تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷
تامین قطعات مورد نیاز تولید مشکل ساز شد؛

آیا حذف کیسه هوا و ترمز ABS خودروها صحت دارد؟

در چند وقت اخیر اخباری مبنی برحذف دو قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودرو‌ها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد منتشر شده است، اما اگر خودرو‌های تولیدی فاقد این ۲ قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تاییدیه آن خودرو‌ها را ابطال خواهد کرد.

آیا حذف کیسه هوا و ترمز ABS خودروها صحت دارد؟

 

رویداد۲۴ روزشمار پایان مهلت خودروسازان برای رعایت همه استاندارد‌های ۸۵ گانه آغاز شده و آن‌ها یک ماه دیگر برای رسیدن به این استاندارد‌ها فرصت دارند.

اما حال بد صنعت خودرو ایران چندی است که رو به وخامت رفته و به نظر می‌رسد تحریم‌ها در همان ابتدای ورود ضربه کاری را بر پیکر صنعت دوم و استراتژیک کشور وارد کرده اند.

با این وجود سازمان استاندارد بار‌ها اعلام کرده است که از موضع خود برای توقف تولید خودرو‌های غیراستاندارد در زمان مقرر کوتاه نخواهد آمد و هیچ تخفیفی برای خودروسازان حتی در شرایط بحرانی تحریم‌ها هم قائل نخواهد شد.

اما خودروسازان برای اجرای مرحله سوم و پایانی طرح استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرویی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و هنوز مشکلات آن‌ها برای تامین قطعات مورد نیاز تولید رفع نشده است.

در این بین در چند وقت اخیر اخباری مبنی برحذف دو قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودرو‌ها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد منتشر شده است.

با انتشار این اخبار ابتدا پیمان پیرایش مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندراد ایران به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرده است این ۲ قطعه ایمنی باید بر روی خودرو‌های تولیدی موجود باشد و در غیر این صورت برای آن خودرو‌ها تاییدیه صادر نمی‌شود و اگر چنین موردی در خودروسازی‌ها رخ بدهد و خودرو‌های تولیدی فاقد این ۲ قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تاییدیه آن خودرو‌ها را ابطال خواهد کرد و همچنین پلیس راهور نیز از شماره گذاری چنین خودرو‌هایی جلوگیری خواهد کرد.

پس از آن هم نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با ابراز تعجب از عنوان شدن چنین مطلبی بیان کرد حتی در دوره پیشین تحریم‌ها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیز این ۲ قطعه ایمنی در خودرو‌ها استفاده می‌شد و خودروسازان هیچ مشکلی در تامین آن نداشتند و امروز نیز اتفاق جدیدی نیفتاده است که خودروسازان بخواهند این قطعات را کنار بگذارند و چنین خواسته‌ای را مطرح نکرده اند.

به هرحال مشخص نیست که عنوان شدن چنین موضوعاتی از کجا نشات می‌گیرد. آنچه مسلم است آن است که این دوره از تحریم‌ها احتمالا با دوره گذشته آن قابل مقایسه نیست و اوضاع خودروسازان هم نسبت به آن زمان با ضرر و زیان‌هایی که در نیمه نخست سال متحمل شده اند چندان جالب به نظر نمی‌رسد و هیچ بعید نیست این شایعه نیز به زودی به واقعیت بپیوندد.

در همین رابطه رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان می‌گوید: «شرایط به وجود آمده از تحریم سبب شده تا خودروسازان از برنامه تولید عقب بمانند.

قطعه سازان ۹۰ درصد امکانات تولید را در اختیار دارند و ۱۰ درصد باقی مانده نیاز خودروسازان برای تولید T. همانند موتور باید از خارج کشور تهیه شود.

اگر مشکلی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان و مواد اولیه برای قطعه سازان پیش آمده تحریم‌ها این سیستم را بهم ریخته است و با این امکانات موجود نمی‌توان امیدوار بود خودروسازان بتوانند استاندارد‌های ۸۵ گانه را رعایت کنند.»

او ادامه می‌دهد: «ارتقا استاندارد‌های از ۵۵ استاندارد به ۸۵ استاندارد و بالاتر آمدن یک پله‌ای آن‌ها ابتدا نیاز به نقدینگی و بعد از آن حل شدن مسئله تحریم و قطع رابطه کشور‌های اروپایی و سایر کشور‌ها دارد.

اگرچه که قطعه سازان و خودروسازان هم در این زمینه و بر سر انقال دانش و فناوری ساخت قطعات تا پیش از دور جدید تحریم کار کرده بودند و کار در مراحل نهایی بود، اما به یک باره تحریم مانع کار شد و تاکید می‌کنم بعید است که خودروسازان ما موفق به رسیدن به استاندارد‌های ۸۵ گانه شوند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما سازمان استاندارد از اجرای این استاندارد‌ها کوتاه خواهد آمد گفت: «چاره دیگری در این زمینه وجود ندارد. قرار بود خودرو پراید و ۴۰۵ از رده تولید خارج شوند، اما آیا این اتفاق افتاده است؟ با این وضعیت امکان این موضوع وجود ندارد.»

این فعال حوزه قطعه سازی تصریح می‌کند: «باید برنامه ریزی مدونی از سوی وزارت صمت یا هر ارگان دیگری که می‌تواند این کار را انجام دهد برای ایجاد یک مدیریت متمرکز از سوی حاکمیت و خودروسازان صورت بگیرد. آن کمیته یا معاونت و یا مدیریت یا هرچه که می‌خواهند اسمش را بگذارند باید صنعت خودرو را از ابتدا تا به امروز به طور دقیق بررسی کند و بر روی آن پژوهش انجام شود و یک آینده را هم متصور شوند و با توجه به فرصت‌ها و امکاناتی که در کشور موجود است هدف گذاری کنند و از یک جا صنعت خودروسازی و قطعه سازی مدیریت شود. این صنعت اسما ۶۰۰-۷۰۰ هزار نفر نیرو دارد، اما در کشور حدود دو الی سه میلیون نفر از این صنعت نان می‌خورند و صنعتی استراتژیک است.»

رضایی تاکید می‌کند: «برای استاندارد‌های ۸۵ گانه نیازمند برنامه هستیم و برنامه آن هم توسعه خودروسازی و قطعه سازی است. کیفیت اتفاقی نیست. کیفیت نیازمند هزینه و دانش است و هردو نیز نیازمند فضایی است که تبدیل به سخت افزار و نرم افزار شود تا بتواند در این صنعت پاسخگو باشد، اما متاسفانه اکنون هیچ کدام فراهم نیست.»

 اگرچه رامین نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روز گذشته عنوان کرده است مجلس پیگیر اجرای نشدن استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو خواهد بود، اما با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، استاندارد سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است و مجلسی‌ها هم این موضوع را به خوبی می‌دانند.

آنچه بیش از هرچیزی حائز اهمیت است این است که استاندارد‌های هشتاد و پنج گانه در زمینه سلامت، ایمنی و کاهش آلاینده‌ها است و باید امیدوار باشیم شرایط به گونه‌ای پیش رود که خودروسازان از پس پاس کردن این استاندارد‌ها بر بیایند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان