‌که آکادمی سوئد اخیرا «ژیلا مساعد» نویسنده و شاعر ایرانی‌الاصل، «اریک رونسون» قاضی دادگاه عالی سوئد و «ماتس مالم» پروفسور ادبیات دانشگاه گوتنبرگ را به عنوان اعضای جدید این نهاد ادبی معرفی کرد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان