تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷
سال آینده پرداختها ادامه دارد؛

نگران نباشید، بازهم یارانه می‌گیرید

از محورهای بودجه سال ۱۳۹۸ این‌گونه بر می‌آید که پرداخت یارانه نقدی برای سال آینده نیز ادامه داشته و یارانه‌بگیران همچنان رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت خواهند کرد.

رویداد۲۴ ویژگی‌های اصلی بودجه ۱۳۹۸ در حالی از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شد که استمرار پرداخت یارانه‌های نقدی یکی از مهمترین آنهاست.

بر این اساس همان‌طور که طی سال‌های گذشته پرداخت یارانه به افراد حاضر در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام شده، بار دیگر دولت تاکید دارد که به آن ادامه خواهد داد.

این درحالی است که پرداخت یارانه‌های نقدی با توجه به حجم بالای هزینه‌ای که برای جمعیت ۷۷ میلیونی طی سال‌های گذشته به همراه داشته است، از بزرگترین چالش‌های دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به شمار می‌رود و بارها در قالب قانون بودجه مکلف به غربالگری یارانه‌بگیران بوده است، اما اعلام کرده که به دلایلی از جمله نبود بانک‌های اطلاعاتی دقیق نمی‌تواند یارانه‌بگیران پر درآمد را از کم درآمد تفکیک کند.

طبق قانون بودجه، امسال نیز دولت موظف شد که نسبت به حذف یارانه سه دهک بالایی درآمدی به صورت تدریجی اقدام کند، اما تاکنون گزارشی در مورد حذف یارانه‌بگیران پردرآمد در سال جاری از سوی دولت اعلام نشده و حتی برخی خبرها از این حکایت دارد که حذفی انجام نشده است.

این در حالی است که تازه‌ترین اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها از این حکایت دارد که ماهانه حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که این رقم البته مجموع یارانه نقدی (حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان) و افزیش مستمری خانوارهای هدف است.

بر این اساس، سالانه نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت به منظور پرداخت یارانه در دو بخش نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش مستمری خانوارهای هدف ایجاد می‌شود؛ آن‌هم در شرایطی که در قانون بودجه سال جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی و ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای خانوارهای هدف تعیین شده است که در مجموع منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد ولی با روند فعلی پرداخت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری ایجاد خواهد کرد.

با این اوصاف در شرایطی دولت به پرداخت‌ یارانه نقدی در سال بعد ادامه می‌دهد که مشخص نیست آیا قرار است مانند سال‌های گذشته و امسال پرداخت‌های همگانی با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه داشته یا اینکه قرار است مسیری دیگر در پیش گرفته شود تا اینکه بتواند تا حدی از کسری‌های موجود بکاهد.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان