تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷
اعظم آهنگر در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چرا پسران قربانی تجاوز موضوع را با خانواده یا پلیس درمیان نمی‌گذارند؟

اعظم آهنگر کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است که پسران، دختران و زنانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند به دلیل آنکه در آینده ممکن است سرزنش شوند و نگاه‌ دیگران نسبت به آن‌ها تغییر کند.

چرا قربانیان تجاوز موضوع را با خانواده یا پلیس درمیان نمی‌گذارند؟

رویداد۲۴ پسربچه‌ها بیش از دختر از بچه‌ها در معرض تجاوز هستند؟ این سوالی است که عموما بسیاری از کارشناسان و آسیب‌شناسان با آن مواجه هستند اما هیچ آمار دقیق و درستی از این ادعا منتشر نشده اما تقریبا تمامی خانواده‌ها همواره مراقب هستند که این اتفاق برای فرزندانشان رخ ندهد.

برخی از آسیب شناسان اعتقاد دارند پسربچه‌ها به دلایل مختلف ممکن است که بیش از دختربچه‌ها در معرض تجاوز قرار بگیرند که نمونه آن را هم می‌توان به ماجرای تجاوز ناظم مدرسه معین به دانش آموزان و تجاوز سعید طوسی اشاره کرد. اما پسربچه‌ها دختران و زنان بزرگسالی که به آن‌ها تجاوز می‌شود سعی دارند این اتفاق را به نحوی مخفی کنند زیرا ترس از زیر سوال رفتن مردانگی و شنیدن سرزنش را بسیار بدتر از نفس تجاوز می‌دانند.

اعظم آهنگر آسیب شناس و کارشناس مسائل اجتماعی به رویداد۲۴ گفته این موضوع که به پسران بیشتر از دختران تجاوز می‌شود، فقط در حد یک تئوری است و در هیچ کجای دنیا این موضوع بر اساس یک تحقیق روشمند همراه با آمار رسمی اثبات نشده است و فقط برخی از کارشناسان چنین نظریه‌ای را دارند. اما ممکن است که این حقیقت هم داشته باشد که آن هم به نوع فرهنگی که در کشور ما حاکم است، برمی‌گردد. در کشور ما همواره به دلیل آنکه دوشیزگی دختران همواره یک مسئله بسیار بسیار پر اهمیت برای خانواده‌ها است همواره از دختران مراقبت و محافظت بیشتری نسبت به می‌شود.
 
پسران از ترس اینکه مردانگی‌شان زیرسوال برود، نمی‌گویند مورد تجاوز قرار گرفته‌اند

آهنگر به این اشاره می‌کند که متجاوزان ممکن است مشکلاتی از جمله مشکلات روحی روانی، تمایل به کودکان برای تجاوز و ... داشته باشند و ادامه می‌دهد: عموما اگر پسر‌ها مورد تجاوز قرار بگیرند به دلیل ذات مردانه و آن قدرتی که دارند هیچ گاه این مسئله را عنوان نمی‌کنند، زیرا معتقدند که اگر کسی این مسئله را متوجه شود، به ذات مردانه و قدرت آن‌ها آسیب وارد می‌شود و مردانگیشان زیر سوال می‌رود.

این آسیب شناس اجتماعی گفته نه تنها پسران بلکه دختران و زنان بزرگسالی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند عموما مورد تجاوز قرار گرفتنشان را بازگو نمی‌کنند. زیرا آسیب‌ها و عوارض اجتماعی که بعد از تجاوز گریبانگیر آن‌ها می‎‌شود را به مراتب بسیار بیشتر از نفس تجاوز می‌دانند. آن‌ها معتقدند اگر خانواده دوستان یا آشنایان در جریان این اتفاق قرار بگیرند، ممکن است نگاه دیگران نسبت به آن‌ها تغییر کند و مورد سرزنش قرار بگیرند. به همین دلیل است که می‌بینیم جراحی‌های ترمیمی بکارت دختران در حال افزایش است. زیرا سعی دارند در خفا این آسیبی که به آن‌ها وارد شده است را حل و فصل کنند.
 
روند پیگیری اثبات تجاوز آنقدر طولانی است که خانواده‌ها پیگیری را انجام نمی‌دهند

آهنگر با بیان اینکه خانواده‌ها اگر درجریان تجاوز به فرزندانشان قرار بگیرند سعی دارند آن را از طریق پلیس پیگیری نکنند، خاطرنشان کرد: عموما قربانیان تجاوز به خانواده‌هایشان این اتفاق را نمی‌گویند اگر هم بگویند خانواده‌ها به دلیل مشکلات عدیده در تحقیقات پلیس و رویه قضایی اثبات جرم وجود دارد، آن را مطرح نمی‌کنند.
 
او گفته اگر قربانیان بخواهند شکایتی داشته باشند دادگاه می‌گوید که باید برای اثبات تجاوز باید ۴ زن یا ۲ مرد نسبت به وقوع تجاوز شهادت بدهند. آخر کدام متجاوزی در خیابان و ملا عام اقدام به تجاوز می‌کند که کسی آن‌ها را ببیند و بعد بخواهد نسبت به آن شهادت بدهد؟ روند اداری، اثبات تجاوز، هزینه‌ها و حفظ آبرو مهمترین مسائلی هستند که باعث می‌شود قربانیان وقوع تجاوز را اعلام نکنند و آمار دقیقی وجود نداشته باشد.
 
پژوهشگر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: اینکه می‌گویند همه قربانیان تجاوز در آینده خودشان متجاوز می‌شوند را قبول ندارم، اما عکس این موضوع صادق است، اینکه اکثر متجاوزین در کودکی آسیب دیده هستند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان