تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷
وضعیت معلولان کمامان در شرایط بحرانی است؛

1100 میلیارد تومان به بودجه بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از معلولین اضافه شد/ بودجه همچنان کافی نیست

مدیر کمپین معلولان با اشاره به تجمعی که در روز جهانی معلولین مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: به دنبال این تجمع، امروز اعلام شد که هزار و 100 میلیارد تومان به بودجه کل بهزیستی درراستای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین اختصاص داده شده است.

رویداد۲۴ مدیر کمپین معلولان، اظهار کرد: هم‌زمان با روز جهانی معلولان (12 آذر) ما در اعتراض به عدم تخصیص بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان که در اردیبهشت سال جاری توسط رییس جمهور ابلاغ شده بود، اقدام به تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور و مجلس کردیم.

بهروز مروتی افزود: ما نگران بودیم که امسال هم مثل سنوات گذشته بودجه‌ای برای اجرای قانون قدیم یا قانون جدید لحاظ نکنند؛ بنابراین از 22 مهرماه طی مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه کشور نگرانی خود را اعلام کردیم و هیچ پاسخی نگرفتیم. پس از آن در تاریخ 2 آبان ماه نشست تخصصی درخصوص ماده 6 قانون حمایت از حقوق معلولان تشکیل دادیم که درباره بیمه سلامت افراد دارای معلولیت است. تقاضا کردیم یک کارشناس این نشست حضور یابد اما بازهم نتیجه‌ای نگرفتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: هرچه به تاریخ ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس نزدیک می‌شدیم، نگرانی و دغدغه در جامعه افراد دارای معلولیت به‌شدت تشدید می‌شد. به همین دلیل بیانیه‌ای صادر کردیم که در آن بیش از 52 تشکل اعتراض خود را به رویه نامناسب سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند. در این بیانیه اعلام کردیم کلیه اعتبارات سال 97 محقق نشده و برای سال 98 اعتباری به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تعلق نگرفته است. این بیانیه را در سوم آذر ماه تقدیم سازمان برنامه و بودجه کردیم و هیچ اتفاقی نیفتاد.

مروتی با بیان اینکه چهارشنبه گذشته پیگیری انجام دادیم و اعلام کردند هیچ پاسخی درخصوص این بیانیه داده نشده است، عنوان کرد: به همین دلیل روز جهانی معلولان را متفاوت با سال‌های دیگر برگزار کردیم و تجمعی مقابل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار کردیم. بالاخره آقای نوبخت (رییس سازمان برنامه و بودجه کشور) نزدیک ساعت 12 و پس از جلساتی که داشتند، به ما وقت ملاقات دادند. در این ملاقات ما مسائل خود را مطرح کردیم و ایشان دستور دادند موضوع در یک کارگروه به صورت اورژانسی بررسی شود.

مدیر کمپین معلولان ادامه داد: قرار شد موضوع فردای همان روز (13 آذر) در جلسه‌ای بررسی شود. من به همراه دو نفر دیگر از کمپین معلولان در این جلسه حضور داشتیم. در این جلسه برای ما محرز شد که کل بودجه‌ای را که اجرای قانون نیاز دارد، تخصیص نمی‌دهند. علتی هم که عنوان می‌کنند این است که فروش نفت پایین است و کشور در تحریم است و ... . البته در سال‌های پیش هم معلولان در مضیقه بودند.

به گفته مروتی؛ موضوع مستمری معلولان، اشتغال معلولان، بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی، هزینه ارتقای کارایی معلولان، حق پرستاری و بیمه سلامت از محورهای بحث و تبادل نظر در جلسه یادشده بوده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: در این جلسه مقرر شد مبلغی به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص دهند و امروز اعلام کردند که هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه توانبخشی در نظر گرفته‌اند.

مروتی ادامه داد: بودجه‌ای که بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین برآورد کرده بود، 12 هزار و 500 میلیارد تومان بود و در عین حال کل بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان بهزیستی اختصاص داده بود، 2 هزار و 900 میلیارد تومان بود که خوشبختانه با پیگیری‌های ما هزار و 100 میلیارد تومان به آن اضافه شد و در حال حاضر بودجه سازمان بهزیستی به طور کلی 4 هزار میلیارد تومان است. همچنین قرار است این هزار و 100 میلیارد تومان به اجرای قانون حمایت از معلولین تعلق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مسلما این مبلغ برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین کافی نیست، اظهار کرد: اما با این وجود بخش زیادی از مشکلات ما با بودجه‌ای که اضافه شد، در صورت استفاده درست از منابع حل می‌شود. البته کار ما هنوز تمام نشده و قصد داریم با مجلس شورای اسلامی نیز مذاکراتی دررابطه با افزایش بودجه انجام دهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان