تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
هاشم‌زائی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

مجلس چگونه می‌تواند مقابل بدعت مجمع تشخیص بایستد؟/ امیدواریم آیت الله جنتی تصمیمات یک‌جانبه نگیرد

عبدالرضا هاشم‌زائی می‌گوید: قرار نیست که مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس توصیه یا رهنمود کند. مجلس باید بر مصوبه خود در خصوص لایحه مبارزه با پولشویی اصرار داشته باشد و مجمع نباید با رهنمودهای خود، مصوبه را جهت اصلاح به مجلس برگرداند.

1111111111111111111111111111

رویداد۲۴ محمد آیتی: این روزها اختلاف‌نظر مجلس با شورای نگهبان برای تصویب لایحه مبارزه با پولشویی به اوج رسیده است؛ مجلس هم بر مصوبه خود اصرار دارد؛ همانگونه که شورای نگهبان بر نظر خود اصرار دارد. در این میان بی آنکه اختلاف دو نهاد به مجمع ارجاع شود، به صورت خودجوش پای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به موضوع باز شده است؛ علی مطهری نایب رییس مجلس دهم ارجاع لایحه مبارزه با پولشویی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس برای اصلاح را فراتر از اختیارات مجمع دانسته و گفته مجلس باید برای این بدعت آشکار که کیان مجلس را تهدید می‌کند، تدبیر کند.

عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ گفته مدتی است مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکل فراقانونی عمل می‌کند و نمونه آن، هیات نظارتی بود که در مجمع تشکیل دادند تا بخواهند از این طریق به مجلس رهنمود دهند. این کارها یک نوع بدعت است در حالی که راه کاملاً مشخص است.

عضو فراکسیون امید می‌گوید: فرض کنید یک طرح، لایحه یا ماده در مجلس مطرح می‌شود و سپس با رای نمایندگان قانون‌گذاری صورت می‌گیرد، شورای نگهبان هم باید طبق قانون اساسی این مصوبه را با شرع و قانون تطبیق دهد و بر فرض اگر اختلاف نظری پیش آمد باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود. اساسا مجمع تشخیص مصلحت نظام در گذشته به خاطر همین موضوع ایجاد شد و قرار نیست که مجمع به مجلس توصیه یا رهنمود کند. معتقدم مجلس باید بر مصوبه خود اصرار داشته باشد و مجمع نباید با رهنمودهای خود، مصوبه را جهت اصلاح به مجلس برگرداند.

او در پاسخ به اینکه اگر این روند یک بدعت است مجلس چگونه می‌تواند در مقابل آن بیایستد، گفته: مجلس خیلی راحت می‌تواند موضوع را مطرح نکند و اگر ۱۰ روز بگذرد خود به خود به قانون تبدیل می‌شود.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه کسالت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و به تبع آن ریاست موقت آیت‌الله جنتی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود طرف اختلاف نظر در لایحه مبارزه با پولشویی است خیلی مورد دغدغه نیست، افزوده: اعضای شورای نگهبان عضو تشخیص مصلحت نظام هستند همینطور از دولت هم افرادی در آنجا حضور دارند، امیدواریم آقای جنتی اعمال ریاست کنند و روی به تصمیمات یک‌جانبه نیاورند، در این صورت هیچ مشکل و چالش خاصی در این رابطه پیش نخواهد آمد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مردم ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
مجلس چه کاره است؟
نظرات شما
پیشخوان