تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
ترامپ:

بریگزیت احتمالا به تجارت آمریکا-بریتانیا آسیب بزند

رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است توافقی که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند، احتمالا ناخواسته به تجارت میان لندن و واشنگتن آسیب بزند.
بریگزیت احتمالا به تجارت آمریکا-بریتانیا آسیب بزند
رویداد۲۴ به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه در کاخ سفید گفت: به نظر می‌رسد توافق بزرگی برای اتحادیه اروپا باشد. ما باید با جدیت این مساله را بررسی کنیم که آیا بریتانیا اجازه تجارت دارد یا خیر.

او افزود: خب می‌دانید، همین الان، اگر نگاهی به این توافق بیندازید، آن‌ها احتمالا قادر نباشند با ما تجارت داشته باشند و این اصلا چیز خوبی نیست. فکر نمی‌کنم آن‌ها چنین چیزی را بخواهند. این بزرگترین جنبه منفی این توافق است. امیدوارم ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا بتواند کاری درباره آن انجام دهد.

رهبر بریتانیا یکشنبه به ۱۷ ماه مذاکرات دشوار با بروکسل پایان داد و در نهایت توافقات بریگزیت با ۲۷ رئیس کشور و دولت دیگر در اتحادیه اروپا را به امضا رساند. با این حال، ترزا می‌ممکن است برای تایید پارلمان کشورش با مشکلاتی مواجه شود.

دفتر نخست وزیر بریتانیا پافشاری کرده که توافق تازه "به روشنی" استقلال بریتانیا در زمینه سیاست تجاری را بیان می‌کند به طوری که این کشور در بستن موافقتنامه با سایر کشور‌ها آزاد است.

توافق خانم می‌با اتحادیه اروپا با انتقاد شدید نمایندگان پارلمان این کشور در روز دوشنبه مواجه شد.

او گفت که این توافق به نفع مردم بریتانیاست، چون کنترل قوانین، پول و مرز‌ها را به این کشور بازمی‌گرداند. می‌افزود که طرح در روز ۱۱ دسامبر در پارلمان به رای گذاشته خواهد شد.

هم‌زمان یک سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا در واکنش به اظهارات ترامپ گفت که توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که یکشنبه امضا شد، به بریتانیا اجازه خواهد داد وارد موافقتنامه‌های دوجانبه از جمله با آمریکا شود.

او افزود: "ما از طریق گروه‌های مشترک کاری مشغول زمینه سازی برای توافقی بلندپروازانه با آمریکا بوده‌ایم. این گروه‌های کاری تاکنون پنج بار ملاقات کرده‌اند. "

آمریکا بزرگترین مقصد صادرات برای محصولات بریتانیایی است و حجم مبادلات تجاری دو کشور به میلیارد‌ها پوند می‌رسد.

براساس توافقی که در بروکسل به دست آمد، بریتانیا حداقل تا پایان "دوره انتقالی" یعنی در دسامبر ۲۰۲۰ مجبور است براساس مقررات فعلی اتحادیه اروپا به تجارت با آمریکا ادامه دهد.

در جریان دوره انتقالی - که به کسب و کار‌ها و سایرین اجازه می‌دهد خود را برای شروع مقررات مابعد بریگزیت آماده کنند - بریتانیا خواهد توانست با آمریکا مذاکره کند و به توافق برسد.

با این حال مفاد چنین قراردادی تا اول ژانویه ۲۰۲۱ قابل اجرا نخواهد بود و حتی می‌تواند به تاخیر بیافتد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان