تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کرمانشاه شهر بی‌دفاع!/ چرا پیمانکاران ساخت خانه‌های زلزله‌زدگان را متوقف کردند؟

مردم زلزله زده کرمانشاه با گذشت یکسال پس از زلزله مهیب ۷ ریشتری همچنان در کانکس به سر می‌برند و پیمانکارانی که قرار بود خانه‌ها را بسازند به دلیل گرانی مصالح کار را رها کرده و از شهر خارج شده‌اند.

زلزله، کرمانشاه و مشکلاتی که تمام شدنی نیست

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: یکشنبه شب زلزله بازهم کرمانشاه و شهرستان‌های آن را لرزاند تا داغ مردم این منطقه را در سالگرد زلزله تلخی که باعث کشته و زخمی شدن بیش از هزاران نفر شده بود را بیشتر کند. یکسال از زلزله گذشت و مردم بسیاری هنوز در کانکس زندگی می‌کنند تا «ساخت و ساز منازل مسکونی» همچنان یکی از دغدغه‌ها و اولویت مردم زلزله غرب کشور بماند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه پیش از این جزئیاتی از آمار ساخت و ساز‌ها در منطقه زلزله زده به رویداد۲۴ ارائه کرده بود و گفته بود تا پایان مهرماه سال جاری ۷۰ هزار خانه و مغازه تعمیر و احداث شده است؛ با اینهمه بخش اعظم مردم هنوز در کانکس زندگی می‌کنند؛ مردمی که چندان به وعده‌های مسئولان امیدی ندارند و می‌گویند بسیاری از پیمانکاران کار را در کرمانشاه نیمه‌کاره رها کرده‌اند و رفته‌اند.

یزدان یکی از شهروندان سرپل ذهاب به رویداد۲۴ می‌گوید بیشتر خانه‌های در حال ساخت این منطقه به صورت اسکله باقی مانده است. مردم به دلیل گرانی قیمت مصالح توانایی ساخت خانه‌هایشان را ندارند و پیمانکارانی که از شهر‌های مختلف برای ساخت و ساز آمده بودند نیز کار را رها کرده‌اند.

زلزله، کرمانشاه و مشکلاتی که تمام شدنی نیست

فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب با تایید خروج پیمانکاران گفته است: آنها به خاطر گرانی کار خود را رها کرده‌اند و اوقاف هم به تعهدات خود عمل نکرده است. در مناطق زلزله‌زده مساجد با خاک یکسان هستند. شرکت گاز کار‌های خود را توسعه نداده و با توجه به فصل سرما مردم همچنان در کانکس‌ها زندگی می‌کنند.

زلزله، کرمانشاه و مشکلاتی که تمام شدنی نیست

طیب حیدری عضو شورای شهر کرمانشاه به رویداد۲۴ گفته است: روند ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی به واسطه اینکه جمعیت و وسعت منطقه کمتر است، به خوبی پیش می‌رود، اما در شهر‌ها به دلیل افزایش قیمت مصالح ادامه ساخت خانه‌ها متوقف شده و با کندی بسیاری پیش می‌رود.

حیدری می‌گوید: با توجه به اینکه به فصل سرد زمستان نزدیک می‌شویم، مشکلات مردم زلزله زده نیز بیشت و بیشتر می‌شود. به دلیل گرانی قیمت مصالح نیز برخی از پیمانکاران جز پروژه‌های ساخت و ساز را رها کرده‌اند. اما پیمانکاران اصلی در منطقه حضور دارند. متاسفانه مردم زیادی به دلیل عدم توانایی مالی برای ساخت خانه، همچنان در کانکس زندگی می‌کنند لذا معتقدم باید میزان وام پرداختی به مردم بیشتر شود تا مردم بتوانند سریع‌تر به داخل خانه‌هایشان بروند.

زلزله، کرمانشاه و مشکلاتی که تمام شدنی نیست

حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، به رویداد۲۴ می‌گوید: هرچند کمک‌های بسیاری هم از سوی مردم و هم از سوی دولت به این منطقه شده است، اما مشکلات کماکان پابرجاست. شاید یکی از دلایل آن را بتوان همین زلزله یکشنبه شب را مطرح کرد. در یکسال گذشته شاهد پس‌لرز‌های بسیاری در منطقه بودیم که باعث شد هم زیرساخت‌ها از بین برود و هم خانه‌های نیمه تخریب شده را کاملا تخریب کند.

فلاحت پیشه به شرایط نامناسب منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: حجم ویرانی‌ها در منطقه روز به روز بیشتر می‌شود و با توجه به گرانی مصالح ساخت و ساز خانه‌ها متوقف شده و پیمانکاران کار را رها کرده‌اند. زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه شب نیز کار را سخت‌تر و مشکلات را بیشتر کرد.

مشکلات، کمبودها، نارضایتی‌های مردم زلزله زده کرمانشاه نه تنها کمتر نمی‌شود، بلکه روز به روز بیشتر می‌شود و زلزله‌های که این شهر را کماکان می‌لرزاند مزید بر علت شده باعث شده تا ترس، وحشت و مشکلات همچنان در شهر باقی بماند.

بسیاری از کارشناسان که وجود برخی از مشکلات تا حدودی طبیعی است، زیرا یک شهر به طور کامل تخریب شده و اکنون در حال بازسازی دوباره است، اما هیچ یک از این مسائل نمی‌تواند توجیه خوبی برای مردمی که در یک کانکس ۶ متری و با سرمای زیر صفر زندگی می‌کنند، باشد!

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان