تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تغییر استراتژی «روس نفت»/ آیا مسکو از پروژه نفت ایران خارج می‌شود؟

در ادامه جریان خروج شرکت‌های خارجی از بازار ایران از هراس تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های نفتی روسیه که قرار بود واسطه فروش نفت ایران به کشور‌های جهان باشند نیز یکی پس از دیگری پروژه‌های کشورمان را ترک می‌کنند.
ی
رویداد۲۴ «بزرگترین شرکت نفتی روسیه، «روس‌نفت» تصمیم گرفته از ایران خارج شود و احتمالا سرمایه گذاری مشترک ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و روسیه در پروژه‌های نفت و گازی جمهوری اسلامی نیز متوقف خواهد شد.» این خبری است که روزنامه تجاری «ودوموستی» روسیه به نقل از سه منبع آگاه در مدیریت «روس‌نفت» منتشر کرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته، «روس‌نفت» و شرکت نفت ملی ایران نقشه راه برای همکاری‌های استراتژیک در حوزه نفت و گاز ایران را امضا کردند. همکاری‌ای که «ایگور سچین» مدیرعامل «روس‌نفت» درباره آن گفته بود قرار است ۳۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری انجام شود.

در آن زمان رسانه‌های روس از قول «سچین» نوشته بودند که طرف‌های مذاکره به زودی توافق‌های مرتبط دیگری را امضا خواهند کرد و مجموع تولید این پروژه‌ها باید به ۵۵ میلیون تن محصولات نفتی به طور سالانه برسد. این در حالی است که رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که «روس‌نفت» از این تصمیم خود منصرف شده است.

به گفته یک منبع آگاه در شرکت نفت روسیه، دلیل این تجدید نظر، تحریم‌های آمریکا علیه صنایع نفتی ایران است. بر همین اساس، استراتژی «روس‌نفت» تغییر کرده و بر تقویت تولید در روسیه متمرکز شده است.

به گفته تحلیلگرانی که با رسانه «ودوموستی» روسیه گفت‌وگو کرده‌اند، حرکت «روس‌نفت» در خروج از ایران یک حرکت عاقلانه بوده چرا که خطر همکاری با ایران بسیار بیشتر از عواید آن بوده و از طرفی تهران پیشنهادهای جذابی به سرمایه‌گذاران خارجی نداده است.

«روس‌نفت» تنها کمپانی روسیه نیست که از ترس تحریم‌های آمریکا علیه ایران از بازار این کشور خارج شده است. چند روز قبل از دور دوم تحریم‌های آمریکا، منابع آگاه از خروج شرکت «زاروبژ نفت» روسیه از ایران خبر دادند.

اوایل سال، شرکت «دانا انرژی» که یک شرکت ایرانی است در کنسرسیومی به ریاست «زابروژ نفت»، توافقی را با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین نفتی پایدار غربی و آبان به امضا رساند که مجموع کمپکس این توافق چیزی نزدیک به ۷۴۰ میلیون دلار بود.

اما به گفته رویترز، «زابروژ نفت» روسیه نیز اخیرا اعلام کرده که تصمیم گرفته از پروژه ایران خارج شود.

رویترز اوایل نوامبر به نقل از این شرکت نفتی روسیه نوشت «زابروژ نفت» از همه توافق‌ها با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا خارج شده است. آنها می‌گویند درآمد‌های ارزی‌شان به واسطه تحریم‌ها علیه ایران از دست خواهیم رفت.

«لوک اویل» روسیه نیز اوایل ماه می‌ اعلام کرده قرار است پروژه‌های توسعه‌ای در ایران را متوقف کند. آن‌ها نیز تحریم‌های آمریکا را دلیل توقف برنامه‌هایشان اعلام کردند.
 
دوسال پیش ایران و روسیه برای خرید نفت از ایران توافق کردند و مقرر شد روس‌ها روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کنند و ۵۰ درصد از پول آن را کالا و ۵۰ درصد دیگر را نقدا بپردازند.

در دوران تحریم قبلی یکی از راه‌هایی که برای فروش نفت ایران در بازار عمورد توجه قرار گرفت فروش نفت از طریق روسیه بود.

بسیاری تحلیلگران مدعی بودند که در سال‌های اخیر نیز روسیه اقدام به خرید سهام برخی از پالایشگا‌های مشتری نفت ایران کرده و این می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران باشد تا روس‌ها نفت ایران را تحویل بگیرند و در این پالایشگاه‌ها مصرف کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان