تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷

خرید جهیزیه ایرانی چقدر تمام می‌شود؟

بستگی به میزان قناعت عروس و داماد و بودجه آن‌ها، می‌توان چند قلم اصلی جهیزیه شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز و جاروبرقی را با قیمت‌هایی بین ۹ تا ۵۳ میلیون تومان تهیه کرد.
خرید جهیزیه ایرانی چقدر تمام می‌شود؟
رویداد۲۴ بنا بر سنتی که از گذشته وجود داشته با فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول، تعداد ازدواج‌ها نیز بیش‌تر می‌شود و بسیاری از زوج‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مراسم ازدواج آن‌ها در این ماه انجام شود. تأمین جهیزیه و اسباب زندگی نیز یکی از مواردی است که زوج‌ها باید برای آن برنامه‌ریزی کنند. خبری از این روز‌های بازار لوازم خانگی دارید؟

برای برآورد هزینه تقریبی جهیزیه، سه دسته کالا را با قیمت‌هایی متفاوت در نظر گرفتیم. دسته‌ای که از قیمت نسبتاً ارزانی برخوردارند، عمدتاً تولید داخل بوده و حداقل‌های لازم را دارند. دسته‌ای که شامل کالا‌هایی با قیمت متوسط بازار است و در بین آن کالا‌های تولید داخل و همچنین کالا‌های خارجی یافت می‌شود و نسبت به دسته اول از کارایی و قابلیت‌های بیشتری برخوردارند. دسته آخر نیز کالا‌هایی که قیمت بالایی نسبت به کالا‌های هم‌رده خود داشته، تقریباً همگی خارجی بوده و البته قابلیت‌های مختلفی را نیز در برمی‌گیرند.

از تلویزیون آغاز می‌کنیم؛ یک LED ۳۲ اینچ با قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، یک LED هوشمند ۴۳ اینچ با قیمت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و یک LED هوشمند ۵۵ اینچ با امکانات مختلف و قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کالا‌های منتخب ما بودند. هر چند می‌توان تلویزیون‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر و امکانات بیش‌تر نیز پیدا کرد که البته قیمت گران‌تری هم دارند.

یخچال و فریزری ایرانی که ابعادش اندکی کوچک‌تر از حد معمول است، یک میلیون و۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد، خرید یک یخچال و فریزر دوقلوی ایرانی نیز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. این در حالی است که یخچال‌فریز‌های سایدبای‌ساید خارجی قیمت‌های بیش‌تری دارند و برای مثال نمونه مورد نظر ما قیمتی معادل ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد. البته می‌توان یخچال‌های سایدبای‌ساید را با قیمت‌هایی کم‌تر نیز پیدا کرد، همچنان که نمونه‌های بسیار گران‌تری نیز در بازار موجود است.

ماشین لباس‌شویی‌های موجود در بازار نیز نمونه‌های مختلف ایرانی و خارجی را شامل می‌شود. یک ماشین لباس‌شویی ایرانی ۶ کیلوگرمی سه میلیون و ۸۷۵ هزار تومان قیمت دارد. یک ماشین لباس‌شویی خارجی هشت کیلوگرمی از قیمتی معادل هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برخوردار است و یک نمونه خارجی دیگر با همین ظرفیت و قابلیت‌های بیش‌تر ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای عروس و داماد آب می‌خورد.

اجاق گاز یکی از اقلام نسبتاً ارزان جهیزیه است که از نوع رومیزی سه‌شعله با قیمت ۵۹۰ هزار تومان تا نمونه ایرانی فردار با قیمت یک میلیون و۹۵۰ هزار تومان و نمونه خارجی با دو فر و قیمت چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان را شامل می‌شود.

جاروبرقی‌های خارجی نیز شامل مواردی از نوع سطلی با قیمت ۸۵۰ هزار تومان و نمونه‌های جدیدتر با قیمت یک میلیون و ۵۵ هزار تومان و ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان است.

اگر عروس و داماد بخواهند یک تخته فرش ماشینی ۱۲ متری در خانه خود داشته باشند، باید بین سه میلیون و ۸۳۰ هزار تومان تا چهار میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای آن هزینه کنند. هر چند می‌توان انواع دیگر فرش را با قیمتی نازل‌تر و همچنین مواردی گران‌تر را در بین انواع دست‌بافت آن جست‌وجو کرد.

یک دست مبل هفت نفره ایرانی، پنج میلیون و ۷۵۵ هزار تومان قیمت دارد و نمونه‌های خارجی قیمت‌هایی حدود ۱۰ میلیون تومان را شامل می‌شود. البته می‌توان مبل‌های ایرانی که اندکی ارزان‌تر باشد و مبل‌هایی با قیمت‌های بسیار بیشتر را نیز در بازار یافت.

سرویس ظروف چینی ۱۰۲ پارچه ایرانی یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و ۱۲۱ پارچه ایرانی نیز سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت دارد. همچنین سرویس قابلمه و تابه از ۲۵۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در بازار پیدا می‌شود.

اگر تنها تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز و جاروبرقی را در نظر بگیریم؛ در صورتی که بخواهیم تمام اقلام را با رویکرد اقتصادی و صرف هزینه اندک خریداری کنیم به عدد ۹ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان می‌رسیم. برای خرید همین اقلام از نوع متوسط باید ۲۱ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان هزینه کنیم. خرید نمونه گران‌تر همین اقلام با رویکرد دست و دل بازانه نیز ۵۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان هزینه دارد.

مشخص است که این هزینه، تمام جهیزیه مورد نیاز عروس و داماد را برای اینکه بتوانند در خانه مستقل خود زندگی کنند در بر نمی‌گیرد و موارد بسیاری در این محاسبه منظور نشده است. همچنین تمام قیمت‌های یادشده با تقریب کم‌تر از پنج‌هزار تومان گرد شده‌اند.

برآورد‌های مسعود موسوی، کارشناس لوازم خانگی قدری متفاوت است؛ وی می‌گوید: یخچال سایدبای‌ساید خارجی تا ۶۰ میلیون تومان نیز در بازار موجود است و یخچال و فریزر معمولی خارجی در حدود هشت میلیون تومان نیز در بازار پیدا می‌شود. اکنون برای یک جهیزیه با قیمت متوسط که شامل ماشین لباس‌شویی، یخچال سایدبای‌ساید، ماشین ظرفشویی، جارو برقی و تلویزیون است، به‌طور متوسط باید ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد. البته اگر قیمت‌های کم‌تری مد نظر باشد، می‌توان از نمونه‌های ایرانی استفاده کرد و برای همان اقلام یاد شده حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه کرد.

موسوی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی می‌گوید: اکنون خرید و فروش کم شده و بازار کساد است. می‌توان گفت که وضعیت در چند ماه گذشته بدتر شده است. بازار لوزام خانگی نسبت به تابستان نیز دچار رکود بیشتری شده است. قیمت‌ها در این بازار همچنان نوسان دارد، اما نوسان نسبت به ماه‌های قبل که نوسانات نرخ ارز بیش‌تر بود، قدری کاهش یافته است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان