تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اعدام سلاطین ایران؛ از سلطان سکه تا سلطان قیر/ باقری درمنی که بود؟

بامداد امروز حکم حمیدرضا باقری درمنی فرزند محمدباقر که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء به اعدام محکوم شده بود، به اجرا گذاشته و اعدام شد، اما باقری درمنی که بود؟

سلطان قیر چرا اعدام شد؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: سرنوشت حمید باقری درمنی هم شبیه وحید مظلومین بود؛ هر دو سلطان؛ یکی سلطان قیر و یکی سلطان سکه. یکی ۲۳ آبان اعدام شد و دیگری ۳۸ روز بعد آخرین شب یلدای عمرش را دید و به دار آویخته شد.

اولین بار حمید باقری درمنی با نام مخفف «ح. ب. د»، در خرداد ۱۳۸۶ شناخته شد؛ آن زمان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز او را دانه درشتی معرفی کرده بود که ۲ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشته است. جالب آنکه او تنها یک روز پس از دستگیری با اخذ تعهد اخلاقی آزاد می‌شود! در پرونده درمنی از خاوری تا زنجانی حضور داشتند و آنگونه که قوه قضائیه اعلام کرده پرونده ۱۵۶ جلدی و ۲۵ هزار برگی او جایی برای تخفیف نداشته است.

انبار قاچاق به نام تولید ماشین بنز

باقری درمنی با ادعای احداث کارخانه تولید خودروی لوکس بنز و بی. ام؛ و در گرمسار شروع می‌کند و به مسئولان وعده می‌دهد برای ۱۵۰۰ اشتغالزایی می‌کند؛ همین وعده کافی است تا همان سال ۶۰ میلیارد تومان وام بگیرد؛ وامی که البته ارتباطی با تولید خودرو ندارد و بیشتر به درد انبار کالای قاچاق می‌خورد! درمنی در گرمسار سوله‌ای احداث می‌کند و سوله را برای انبار اجناس قاچاق خود استفاده می‌کند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داده بود که باقری درمنی را ساعت ۱۱ شب دستگیر می‌کنند، اما به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل می‌شود. عجیب آنکه فردای همان شب در حالی که ۹۰۰ میلیون تومان قاچاق از او گرفته بودند، آزاد می‌شود. باقری درمنی البته همان زمان ۲۵ قطعه شمش طلا و ۹۱ کیلوگرم طلا نیز به همراه داشته است، اما گویا حکم آزادی او باید امضا می‌شد تا همچنان کار خود را ادامه دهد!

پادرمیانی احمدی نژاد و مشایی؟

سال ۱۳۹۲ اسنادی منتشر شد که از حمایت احمدی‌نژاد و مشایی از حمید باقری درمنی خبر می‌داد. آذرماه سال ۱۳۸۸ باقری در نامه‌ای به احمدی‌نژاد خواستار مساعدت وی در تقسیط ۵ ساله بدهی‌های وی به دو بانک ملی و سپه شده بود. این در حالی است که این بدهی‌ها در زمان نگارش نامه، چند سال بود که معوق شده بودند. باقری در آن شرایط، از رئیس‌جمهور خواسته بود که بدهی‌اش به بانک‌ها را تقسیط ۵ ساله کنند.

گفته شده محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در پاسخ به نامهباقری درمنی به بانک‌های ملی و سپه دستور داده مشکل او را حل کنند! اسفندیار رحیم مشایی در نامه‌ای که یک هفته پس از دریافت نامه باقری درمنی تهیه شده، به خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و قنبری مدیرعامل وقت بانک سپه، دستور رئیس‌جمهور درباره تقسیط بدهی معوق ۵ ساله را ارسال کرده بود.

دفتر احمدی‌نژاد البته در پاسخ به این موضوع اعلام کرده بود نامه مذکور، سندی جعلی است و بابت جعل امضای رئیس‌جمهور از باقری درمنی شکایت کرده است. سرنوشت این شکایت البته هنوز معلوم نیست.

قوه قضائیه خبر داده بود که باقری درمنی ۱ میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی از بانک‌ها دریافت کرده و ۱۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده که تعهدات پرداخت آن بانک‌های داخلی است.

خبرگزاری قوه قضائیه در توضیح پرونده باقری درمنی خبر داده که شرکت پالایش نفت جی، بانک ملی، بانک گردشگری، صرافی اقتصاد نوین و سامان مجد، ۵ شاکی اصلی پرونده هستند.

شرکت پالایش نفت جی یکی از بزرگترین واحد‌های تولید قیر و از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی وزارت نفت است. یکی از اتهام‌های حمید باقری درمنی خرید قیر از این شرکت بدون پرداخت پول بوده است. شکایت شرکت پالایش نفت جی و نقش باقری درمنی در این پرونده باعث شد تا به او «سلطان قیر» داده شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران درباره پرونده باقری درمنی اینگونه گفته بود: «یک کسی آمده بدون اینکه ضمانت درست و حسابی بدھد یک محموله قیر را گرفته و برده و پولش را ھم نداده و نمی‌دھد.»

باقری درمنی با ایجاد شرکت‌های صوری بدون آنکه نامی از خود به جا بگذارد، اقدام به خرید قیر می‌کرده و آن را صادر می‌کرده است. قوه قضائیه درباره پرونده او گفته با ارائه ضمانت‌هایی جعلی و غیر معتبر قیر خریداری می‌کرده و پول آن را پرداخت نمی‌کرداست.

شرکت پالایش نفت جی گفته از اوایل سال ۱۳۹۰ شرکت‌های شش گانه‌ای با عناوین انیس قائم کوثر، معتمد بازرگان قائم، طلوع اقتصاد مازند، اعتماد گستر سهیل، حافظان انرژی شایان، پرشین نام گستر و دو شرکت شکوه آبیدر و آریا برج اقدام به خرید قیر کرده‌اند.

به گفته قوه قضاییه، یکی از کسانی که ضمانتنامه‌های بانکی را برای باقری درمنی تهیه می‌کرده از روسای سابق یکی از شعب بانک ملی تهران بوده است. خبرگزاری قوه قضائیه پس از دستگیری رئیس شعبه بانک ملی، خبر داده که دستور صدور ضمانت نامه‌های بانکی را محمودرضا خاوری داده، اما سرپرست یکی از مناطق بانک ملی این دستور را انجام نداد که پس از ۲۴ ساعت از سمت خود برکنار شده است.

سلطان قیر چقدر اختلاس کرده است؟

باقری درمنی در طول سال‌ها خرید و فروش قیر، بیش از ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار کیلو قیر خریده که پول آن‌ها را به دولت بازنگردانده است. وکیل شرکت پالایش نفت جی گفته ارزش این مقدار قیر ۱۴۵ میلیون دلار بوده است.

سیروس نظری وکیل شرکت پالایش نفت جی گفته است: باقری درمنی تعدادی خودروی لوکس و شمش طلا و وجوهی برای خرید ویلا و شرکت در ترکیه به مدیران وقت شرکت موکل تحویل داده است.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع باقری درمنی اواخر آبان ماه گفته بود: در راستای جلب رضایت شرکت نفت جی، یک ملک را برای ارزیابی و کارشناسی ارائه کردیم و قرار شده، پالایشگاه پرنده آبی متعلق به موکل نیز، مجددا کارشناسی شود؛ این پالایشگاه را هر طور که کارشناسی کنند از ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان کمتر نمی‌شود.

همدستان باقری درمنی

محمدرضا نصیری، محمدرضا نصیری، جوانمیر محمدی، رئیس سابق شعبه بهار بانک ملی، محمود جزایری نماینده تام الاختیار درمنی، محمد خزائلی پارسا، مجید باقری درمنی مدیرعامل وقت شرکت فجر گستر نوین و هوشنگ مصلحت لای فردی از همدستان باقری درمنی بوده‌اند که چند نفر از آن‌ها به ترکیه گریخته‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان