تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷
الاخبار گزارش داد

آیا نقشه ترامپ برای کنترل قیمت نفت، تهدید بن‌سلمان به اعمال تحریم علیه شخص اوست؟

در سایه فشار‌های امریکا، تولید نفت عربستان سعودی افزایش یافته و همین مساله، قیمت نفت را به ۶۰ دلار رسانده است.
 رویداد۲۴در سایه فشار‌های امریکا، تولید نفت عربستان سعودی افزایش یافته و همین مساله، قیمت نفت را به ۶۰ دلار رسانده است؛ در این میان، احتمالا در نتیجه نشست گروه ۲۰ در بوینس ایرس و همچنین به دنبال جلسه سازمان اوپک در دسامبر آینده، بار دیگر توافق تمدید کاهش تولید نفت برای حمایت از قیمتها، مطرح می‌شود.

 این رسانه عرب زبان ادامه داد: عربستان بزرگترین تولید کننده نفت در اوپک، خواستار افزایش قیمت آن است، اما در معرض فشار‌های رئیس جمهور آمریکا قرار دارد که از سعودی خواسته است از کاهش تولید نفت خودداری کند، تا باعث سقوط مستمر قیمت‌های نفت شود.

این فشار‌ها از زمانی افزایش یافت که ترور خاشقجی اتفاق افتاد؛ تا آنجا که در هفته گذشته قیمت نفت به شدت رو به کاهش نهاد و ترامپ در توئیتری ضمن تشکر از عربستان، خواهان تولید بیشتر نفت شد.

اما سقوط بیشتر قیمت‌های نفت، تا حدی که ترامپ را راضی کند، می‌تواند سعودی را به مرحله‌ای در سال ۲۰۱۵ بازگرداند؛ هنگامی که یورش آمریکا به بخش نفت، موجب کاهش قیمت نفت از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه، به ۴۰ دلار شد. تحلیلگران معتقدند در صورتی که این شرایط ادامه داشته باشد، عربستان مجبور است در شرایطی که قیمت‌ها تا ۳۰ دلار برای هر بشکه برسد، از ذخایر ارز خارجی خود استفاده کند، تا بتواند شکاف حاصل از نبود توازن بین صادرات و واردات خود را ترمیم کند.

در برابر این واقعیت، عربستان سعودی تلاش می‌کند قیمت نفت را بالا ببرد؛ از این رو اعلام کرده است که در نشست هفته آینده اوپک، از کاهش تولید نفت حمایت می‌کند، البته به شرطی که جبهه واحدی در این باره وجود داشته باشد.

در همین رابطه، وزیر انرژی عربستان، خالد الفالح، اعلام کرده است که عربستان هرگز به تنهایی برای بازگرداندن استقرار به بازار نفت، تولید خود را کاهش نمی‌دهد.

روزنامه «نیزافیسیمایا گازیتا» روسیه نیز در گزارشی در این باره نوشت: «در نشست وین در مورد مکانیسم جدیدی برای بازار نفت بحث و گفتگو می‌شود و همکاری نفتی بین روسیه و عربستان، در سایه تبعیت ریاض از فشار‌های ترامپ برای افزایش تولید، به تاریخ پیوسته است. ترامپ کلید اداره قیمت‌های جهانی نفت را یافته است و با تهدید، ولی عهد سعودی به اعمال تحریم‌هایی علیه شخص او، به دلیل قتل خاشقجی، ریاض را به یک بخش نفتی مطیع خود تبدیل کرده است.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان