تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقابت بانک‌های بزرگ در زیان‌دهی! / وضعیت قرمز بانک‌های صادرات، ملت و تجارت +جدول

بررسی صورت‌های مالی بانک‌های کشور نشان می‌دهد، سود بانک‌ها در این دوره زمانی به شدت کاهش یافته و حتی برخی بانک‌ها با زیان‌های شدیدی مواجه شده‌اند، در صورت‌های مالی اغلب بانک‌ها مجموع سود حاصل از سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها کمتر از سود علی‌الحساب است، اما بانک‌ها به دلیل تنگنای مالی و تلاش برای جذب بیشتر نقدینگی، معادل همان نرخ سود علی‌الحساب را پرداخت می‌کنند.

زیان انباشته صادرات، ملت و تجارت ترمز برید

رویداد۲۴ ندا جعفری: اطلاعات آماری از عملکرد بانک‌های حاضر در بورس نشان می‌دهد این بانک‌ها توان پرداخت سود را به سپرده‌گذاران ندارند و هر سال به زیان سال قبل آن‌ها اضافه می‌شود.

حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد اوضاع سه بانک صادرات، ملت و تجارت به‌گونه‌ای است که هر روز به زیان عملکرد این بانک‌ها اضافه می‌شود و تفاوت بین هزینه‌ها و درآمد‌های این بانک‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است.

در صورت‌های مالی اغلب بانک‌ها مجموع سود حاصل از سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها کمتر از سود علی‌الحساب است، اما بانک‌ها به دلیل تنگنای مالی و تلاش برای جذب بیشتر نقدینگی، معادل همان نرخ سود علی‌الحساب را پرداخت می‌کنند.

حال و روز بانک صادرات خوب نیست

از دلایل اصلی زیان‌ده شدن این سه بانک می‌توان به عدم وصول مطالبات و رشد مطالبات مشکوک‌الوصول و عدم امکان فروش املاک اشاره کرد. صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۶ بانک صادرات نشان می‌دهد که زیان انباشته این بانک به ۶۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ این در حالی که این زیان انباشته در ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵، ۳۳۷۰ میلیارد تومان و در ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۴، ۲۰۳۹ میلیارد تومان بوده است.

وضعیت مالی بانک صادارت در سال ۹۶

بانک صادارت در سال ۹۶ سود خالص نداشته بلکه زیان خالص ۳۵ هزار و ۷۹۱ میلیاردی را ثبت کرده است که نسبت به سال ۹۵ این زیان ۱۴۸ درصد افزایش یافته است. بر این اساس زیان هر یک از ۵۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم بانک چیزی در حدود ۶۲۰ ریال خواهد بود. زیان انباشته بانک ۶۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.

زیان انباشته صادرات، ملت و تجارت ترمز برید

بانک تجارت در تب می سوزد

 صورت‌های مالی بانک تجارت مربوط به عملکرد سه ماهه نخست سال ۹۷ نشان از زیان انباشته ۱۰ هزار میلیارد تومانی دارد. درآمد‌های غیرمشاع بانک کاهش ۳۰ درصدی پیدا کرده و به رقم ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است، زیان خالص در دوره سه ماهه ابتدایی سال ۹۷ معادل ۲۰۸۶ میلیارد تومان گزارش شده که که به نسبت دوره مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است. زیان انباشته این بانک به رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده، رقمی که ۲ برابر سرمایه فعلی این بانک است.

وضعیت مالی بانک تجارت در سال ۹۶

بانک تجارت نیز در سال ۹۶ سود خالص محقق نکرده بلکه زیان ۶۳ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریالی را ثبت کرده که نسبت به سال ۹۵ بیش از ۶۰۰ درصد رشد داشته است. بر این ساس این زیان خالص به هر یک از ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم بانک حدود ۱۴۱۱ ریال زیان تعلق خواهد گرفت.

زیان انباشته بانک تجارت بر اساس ترازنامه ۹۶ بانک حدود ۸۲ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال است که نسبت به سال ۹۵ معادل ۳۵۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

زیان انباشته صادرات، ملت و تجارت ترمز برید

میراث بانک صادرات و تجارت در بانک ملت

 بانک ملت نیز از کاهش سود ۳۹ درصدی سود خالص و تغییر سود انباشته به زیان انباشته خبر داده است. این بانک ۵ هزار میلیارد تومانی دلایل کاهش سود و اعلام ناخواسته زیان را انجام اصلاحات مد نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در خصوص عدم اعمال نرخ تسعیر ۱۰ اردیبهشت ۹۷ کمیته فنی سازمان حسابرسی، برگشت درآمد‌های سنوات قبل، احتساب هزینه مطالبات مشکوک الوصول ارزی و درآمد‌های مرتبط با سال مالی ۹۶ اعلام کرده است.

وضعیت مالی بانک ملت در سال ۹۶

وضعیت بانک ملت متفاوت از دو بانک قبلی است. این بانک در سال ۹۶ هشت هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده که نسبت به سال ۹۶ بیش از ۱۶۳ درصد در سودآوری رشد داشته است.

با این سود خالصی که بانک محقق کرده به هر یک از ۵۰ میلیارد سهم بانک حدود ۱۵۷ ریال سود تخصیص داده خواهد شد که نسبت به رقم ۶۰ ریالی در سال ۹۵ بیش از ۱۶۲ درصد افزایش اشته است.

زیان انباشته بانک ملت در سال ۹۶ حدود ۱۲ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۵ با رقم ۱۹ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال، بیش از ۳۷ درصد کاهش داشته است.

زیان انباشته صادرات، ملت و تجارت ترمز برید

براین اساس سود بانک‌ها در این دوره زمانی به شدت کاهش یافته و حتی برخی بانک‌ها با زیان‌های شدیدی مواجه شده‌اند.

سید بهاءالدین حسینی هاشمی مدیرعامل پیشین بانک صادرات به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: در حال حاضر برخی از بانک‌ها زیان‌ده شده و برخی دیگر نیز در مرز زیان‌دهی قرار دارند که این موضوع به ذخایر آن‌ها، ارزش دارایی‌ها و مطالبات آن‌ها از دولت برمی‌گردد.

او گفته در شرایط کنونی به جز مطالباتی که بانک‌ها از دولت دارند، از مشتریان عادی خود نیز مطالباتی دارند که پرداخت آن به تعویق افتاده است.

هاشمی می‌گوید: نوسان‌های ارزی بر وضعیت مالی بانک‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است، لذا در شرایط فعلی باید با کوچک کردن بانک‌ها و فروش دارایی بانک‌ها و کاهش شعب درصدد رفع این مشکل بود.

مدیرعامل پیشین بانک صادرات با تاکید بر اینکه بانک‌ها نیازمند تکنولوژی‌های روز و نوآوری هستند، می‌گوید: شعبه محوری نمی‌تواند زیان‌ها را مرتفع کند و بانک‌ها ما نیز باید خود را با شرایط روز دنیا تطبیق دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان