تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷
دمیدن دلالان مسکن بر "شیپور" گرانی؛

قیمت‎هایی که از «دیوار» بالا می‌رود

در حالی مطابق آمار رسمی بازار مسکن به دوران رکود خود وارد شده که به نظر می‌رسد برخی سایت‌های آنلاین خرید و فروش با درج برخی آگهی‌های فروش واحد مسکونی خواسته یا ناخواسته به دنبال بر هم زدن جو آرام این بازار هستند.

قیمت‎هایی که از «دیوار» بالا می‌رود

 

رویداد۲۴  براساس جدیدترین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن طی آبان‌ماه امسال در مقایسه با آبان سال گذشته ۹۰.۹ درصد افزایش یافته است.

قیمت مسکن در آبان ۹۷ نسبت به ماه پیش از آن (مهر ۹۷) نیز حدود ۶.۴ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس در ماه مورد اشاره متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد ۶.۳۹ درصدی به ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان افزایش یافت که در مقایسه با متوسط قیمت ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار تومانی ماه قبل ۶.۳۹ درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک با حدود ۶.۱ درصد به ۱۹ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی مهرماه امسال در این منطقه با افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به شهریور ۹۷ به ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان رسیده بود.

کمترین متوسط قیمت مسکن پایتخت در آبان ماه امسال با ۴ میلیون و ۶۱ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۹ بود. تا پیش از این همواره کمترین متوسط قیمت مسکن متعلق به ۱۸ بود.

متوسط قیمت مسکن در این منطقه طی آبان امسال به ۴ میلیون و ۷۹ هزار تومان رسید که نسبت به ماه پیشی از آن یعنی مهر ۹۷ بالغ بر ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین در ماه گذشته ۱۰۱۷ فقره مبایعه‌نامه در مناطق ۲۲ گانه تهران ثبت شد که نسبت به ماه پیش از آن (مهر ۹۷) بالغ بر ۲۶.۶ درصد کاهش یافته است. در مهرماه امسال تعداد مبایعه‌نامه‌ها ۹۵۶۱ فقره بود.

تمام شاخص‌های بازار مسکن حکایت از ورود زودهنگام به دوره رکود دارد. معاملات به شدت کاهش یافته و رشد شدید قیمت‌ها نیز متوقف شده است. در این وضعیت اتفاق عجیبی در فضای مجازی در حال شکل‌گیری است که سرمناشا آن‌ها برخی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی از جمله دیوار و شیپور هستند.

به‌عنوان مثال در منطقه ۱۴ (حوالی میدان خراسان) میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۶.۶ میلیون تومان است که با توجه به برخی پارامتر‌ها از جمله عمر بنا، امکانات آپارتمان، دسترسی‌ها و... کمی از قیمت ذکر بالاتر یا پایین‌تر است.

این در حالی است که سایت‌های به اصطلاح بدون واسطه برای خرید و فروش بعضا آگهی‌هایی را بارگذاری می‌کنند که در واقع باعث بروز التهاب در بازار مسکن شده است.

در نمونه که در ادامه می‌آید هر مترمربع واحد مسکونی با عمر ۴ سال در افسریه با قیمت حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای فروش در سایت دیوار بارگذاری شده، این در حالی است که متوسط قیمت در این منطقه بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی برای هر مترمربع ۴.۹ میلیون تومان است. یعنی تقریبا ۴ میلیون گران‌تر.

البته در این بین نباید از اقدامات برخی مشاوران املاک چشم‌پوشی کرد. عده‌ای از فعالان این صنف از وظیفه ذاتی خود عدول کرده و به سمت و سوی خرید و فروش خانه روی آورده‌اند. این گروه برای کسب سود بالا قیمت‌های عجیب و غریبی را در اگهی‌های خود درج می‌کنند که نمونه آن در تصویر زیر قابل مشاهده است.

به گزارش تسنیم، نمونه‌های متعددی را از این دست آگهی‌ها می‌توان در سایت‌های آنلاین خرید و فروش رویت کرد؛ به نظر می‌رسد مدیران این قبیل سایت‌ها خواسته یا ناخواسته با برخی مشاوران املاک سودجو و سوداگر و همچنین فروشندگان همکاری می‌کنند. مشارکتی که در نهایت به بر هم زدن بازار مسکن و گرفتار شدن بیش از پیش مردم منجر خواهد شد. از این رو کارشناسان این سایت‌های بایستی با دقت بیشتری نسبت به تایید آگهی‌های مشکوک اقدام کنند، موضوع مهمی که قطعا به ارام شدن جو بازار و کمک به متقاضیان این بخش برای خرید کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: تسنیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان