تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای احتکار ماشین‌های بهمن خودرو چیست؟/ پول بدهید، خودروی دیگر تحویل بگیرید!

تصاویری از احتکار خودرو مربوط به شرکت بهمن خودرو در روزهای گذشته منتشر شد. منتقدان به وضع موجود انتقاد دارند و مدیران شرکت می‌گویند خودرویی برای تحویل نیست. تجمع کنندگان دلال هستند!

بهمن خودرو: هاوال نداریم بی ۳۰ ببرید

رویداد۲۴ ندا جعفری: این روز‌ها اگر از خریداران خودرو‌های ثبت نامی سوال بپرسید، همه گلایه دارند. همچون خریداران خودروهای بهمن موتور و سایپا و ایران خودرو. روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که گفته می‌شد بهمن موتور خودروهای خود را انبار کرده اما آنها را به خریداران تحویل نمی‌دهد. برخی مدعی هستند که سهامداران بهمن خودرو پس از دریافت پول از مردم از تحویل خودرو‌ها به بهانه بالا رفتن ارز خودداری می‌کنند.

کسانی که در پیش فروش خودروها شرکت کرده بودند، به محل دفتر کارخانه بهمن رفته بودند و فیلم‌هایی گرفته بودند که نشان می‌داد انبار بهمن خودرو پر از ماشین است. سوال معترضان این بود که چرا خودروها تحویل نمی‌شود.

خریداران به گران شدن مداوم بسترن بی ۳۰ و عدم تحویل به موقع خودرو‌هایی مثل هاوال H۲ در چند روز گذشته اعتراض کرده بودند.

در میان اخبار اعتراضات به بهمن خودرو، خبر رسید که نمایندگی‌های این گروه خودروسازی از تکمیل نشدن قطعات از خودرو‌های موجود هاوال اچ ۲ خبر می‌دهند؛ گویی این شرکت در پی تحریم‌ها به ناگاه فعالیت خود در بازار ایران را کاهش داده است. 

بهمن موتور هنوز به شکل شفاف این موضوع را با رسانه‌ها مطرح نکرده است، اما شواهد امر و مطرح شدن احتمال جایگزینی هاوال‌های ثبت نامی با خودرو‌های بسترن B30 شاهدی بر این مدعاست.

به نظر میرسد که نقل و انتقالات ارزی و تحریم‌های چند جانبه صنعت خودروسازی باعث بروز برخی از این مشکلات باشد و پیش بینی این شدت از تحریم‌ها برای طرفین ایرانی و چینی دشوار بوده است.

احتکار ۱۰۰۰ خودرو توسط گروه بهمن خودرو

یک منبع آگاه در گروه خودروسازی بهمن به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه در این مدت مشتریان ما به شدت هیجانی رفتار کردند و هر چقدر از سوی مسئولان مجموعه، مدیرعامل و سایر اعضاء به آن‌ها توضیح داده شد آن‌ها نپذیرفتند.

وی ادامه می دهد: ما به اندازه همه ثبت نامی‌ها ماشین نداریم و در حال حاضر تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه خودرو در انبار بهمن خودرو موجود است البته طی بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم برخی از این افراد یا اصلا خودرویی ثبت نام نکرده‌اند یا حواله‌هایی از بازار را با امید فروش و سود بالاتر خریداری کرده‌اند.

این مقام مسئول در بهمن خودرو گفته مشکل اصلی ما در حال حاضر کمبود قطعه است که نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم، هم اکنون ما ۳ برابر آنچه در انبار داریم تعهد داریم و خودرویی نداریم.

او می‌گوید: پیشنهادی که ما برای این افراد داشتیم این است که به جای هاوال، B30  دریافت کنند و مابه التفاوت آن را بپردازند یا اینکه مبلغی که پرداخت کرده‌اند را با سود مشارکت پس بگیرند.

عضو گروه خودروسازی بهمن در خصوص قیمت خودرو‌های این شرکت می‌گوید: آخرین قیمت هاوال که شهریور ماه اعلام شد ۱۱۱ میلیون تومان بود، اما اکنون قیمت جدیدی اعلام نشده است و ما هم فروشی نداریم، اما قیمت خودروی B30  حدود ۱۲۰ میلیون تومان است.

وی میزان پیش پرداخت هاوال را در دو مرحله اعلام کرده و ادامه می‌دهد: این افراد در دو قسط ۳۰ و ۲۵ میلیون تومانی مبالغی را پرداخت کردند، اما اکنون خودرویی برای عرضه به آن‌ها موجود نیست.

این مقام مسئول می‌گوید: این افرادی که هر روز جلوی شرکت تجمع می‌کنند ثبت نامی‌های تحویل آبان ماه هستند. البته با هماهنگی ۵ نفر دیگر این تجمعات انجام می‌شود که خودشان معمولا در این تجمعات حاضر نمی‌شوند. هر چند همه این افراد هم مصرف کننده نیستند و ما افرادی را هم داریم که همچنان دلال بازی می‌کنند و از این شرایط متضرر شده‌اند و بیش از دو یا سه خودروی هاوال ثبت نام کرده بودند.

او می‌گوید: یکی از افرادی که به شرکت مراجعه کرده بود مدعی بود که یکی از نمایندگی‌های ما او را ترسانده و گفته خودرویی به شما نخواهند داد البته نام نمایندگی را برای پیگیری شرکت فاش نکرد.

به گزارش رویداد۲۴پیش از این شرکت بهمن خودرو در موضوع پیش فروش مزدا3 نیز حاشیه ساز شده بود. آن زمان برخی متقاضیان گلایه کرده بودند که سیستم به صورت غیر عادی قطع و وصل می‌شده و کسى از مردم عادى نتوانست ثبت نام کند.

محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت آن زمان دستور رسیدگی به ماجرا را صادر کرده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
بردیا
|
United States of America
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
14
داستان از این قراره که بر خلاف ادعای بهمن هیچ برنامه فروش خودرو هاوالی با موعد تحویل شهریور وجود نداره. تنها تعهدات باقیمانده هاوال برای موعد تحویل مهر و آبان می باشد. نکته اینجاس که با تخلف آشکار بهمن در زمان ثبت نام در 7 خرداد در واقع دو لینک ثبت نام وجود داشت. یکی برای عموم مردم و یک لینک مخفی برای نمایندگی ها که تا میتوانستند با اسامی مختلف ثبت نام کردند و حواله ها را بدون صلح و فقط با یک فاکتور نمایندگی در بازار به اسم تحویل شهریور به فروش رساندند. حال خریدار حواله نگون بخت که هیچگونه سندی جز یک رسید پرداخت ندارد مجبور می باشد که خودروی هاوال با قیمت 123 برای مهر را به مبلغ 165 میلیون تسویه کند.
نمایندگی ها از مشتری نگون بخت درخواست میکنن تا مبلغ 42 میلیون اضافه را به یک حساب شخصی واریز نمایند تا احیانا در بازرسی مشکلی برای شرکت بهمن خودرو به وجود نیاید. همین قدر سیاست کثیف را بهمن در پیش گرفته تا تمام اعتبار 70 ساله شرکت را نابود کند.
تشکر
رحمان
|
Netherlands
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
4
مسئله اینه که ما خودرو هاوال اچ ۲ را در خرداد با پیش پرداخت 52300000 تومان جهت تحویل در مهر و آبان خریداری کردیم و در حقیقت نصف وجه را پرداخت کردیم در آن زمان معادل ارزی پرداخت ما با دلار 6000 تومان حدود 10000 دلار را جهت پیش فروش به بهمن موتور پرداخت کردیم ولی بهمن موتور جواب مشارکت در فروش خودرو هاوال اچ 2 را با تحویل ندادن خودرو مذکور در مهر و آبان داد و این در حالی است که خودرو های هاوال اچ 2 تولیدی را بدون اینکه به مشتریان اصلی خود و خریداران واقعی در مهر و آبان تحویل نماید به صورت آزاد و توسط نمایندگیهای خود و به بهانه تحویل شهریور میفروشد در صورتیکه هیچگونه ثبت نام کننده ای جهت خودرو مذکور وجود ندارد و شرکت بهمن موتور با این کار خود دارد از زیر بار مسئولیت خود که تحویل خودرو هاوال اچ2 به پیش خرید کنندگان سر باز می زند و میگوید که خودرو جهت تحویل نداریم و از جواب درست به خریداران واقعی طفره میرود و این در حالی است که فیلمهای ارسالی و گرفته شده از انبارهای بهمن عکس این مسئله را نشان میدهد و بهمن موتور طبق ادعای خود خودروهدی مشتریان را در حاشیه بازار و با قیمت گزاف میفروشد
مهران
|
United States of America
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
1
متاسفانه مدیران بهمن خودرو و مدیران فروشش هنوز متوجه این موضوع نشدن که مردم دیگه این دروغها رو باور نمیکنند اگر هاوال یا هر خودرویی موجود ندارید یا تولید ندارید به طور رسمی داخل سایت خودتون بصورت اطلاعیه درج کنید تا درس عبرتی بشه برای ثبت نام کنندگان بعدی اصلا" تابلو هم نیست که تمام خودرو ها بصورت آزاد درحال فروش هستند ولی برای مصرف کننده واقعی خودرو نیست . به نظر فرد مسئول تجمع کنندگان افراد بیکاری هستند که اصلا" خودرو ندارند و برای تفریح کار و زندگی خود رو رها میکنن و پیر و جوان بچه به بغل به محیط سرسبز جاده مخصوص میان تا از هوای مسمومه ریا و دروغ استفاده کنن شما اگر ریگی بر کفش ندارید از یه عده خبرنگار با وجدان دعوت کنید و در حضور رسانه ها و حواله داران شروع به مناظره کنید
محمد
|
France
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
3
تنها اشتباهم حمايت از توليد داخلى بووووووود اين مديرى كه اين مصاحبه رو كرده يادشون رفته التماس مردم رو ميكردن بيان خودرو بخرن حالا اينطورى ميگن،
همه نمايندگى هاى بهمن هاوال به تعداد كافى براى فروش دارن از كجا ميارن ؟؟؟ معلومه شركت داره سر مشترى مصرف كننده بدبخت رو ميبره و ميده به نماينده هاش كه با قيمت آزاد بفروشن
سامان
|
France
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
2
با سلام,

احتراما"گروه بهمن با سابقه بیش از 70 سال در صنعت خودروسازی کشور و با آگاهی کامل از شرایط تحریم ها که از اردیبهشت 97 آغاز شده بود اقدام به پیش فروش هزاران دستگاه خودرو هاوال اچ2 و بسترن نمود و طبق مستندات, مبالغ قابل توجهی ارز دولتی به مبلغ 4200 تومان دریافت کرد. ولی پس از رسیدن موعد تحویل خودروها از تحویل خودروها به بهانه نبود قطعه سرباز زد و خودروها گاها با تاخیر 3 ماهه تحویل شد. در این میان در اقدامی غیر قانونی و در خلاء نهادهای نظارتی اقدام به افزایش ماهانه قیمت خودروها نمود به این صورت که از اردیبهشت 97 تا آبان 97 قیمت خودرو بسترن از 59 میلیون تومان به 124 میلیون تومان و قیمت خودرو هاوال اچ2 از 95 به 123 میلیون رسید. با توجه به اینکه شرکت های دیگر خودروساز مانند ایرانخودرو و سایپا هیچگونه افزایش قیمتی نداشته و تعهد بهمن در زمان ثبت نام و آگاهی کامل این شرکت از شرایط تحریم و همچنین دریافت مبالغ قابل توجه ارز دولتی, ثبت نام کنندگان درخواست ورود نهادهای نظارتی و قضایی و پیگیری این موضوع را دارند.
باتشکر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان