تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
پایان نیم‌قرن حکومت باغبان پیر؛

قدیمی‌ترین مدیر شهرداری تهران کیست؟

محمدعلی مختاری قدیمی‌ترین مدیر شهرداری تهران است و کسی نیز نمی‌پرسد چرا این مدیر بازنشسته که بیش از ۴۶ سال است در شهرداری است شامل حال قانون بازنشستگان نمی‌شود.
قدیمی‌ترین مدیر شهرداری تهران کیست؟
رویداد۲۴ براساس سامانه شفافیت ۴۶ سال به گفته خودش حدود ۴۰ سال، به گفته تهران شناسان که خاطره‌ای دور از وی در زمان ساخت بوستان ملت دارند حدود نیم قرن است که در شهرداری تهران است.

محمدعلی مختاری که در دوران قالیباف به باغ بان پیر شهر معروف شد هنوز در شهرداری تهران مشغول کار است و به نظر می‌رسد قانون منع به کارگیری بازنشستگان هنوز به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز کشور نرسیده است.

گفته می‌شود هنوز برای مختاری حکم بازنشستگی صادر نشده، اما او هم از لحاظ سنی و هم از لحاظ سنوات خدمت سقف تعیین شده در قانون را رد کرده است و این بی توجهی به حکم بازنشستگی او نیز نوعی تخلف است.

او لیسانس مهندسی کشاورزی است و معافیت‌های پیش بینی شده در قانون نیز شامل حال وی نمی‌شود.

قدیمی‌ترین مدیر شهرداری تهران کیست؟

محمدعلی نجفی درآخرین حضورش در نشست مدیران فصلی شهرداری مختاری را به قرائتی تشبیه کرده گفته بود تنها کسی که بدون وقت ملاقات به دفتر شهردار می‌آمد مختاری بود، درست مانند قرائتی در وزارت آموزش و پرورش که معروف بود اگر یک روز دراتاقتان باز شد و آقای قرائتی آمد داخل تعجب ندارد.

این شوخی شهردار اسبق تهران نشان از قدرت این مدیر قدیمی در شهرداری دارد. مدیری که توانسته ۳۱ سال مدیرعامل یک سازمان باشد و با هر شهرداری با هر گرایشی صندلی خود را حفظ کند.

می‌گویند دوبار شهردار وقت تصمیم جدی برای برکناری مختاری گرفته است یکی در زمان کرباسچی و دیگری در زمان احمدی نژاد که به او پست‌هایی دروزات جهاد کشاورزی پیشنهاد شده است، اما همیشه توانسته این جایگاه را حفظ کند.

روایت‌های زیادی از این مدیر قدیمی وجود دارد. با سند و بی سند. یکی از داستان‌هایی که درباره سازمان بوستان‌ها و فضای سبز می‌گویند، دستگاه فاکسی است که در اتاق وی است وزمانی گفته می‌شد برخی نامه‌نگاری‌ها توسط شخص وی و تنها از طریق این فاکس انجام می‌شود.

دوستانش می‌گویند او به چند بوستان تهران علاقه ویژه‌ای دارد و خود شخصا به این بوستان‌ها سرکشی می‌کند، یکی از بوستان‌ها گفتگو است و دیگری بوستان علی محمد مختاری.

همان بوستانی که فرمانداری با مصوبه نامگذاری اش مخالفت کرد، اما سرانجام این نامگذاری انجام شد.

شاید کم‌تر کسی محمد علی مختاری کسی که سال‌ها تهران را با چمن بزک کرد، درختانی در تهران کاشت که نسبتی به طبیعت تهران نداشت را می‌شناختند تا زمانی که به یکی از برنامه‌های تلویزیونی رفت. آنجا به او سمت باغبان پیر شهر دادند.

او در این برنامه گفت: مدیر جدی است، اما با اعضای سازمانش مانندخانواده است. هرچند گفته او را تغییرات مدیریتی در مجموعه اش تایید نمی‌کند.

زمانی او زیر مجموعه حقانی بود و در دوره قالیباف به یکی از منتقدان وی بدل شد تا جایی که در صحن شورا زمانی که باید در خصوص تغییر کابری بوستان مادر توضیح می‌داد به این که چه کسانی در تخریب باغات تهران نقش داشته اند پرداخت و خطاب به مردم تهران گفت:: باغات تهران در دهه دوم انقلاب از دست رفته اند.

او درحالی از تخریب درختان و فضای سبز در این دهه سخن می‌گفت که خود وی آن زمان مسئولیت فضای سبز پایتخت را بر عهده داشت.

مختاری در آن جلسه شورای شهر تهران گفت: من ۴۲ سال است که در موضوع فضای سبز تهران فعالیت می‌کنم، ولی مردم باید بدانید چه اتفاقی در تهران افتاده است. باغات تهران در دهه دوم انقلاب از بین رفت.

بار‌ها برای من نامه آوردند که مجوز بگیرند تا باغ‌ها را تخریب کنند، اما من گفته ام اگر دست مرا قطع کنند اجازه نمی‌دهم یک درخت قطع شود.

در سال ۷۱ که آقای حقانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران بوده‌اند و رئیس بنده بوده‌اند، چون سازمان پارک‌ها زیر مجموعه حوزه خدمات شهری بوده است. پرونده باغ آقا بزرگی را فرستادند و ایشان در کمیسیون حضور داشتند. پرونده باغ آقا بزرگی را فرستادند، اما من گذاشتم توی کشو. شهردار وقت تو کمیسیون به بنده گفتند شما به این رأی نمی‌دهید گفتم نه گفتند چرا گفتم این باغ است باید حفظ شود، اما پرونده دیگری در منطقه درست کردند برج هم درست کردند. الان "آقا بزرگی "را بروید ببینید که سال ۷۴ برجی ساخته شده در ۲۲ طبقه. پای من لب گور است و از هیچ کس ترس و واهمه‌ای ندارم و جناحی و خطی هم نیستم لذا واقعیت را می‌گویم و مردم باید این واقعیت‌ها را بدانند.

هرچند بسیاری از این افشاگری‌ها استقبال کردند و گفته شد مختاری سرانجام سکوتش را شکست، اما کسی از او نپرسید چرا این سخنان را ۲۰ سالی دیر گفته و چرا با وجود بی توجهی به مخالفت هایش و بی اثر بودن تلاش هایش حاضر نشده از میز و صندلی اش کناره گیری کند. امضای مختاری پای اسناد قدیمی باغ‌های پایتخت نیز به چشم می‌خورد.

مطالعات زیادی در شهرداری برای شناسایی گونه‌های سازگار با تهران انجام شده است، اما عملکرد او نشان می‌دهد چندان به این مطالعات در میدان عمل پایبند نیست و در این سال‌ها در تهران درختانی کاشت که نیاز شدید به آبیاری دارند و برای آبیاری آن‌ها چاه‌های زیر زمینی حفر و سفره‌های زیر زمینی خالی شد.

او خود را عاشق درخت می‌داند. اما او هرگز پاسخ درستی درخصوص درختان قدیمی خیابان ولیعصر و بلایی که بر سر آن آمده است نداده است. مختاری در زمانی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان نهایی شد در خصوص این که چه زمانی شهرداری تهران را ترک می‌کند، به یکی از رسانه‌ها گفت: من خود و زندگی‌ام را وقف فضای سبز تهران کردم و آرزو دارم که انقدر در این سازمان کار کنم که در یکی از پارک‌ها دفن شوم. من بازنشسته نشدم، اگر بازنشسته بودم که نمی‌ماندم!

او همچنان بر سر کار خود حاضر می‌شود. حسن رسولی در خصوص نظارت شورای شهر تهران بر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران به اسکان نیوز گفت: همان روزی که قانون لازم الاجرا شد به شهرداری نامه نوشتیم و اعلام کردیم که قانون دقیق و کامل باید اجرا شود.

زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درباره اجرای این قانون و حضور یکی از مدیران قدیمی در سازمان بوستان‌ها به اسکان نیوز گفت: مصوبات مجلس که به عنوان قانون برای آحاد جامعه لازم الاجراست و هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند قانون را رعایت نکند. طبیعتا اگر قانون اجرا نشود و کسانی که اجرا کننده نیستند و قانون را دور می‌زنند، مجرم محسوب شده و براساس مجازات‌هایی که در قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده، با آن‌ها مقابله می‌شود.

وی ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان که اخیرا در مجلس تصویب شده برای نیرو‌های شهرداری تهران نیز لازم الاجراست و بازنشستگان با هر میزان سنواتی که در حال خدمتند، اما بازنشسته محسوب می‌شوند؛ معاونت منابع انسانی موظف است که آن‌ها را شناسایی و حکم پایان خدمتشان را صادر کند در غیر اینصورت هم خود فرد و هم معاونت منابع انسانی متخلف محسوب می‌شوند.

او درباره اعمال نظارت شورای شهر تهران بر این موضوع، اظهار کرد: بله، شورا هم نظارت خواهد کرد. آقای رسولی، رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران است و ما از ایشان خواسته‌ایم که بر روی این موضوع نظارت داشته باشند. به نظر می‌آید روز‌های پایانی مدیری باشد که با بیشتر شهرداران تهران کار کرده است و سه دهه مدیر عامل یک سازمان بوده است و این مدیریت طولانی در حالی است که در تمام این سال‌ها کم‌تر کسی از مدیریت فضای سبز پایتخت راضی بود.
 
منبع: اسکان نیوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
1
خدا حفظ کند آقای مختاری را . آقای مختاری باغ لاله میدان پونک را دارند خراب می کنند با آن شگردهای خاص و بندرت ریشه درختان را دارند قطع می کنند تا بخشکد پوست درخت را می کنند به هوای اینکه رستوران بسازند اما ....
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
0
1
عدم آبیاری کافی و لوله کشی غیر استانداردنبود کارگر ثابت مستقر دربوستان مسافر منطقه۲۲ باعث خشک شدن درختان ودرختچه های تزیینی گل های نسترن وغیره شده است ،باتوجه به مراجعه های مکرر حضوری وارتباط با سامانه ۱۳۷شهرداری تاکنون اقدام لازم انجام نشده وهر روزه تعدادی از درختان ودرختچه های تزیینی خشک می شود
عاجزانه درخواست رسیدگی دارد.
مرتضی عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
1
واقعا متاسفام بعضی موقع این مردبه عنوان پبشکسوت فضای سبزچقدرحقوق کارکنان شهرداری راازبین بردوبا دهن کجی به کارکنان خدوم شهرداری زمین های فروخته شده املاک شهرداری راباغ اعلام کردوزندگی خیلی راخراب کرد چطورحلالیت خواهد گرفت ازخانواده شهرداری خدابه فریادش برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
0
1
من این یادداشت را در 4 بهمن 1400 می نویسم و ایشان همچنان رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران است. این آقای دمش به جای کلفتی بسته شده است.
رضا خوشدل
|
Canada
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
1
0
از كليه زحمات ايشان كمال تشكر را دارم و خدا حفظشان كند. تهرا ن را با اين شرايط اقليمي و آلودگي هوا گلستان كرده اند چه از نظر پاركها و چه در سطح شهر. كني هم انصاف داشته باشيد. پايدار باشيد مرد سبز ايران زمين.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
0
0
چند روز پیش برای دیدن گل و گیاه به بوستان گفتگو رفتم تآسف خوردم در این اوضاع بعد کرونا که فروشندگان گل و گیاه میخواهند با فروش گل و گیاه نفسی تازه کنند و مردم دوستدار گل هم میخواهند به وصال خود برسند چطور یک مدیر پیر و فرتوت بازنشسته شهرداری بنام آقای مختار الا رغم قانون منع بکارگیر بازنشسته گان هنوز با آن افکارهای غلط خود هنوز چرا سرکار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
0
2
آیا واقعاً لیسانس کشاورزی است؟بسیار بعید است احتمالاً اویک باغبان تجربی است.این موضوع را بررسی کنید.
ناشناس
|
Turkey
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
0
1
این طرف پیمانکاری راه انداخته داره حسابی ... بیچاره کارگرای فضای سبز
آرمین نصرتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
1
1
مطمئن باشید این آقای مختاری پشتش به یه جایی گرمه و بالا دستی ها هواشو دارن که 46 ساله تو شهرداری تهران هست و بازنشسته نشده.به قول دوستمون دمش به جای کلفتی بسته شده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
بله درسته. یکی از کانالهای فاش کننده فساد، رابطه ایشان را با آغایان بازگو کرده.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
0
1
امروز چهارشنبه 29شهریور 1402ایشان همچنان رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران می باشند 37سال رئیس سازمان پارک ها می باشد در این 37سال ۱۰شهردارتهران اهم از اصلاح طلب و اصولگرا تغییر کرده است ولی متاسفانه ایشان با توجه به اینکه فسیل شده‌ اند هنوز تغییر نکرددند
حامدشجاعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
0
1
واقعا متاسفم این آقا الان باید فکر اون دنیاش باشه ولی متاسفانه داره حق تمام کارگران فضای سبز میخوره وهیچ شخصی هم تو این دولت با ایشان کاری نداره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان