تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۷
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران:

دولت از فرایند خرید تضمینی گندم کناره گیری کند

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: دولت باید نرخ خرید تضمینی را اعلام کند اما خودش از فرایند خرید کنار برود و در آن دخالت نکند.

دولت از فرایند خرید تضمینی گندم کناره گیری کند

رویداد۲۴ علیقلی ایمانی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده افزایش نرخ گندم به بیش از ١٦٠٠ تومان به زیان منافع ملی است، اظهارداشت: چنین مساله ای صحت ندارد.

قیمت گندم اگر بیشتر از ١٦٠٠ تومان تعیین می شد، رضایت مندی بیشتر کشاورزان را بدنبال داشت اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: شاید دولت بدلیل ناتوانی در تامین منابع مالی، امکان افزایش نرخ بیش از این میزان را ندارد.

ایمانی تصریح کرد: ما می گوییم مبنای کار دولت اجرای قانون باشد و قیمت خرید تضمینی را به موقع و براساس نرخ تورم اعلام کند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت کشت گندم، گفت: تا این زمان، کشت گندم به اندازه مدت مشابه سال گذشته بوده و هیچ کاهشی در این زمینه نداشته ایم.

ایمانی با اشاره به وضعیت مطلوب بارندگی ها، افزود: در صورت مناسب بودن شرایط اقلیمی و جوی ما به مرز تولید سنوات گذشته می رسیم و نیازی به واردات نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با این حال پیش بینی میزان دقیق تولید، در اسفندماه امکان پذیر است.

ایمانی درباره احتمال قاچاق گندم به خارج از کشور با توجه به بالا بودن قیمت این کالا در کشورهای همسایه نسبت به نرخ داخلی، گفت: درباره همه محصولات چنین احتمالی وجود دارد؛ بنابراین دولت باید تدبیری بیندیشد که این اتفاق رخ ندهد یا میزان آن بسیار کم باشد تا به خودکفایی گندم آسیبی وارد نشود.

وی افزود: طبیعی است وقتی قیمت گندم در خارج از مرزها گران تر است این اتفاق رخ دهد بنابراین باید هوشیار عمل کرد.

ایمانی تصریح کرد: به همین دلیل است که تاکید داریم دولت باید در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، مباحث کارشناسی و قانونی را مدنظر قرار دهد و رعایت کند.

وی با اشاره به اینکه دولت برای این کار نیازمند تامین منابع است، ادامه داد: اعتقاد ما این است که دولت باید فقط نرخ خرید تضمینی را اعلام کند اما خودش در فرایند خرید دخالت نکند و کنار برود.  

ایمانی گفت: دولت باید بستری فراهم کند که مصرف کنندگان از جمله صنف و صنعت و کارخانجات آردسازی خودشان به صورت مستقیم گندم را از کشاورزان خریداری کنند تا مشکل و اختلالی در این حوزه ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه حدود سه میلیون تن گندم وارد صنف و صنعت می شود، ادامه داد: دولت گندم را کیلویی ٩٠٠ تومان تحویل صنعت می دهد. حدود ٧.٥ میلیون تن گندم نیز با قیمت ٦٢٥ تومان تحویل نانوایی ها می شود.

ایمانی افزود: اگر دولت به صنف و صنعت اعلام کند مستقیما گندم را از کشاورزان بخرد، بخشی از منابع اعتباری مورد نیاز خرید به این صورت تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه اختلاف گندم ١٦٠٠ تومانی با نرخ ٩٠٠ تومانی که صنعت آن را می خرد، ٧٠٠ تومان است، گفت: بنابراین در صورتی که صنف و صنعت مستقیما گندم را با نرخ واقعی بخرد، ٢ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان از منابع مورد نیاز خرید تامین می شود.

ایمانی تاکید کرد: دولت باید روی مکانیزم خرید و تامین منابع بیشتر تمرکز کند تا تولیدکننده و مصرف کننده متضرر نشوند.  

وی ادامه داد: افزایش ١٠ تا ١٥ درصدی قیمت گندم آردی و فراهم کردن شرایط عرضه این کالا در بورس از دیگر راهکارهای تامین منابع خرید تضمینی گندم است.

منبع: مهر
برچسب ها: صنعت ، کشت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان