تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

کاهش سهم بودجه عمرانی در سال ۹۸/ توسعه در جا زد!

تورم کنونی ۴۰ درصد رشد داشته و پیش بینی افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی کشور برای سال آینده بسیار ناچیز است. اگر رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسید باز هم نمی‌توانست این حجم تورم را جبران کند و با توجه به شرایط موجود بودجه عمرانی نسبت به سال قبل نه تنها رشدی نداشته بلکه نصف هم شده است.

وخامت بودجه عمرانی/ توسعه درجا زد

رویداد۲۴ ندا جعفری: آنگونه که برخی جزئیات بودجه ۹۸ نشان می‌دهد، فروش نفت در سال آینده یک و نیم میلیون بشکه خواهد بود؛ این در حالی است که سال گذشته فروش نفت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بوده است؛ کاهش فروش نفت یعنی کاهش بودجه!

بودجه طی سال‌های گذشته در قالب‌ بودجه عمرانی و جاری ارائه شده که بودجه جاری همواره روبه رشد بوده و هزینه‌هایی که برای اداره امور جاری پرداخت شده رشد مناسبی داشته است.

در ایران تنها یک منبع درآمدی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن مختص بودجه جاری است و بخش محدودی از آن به بودجه عمرانی اختصاص یافته است، در بودجه عمرانی هزینه‌ها به نحوی است که تقریبا ۱۰۰ درصد آن محقق می‌شود، در حالی که ممکن است درآمد آن محقق نشود. دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ به توسعه بخش عمرانی در هر زمینه‌ای کمک می‌کند، طبیعتا اگر بودجه عمرانی کاهش یابد، خود به خود اشتغال محدودتر می‌شود.

عضو کمیسیون عمران: بودجه عمرانی تنها ۳ هزار میلیارد تومان رشد داشته است

سید ابوالفضل موسوی بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: بودجه سال ۹۷ رقمی به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و بودجه پیشنهادی برای سال ۹۸ رقمی به ارزش ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است یعنی حدود ۳ هزار میلیارد تومان رشد خواهد داشت.

او ادامه می‌دهد: قرار بر این بود امروز یکشنه ۲۵ آذر ماه لایحه بودجه به مجلس ارائه شود، اما با توجه به ورود شورای هماهنگی قوای سه گانه به بودجه نتیجه این شد تا بازنگری‌هایی صورت گیرد و احتمال آنکه در رقم بودجه عمرانی نیز تغییراتی حاصل شود وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افزایش ۳ هزار میلیارد تومان رقم اندکی است، می‌گوید: با این میزان نمی‌توان کار شایسته و بایسته‌ای برای توسعه عمرانی کشور انجام داد مگر آنکه تغییری در بودجه عمرانی حاصل شود، در غیر این صورت در برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی درجا خواهیم زد، همچنانکه در سال ۹۷ با توجه به نوسان‌های نرخ ارز و التهاب‌های بازار پیشرفتی در حوزه عمران نداشتیم.

مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس: بودجه جاری بیشتر از بودجه عمرانی است

همچنین جعفر خیرخواهان، مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس شوری اسلامی به رویداد۲۴ گفته قرار بر این بود کل درآمد‌های نفتی که جزء ثروت ملی به شمار می‌آید به شکل ماندگاری در کشور سرمایه‌گذاری شود و کل درآمد‌های نفتی کشور صرف فعالیت‌های عمرانی شود، اما با گسترش ادارات دولتی و پرداخت یارانه‌های مختلف، تعهداتی برای دولت‌ها بوجود آمد که باعث شد بودجه جاری بیشتر از بودجه عمرانی شود.

خیرخواهان ادامه می‌دهد: دخالت‌های مختلف دولت در امور مختلف نیازمند بودجه جاری شد و در مقابل به پروژه‌های عمرانی چندان توجهی نشد ضمن آنکه با بررسی بسیاری از پروژه‌ها به این نتیجه رسیدند که این پروژه‌ها بهره وری لازم را ندارد و در نهایت پروژه نیمه تمام باقی ماند و هم اکنون نیز منابع زیادی برای پروژه‌های عمرانی کشور نیاز داریم.

او می‌گوید: زمانی که درآمد دولت افت پیدا می‌کند اولین بخشی که قربانی می‌شود طرح‌های عمرانی است، زیرا نماینده قوی در دولت برای این بخش وجود ندارد ضمن آنکه حقوق کارمندان نهاد‌های مختلف از جمله نهاد‌های فرهنگی و اسلامی که دارای لابی‌های زیادی هستند هر سال افزوده شده و در کنار آن طرح‌های عمرانی دچار تنگنا شده‌اند.

خیرخواهان با اشاره به پیش بینی رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال ۹۸ می‌گوید: تورم کنونی ۴۰ درصد رشد داشته است و افزایش ۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور بسیار ناچیز است و در صورتی که این رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان هم در نظر گرفته می‌شد شاید می‌توانست این حجم تورم را جبران کند، اما با این رقمی که اعلام شده نه تنها بودجه عمرانی رشدی نداشته بلکه نصف هم شده و مسلما با مشکل مواجه خواهیم شد.

عملکرد بودجه سال جاری نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال حدود ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت پروژه‌های عمرانی پرداخت شده است. این در حالی است که از مجموع ۳۸۶ هزار میلیار د تومان منابع عمومی دولت ۶۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه‌های عمرانی تعیین شده بود که در چهار ماه نخست امسال باید ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شد، اما گزارش خزانه‌داری نشان می‌دهد که ۳۴۰۰ میلیارد تومان نیز مازاد بر رقم مصوب پرداخت شده که با توجه جزئیات اعلام شده بودجه سال آینده به نظر می‌رسد بودجه عمرانی با توجه به تورم کاهش داشته است.

مهرداد لاهوتی صبح امروز به نقل از محمدباقر نوبخت گفته ۱۲۶ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی خواهد بود و برای هزینه‌های عمرانی هم ۶۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و احتمالا بودجه در دو سقف ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و ۴۳۶ هزار میلیارد تومانی بسته خواهد شد.

پس از جلسه سران قوا، تقدیم لایحه بودجه به مجلس که بنا بود امروز انجام شود، یک هفته به تعویق افتاد. بررسی اطلاعات بودجه سال آینده نشان می‌دهد، رشد بودجه برخی دستگاه‌ها با تغییراتی رو به رو شده است. به عنوان مثال در برخی دستگاه‌ها بودجه مربوط به هزینه جاری (رفاهی) با ۵ تا ۱۵ درصد کاهش رو به رو شده و با توجه به تعیین نفت ۵۴ دلاری در لایحه بودجه و همچنین فروش ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز، در سال آینده سهم ۳۴ درصدی صندوق ۴۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

با الزام واریز سهم ۲۰ درصدی از درآمد‌های نفتی به صندوق توسعه ملی، دولت بایستی حدود ۶۰ درصد ۴۷ هزار میلیارد تومان مورد اشاره در منابع بودجه را کاهش دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان