تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷

قلعه یزدگرد لرزید/ زلزله به مهمترین بناهای تاریخی کرمانشاه آسیب وارد کرد

شب گذشته زلزله‌ای با بزرگی ۶.۴ ریشتر حوالی سرپل ذهاب را لرزاند.
قلعه یزدگرد لرزید/ زلزله به مهمترین بناهای تاریخی کرمانشاه آسیب وارد کرد
رویداد۲۴ معاون میراث فرهنگی کشور با اینکه اعلام می‌کند بنا‌های سطح شهر کرمانشاه از جمله تکایا و بازار‌ها آسیب ندیده‌اند، اما خبر داده است که مهمترین بنا‌های تاریخی این شهر از جمله مجموعه قلعه یزدگرد به عنوان یکی از مستحکم‌ترین بنا‌های تاریخی ایران، قلعه گبری سرپل ذهاب، تپه تاریخی گیلانغرب آسیب دیده‌اند و احتمال ریزش مجدد نما‌های آجری و سنگی کاروانسرای شاه عباسی قصر شیرین وجود دارد.

به گزارش صدای میراث، پس از بررسی‌های کارشناسان مشخص شد که زلزله به تعدادی از بنا‌های تاریخی که در سطح شهر کرمانشاه قرار گرفته اند آسیبی وارد نکرده است، اما مهمترین بنا‌های تاریخی از جمله مجموعه قلعه یزدگرد و کاروانسرای شاه عباسی قصر شیرین از خطر زلزله در امان نمانده‌اند.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: در زلزله شب گذشته بنا‌های تاق گرا، زیج منیژه، مسجد عبدالله ابن عمر، مجموعه مقابر ابودجانه، آنوبانی نی، گوردخمه کل داود، عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی، بنای سراب آسیب ندیده اند.

او همچنین افزود: در زلزله شب گذشته سر پل ذهاب، بنا‌های سطح شهر کرمانشاه، تکایا و بازار‌ها آسیب ندیده اند. اما به مجموعه قلعه یزدگرد، بنای بانقلعه قصرشیرین، قلعه گبری سرپل ذهاب، تپه تاریخی معروف به قلعه گیلانغرب، آسیب‌هایی وارد شده که گزارش مصور نهایی ارسال خواهد شد.

آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد، به کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین در دو جبهه جنوبی و شرقی آسیب جدی وارد شده و احتمال ریزش مجدد نما‌های آجری و سنگی هست. نیاز به اقدام حفاظتی و مرمتی اضطراری است که مراتب به مسئولین ذیربط استان گزارش شده است. این کاروانسرا تحت مالکیت و بهره برداری اوقاف است.
 
منبع: صدای میراث
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زلزله
نظرات شما
پیشخوان