تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

ادعا‌های جدید محمود احمدی‌نژاد/ در جلسات اقتصادی رییس دولت نهم و دهم چه می‌گذرد؟

احمدی‌نژاد اخیرا در جمع هوادارانش در سنندج گفته که می‌شود یارانه فعلی را ۲۰ برابر کرد؛ یعنی یارانه هرنفر معادل ۹۱۰هزار تومان می‌شود.
ادعا‌های جدید
رویداد۲۴  احمدی‌نژاد توضیح زیادی در این رابطه نداده است، اما این بدان معناست که رقم مورد نظر او برای یارانه هر نفر در حال حاضر، ۹۱۰ هزار تومان است. به بیان ساده تر، برابر اظهارات احمدی نژاد، هر خانواده چهارنفره باید ۳ میلیون ۶۴۰ هزار تومان در ماه یارانه بگیرد.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق کشورمان اخیرا با برگزاری جلساتی با عنوان نشست هم اندیشی با نخبگان و اقتصاددانان جوان و انتشار ویدئو‌هایی با عنوان "اقتصاد به زبان ساده" در کنار سخنرانی‌های خود، بر مسائل اقتصادی کشور تمرکز کرده و سعی می‌کند ایده‌های اقتصادی اش را مطرح کند.

دو هفته پیش جلسه سوم نشست هم‌اندیشی «اقتصاد ایران بر مدار اصلاحات اساسی» با حضور احمدی نژاد و جمعی که با عنوان کارشناسان، نخبگان و اقتصاددانان جوان معرفی شده اند برگزار شد.

در این نشست احمدی نژاد راهکار‌هایش را برای اصلاحات اساسی در چند حوزه مطرح کرد.
ادعا‌های جدید
بخش اول این نشست به ارائه و گفتگو پیرامون پایه‌های طرح اصلاحی در حوزه‌های زمین، سازمان دولت و بودجه، طراحی شهری و معادن اختصاص داشت و در بخش دوم نشست؛ اصول راهبردی برنامه‌ریزی برای ایران با تکیه بر مبانی، باورها، آرمان‌ها و شرایط کشور مورد بررسی قرار گرفت.

پیش از آن نیز جلسات اول و دوم نشست «اقتصاد ایران بر مدار اصلاحات اساسی» برگزار شده بود. ارزیابی وضعیت اقتصاد ایران بر اساس شاخص‌های علمی، ریشه‌یابی چالش‌های مستمر اقتصاد ایران، ارتباط مشکلات اصلی حوزه اقتصاد کشور با حوزه‌های فرهنگ و حکمرانی، و اصلاحات اساسی تحول‌آفرین در سه حوزه‌ی بانک، پول و انرژی موضوعات اصلی جلسات اول و دوم این نشست بودند.

همزمان با این نشست‌های ویدئو‌هایی از سوی کانال‌ها و سایت‌های منتسب به رییس جمهور سابق منتشر شده است که در آن محمود احمدی نژاد با پیراهن آستین کوتاه پای تخته ایستاده است و مشکلات اقتصاد ایران را به زبانی عامه پسند و از دیدگاه خود تشریح می‌کند. این ویدئو‌های با نام "اقتصاد به زبان ساده" منتشر شده است.

احمدی نژاد در این ویدئو‌های کوتاه از مشکلات ساختار بانکی کشور، دخالت دولت در زندگی مردم، نبود طرح واستراتژی مشخص در اقتصاد، مشکلات مدیریتی و اشکال در نظام تصمیم گیری کشور و... سخن می‌گوید. بیشتر اظهارات او کلی و ابتدایی است.

او در این ویدئو‌ها و نشست‌ها تاکنون از ایده‌های اقتصادی اش برای بهبود وضع اقتصاد کشور سخن نگفته است. با این حال به نظر نمی‌رسد نگاهش نسبت به دوران ریاست جمهوری به مسائل اقتصادی تغییری کرده باشد.

البته او تاکنون توضیحی نداده است که چرا این ایده‌ها و اصلاحات اقتصادی را در دوران هشت سال ریاست جمهوری خود اجرا نکرده است.
ادعا‌های جدید
یارانه نقدی ۹۰۰ هزار تومانی
با وجود اینکه رییس جمهور سابق در جلسات به تعبیر دوستانش کمتر از ایده‌های اقتصادی خود سخن می‌گوید، اما او در سخنرانی‌های پر شورش در شهر‌های کوچک و بزرگ کشور گاهی از ایده هایش هم پرده برداری کرده است.

ایده‌های که همچنان در مسیر پوپولیسم قرار دارند.

او اخیرا در شهر سنندج و در جمع شماری از هوادارانش گفته است " می‌شود یارانه فعلی را «۲۰ برابر» کرد. " البته او توضیح زیادی در این رابطه نداده است، اما این بدان معناست که رقم مورد نظر او برای یارانه هر نفر در حال حاضر، ۹۱۰ هزار تومان است. به بیان ساده تر، برابر اظهارات احمدی نژاد، هر خانواده چهارنفره باید ۳ میلیون ۶۴۰ هزار تومان در ماه یارانه بگیرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند ادعای احمدی نژاد تخیلی است چرا که براساس قانون محل تامین یارانه نقدی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. اگر قرار بر این باشد که میزان یارانه نقدی افزایش یابد به همان نسبت باید نرخ حامل‌های انرژی نیز افزایش یابد.

محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره گفت:"یارانه‌ها از محل مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی است که سوخت به همراه برق و آب آن را تشکیل می‌دهد پرداخت می‌شود. از این منبع باید ۵۰ درصد به مردم باز گردانده شود، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف امور عمرانی و جاری دولت شود. "

او افزود: «اما طی چند سال اخیر مجلس، قانون هدفمندی را اصلاح کرد و قرار شد هر آن چه که از محل اصلاح قیمت آب و برق ایجاد می‌شود به خود این شرکت‌ها برگشته تا بتوانند سرمایه‌گذاری انجام دهند، چرا که در حال حاضر نیز بهای تمام شده آب و برق بیش از آن چیزی است که در اختیار مردم قرار گرفت و از آن‌ها دریافت می‌شود.»

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس باید از محل تامین یارانه‌ها آب و برق را جدا کرد و تنها سوخت باقی می‌ماند که برای بنزین ۱۰۰۰ تومان و برای گازوئیل و سایر سوخت‌ها قیمت‌ها از چند سال پیش تغییری نکرده است و هر مقداری که ایجاد می‌شود به خزانه رفته و وارد حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌شود و طبق تبصره "۱۴" قانون بودجه که به مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست، مطرح می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه اگر بگویند چرا یارانه را از ۴۵ هزار تومان بالاتر و حتی به ۴۵۰ هزار تومان نمی‌رسانید باید گفت: "برای اینکه کالا‌هایی که از افزایش قیمت آن‌ها یارانه تامین می‌شود گران نشده است؛ بنابراین اگر اصرار بر افزایش مبلغ یارانه وجود دارد باید این کالا‌ها گران شود، اما در این مورد باید مسائلی را رعایت کرد. "

عده‌ای معتقدند که افزایش ۲۰ برابری یارانه نقدی مطابق ادعای احمدی نژاد عوامفریبی بیش نیست. احمد کریمی اصفهانی فعال اقتصادی اصولگرا در این باره گفته است: «باید به همان زمانی که آقای احمدی‌نژاد مساله یارانه‌ها را مطرح کرد برگردیم تا به اصل واقعیت برسیم. احمدی‌نژاد در این رابطه بزرگترین جنایت را انجام داد، کار را فشل کرد و باعث شد مردم به ویژه در روستا‌ها به امید گرفتن یارانه بدون اینکه بدانند دولت چه خیانتی را علیه آن‌ها انجام داده است، به این مبلغ وابسته شوند. این در حالی است که تنها مساله مهم در این خصوص برای آقای احمدی‌نژاد عوام‌فریبی بود؛ پرداخت مبلغی برای عوام فریبی تا بتواند آرای مردم را به سمت خود جذب کند.»

از طرف دیگر عده‌ای معتقدند که اگر ظرفیت افزایش یارانه نقدی وجود داشت چرا در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نه ۲۰ برابر بلکه دو برابر نشد؟! حتی حمید بقایی یار غار او و کاندیدا مورد حمایتش در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته که البته ردصلاحیت شد اعلام کرده بود که در سه مرحله یارانه نقدی را به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رساند. یعنی حتی همفکران احمدی نژاد نیز افزایش یکباره یارانه نقدی به ۲۰ برابر را شدنی نمی‌دانستند.
ادعا‌های جدید
ادعای بزرگ درباره مسکن مهر
احمدی نژاد ادعا‌های اقتصادی دیگری نیز مطرح کرده است که در نوع خود جالب توجه است. او گفته است " ما چهار میلیون و سیصد هزار مسکن مهر ساختیم، شما هم دومیلیون می‌ساختید. اگر دراین پنج سال فقط دو میلیون مسکن ساخته می‌شد، شاهد این همه فقر و بیکاری نبودیم. "

این در حالی است که براساس گزارش‌های رسمی تا زمان روی کار آمدن دولت روحانی، بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور در مسکن مهر هزینه شده بود در حالی که از ۲ میلیون و ۵۴ هزار واحد، تنها کار یک میلیون و ۲۵۰ تا به مرحله اتمام نازک‌کاری کشیده بود و نزدیک ۱۰۰ هزار واحد هنوز به مرحله نصب اسکلت هم نرسیده بودند.

براساس آمار تا روز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۶ تعداد ۱٬۸۳۹٬۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده‌است. تعداد ۱٬۵۶۸٬۴۵۲ واحد از کل واحد‌های افتتاح شده تحویل خانوار‌ها شده‌است که ۵۶ درصد آن در زمان روحانی به خانواده‌ها تحویل شد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد ادعا احمدی نژاد درباره ساخت مسکن مهر با واقعیت سازگاری ندارد. از طرف دیگر مسکن مهر‌های ساخته شد هیچ یک از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نبودند و مدت‌های طول کشید تا زیرساخت‌های آن‌ها آماده شد.

ادعای احمدی نژاد درباره درآمد نفتی
از طرف دیگر محمود احمدی نژاد درآمد دولت‌های خود و روحانی را مقایسه کرده و مدعی شده است: «کل درآمد دولت‌های نهم و دهم طی ۸ سال ۶۴۶ هزار میلیارد تومان بود و دولت یازدهم فقط طی چهار سال ۸۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. اما علیرغم این درآمد بسیار بالا و بی سابقه، بسیاری از مردم تحت فشار‌های اقتصادی و بدتر از آن سیاسی و روانی و روحی قرار گرفته‌اند.»

به نظر می‌رسد در نحوه محاسبه رییس جمهور پیشین یک نکته مهم مورد توجه قرار نگرفته است. برای این مقایسه باید درامد دو دولت را بر مبنای دلار ذکر می‌شد نه بر مبنای تومان. از طرف دیگر درآمد نفتی دولت احمدی نژاد بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی ۶۱۸ میلیارد دلار است. هر چند دولت نهم در اولین سال فعالیت ۴۸.۸ میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت داشت، اما سالیانی نیز درامد ۸۰ تا ۱۱۸ میلیارد دلاری را در کارنامه خود ثبت کرد تا از این منظر غیر قابل رقابت با دولت‌های قبل و پس از خود باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۲ یعنی اولین سال استقرار دولت روحانی به ۶۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار رسید. این رقم در سال پس از آن با کاهش قیمت نفت به ۵۵ میلیارد کاهش یافت. درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۴ با حفظ روند کاهشی به ۳۱ میلیارد دلار و در سال پس از آن، بار دیگر به ۵۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافت. افزایش صادرات نفتی مهمترین دلیل رشد قابل توجه درآمد‌های ایران بود. سال گذشته نیز ایران ۶۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار نفت فروخته است. به این ترتیب دولت یازدهم در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ درامدی معادل با ۲۷۳.۲ میلیارد دلار از محل فروش نفت کسب کرد تا در قیاس با دوره مشابه قبل یعنی سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱، کاهش چشمگیر درآمد را شاهد باشد.
 
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
احمدی نژاد بد بود و روحانی حاصل تَكرار به مراتب بدتر. دست از كوبیدن احمدی بردارید كه هم گوش شنوایی برای شنیدنش كف جامعه نیست و هم بیشتر از این از این نمد نامرغوب برای شما اصلاحطلبان خموده و شبه اصولگرا كلاه در نمیا.
حمید
|
Germany
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
1
با سلام
آقای احمدی نژاد درست گفته قیمت آب وبرق و گاز و تلفن ونان از سال 89تاکنون جند برابر شده است ،تازه یارانه نان را هم به آن اضافه کنید خودبخود مقدار یارانه نقدی هر ایرانی بدست می آید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
1
جگر نژاد
نظرات شما
پیشخوان