تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

وضعیت نیروی پرستاری در ایران مثل ۴۵ سال قبل/ قصورکنندگان پاسخ دهند

دبیرکل خانه پرستار، ضمن تشریح ریشه مشکلات پیش روی جذب نیروی پرستاری، گفت: قصور کنندگان باید پاسخ دهند که چرا جذب پرستار دچار مانع است.
وضعیت نیروی پرستاری در ایران مثل ۴۵ سال قبل/قصورکنندگان پاسخ دهند
رویداد۲۴ محمد شریفی مقدم، به ضعف مدیران پرستاری در سطوح مختلف از بیمارستان تا معاونت پرستاری وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: ریشه مشکلات در جذب نیروی پرستاری، به سال ۸۴ بر می‌گردد که بیمارستان‌های هیات امنایی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در همان زمان بنده از مخالفان سرسخت طرح هیات امنایی شدن بیمارستان‌ها بودم که متاسفانه امروز آثار آن را می‌بینیم. زیرا، با واگذاری اختیارات بسیار گسترده به هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی، باعث شدند مشکلاتی در مدیریت بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی ایجاد شود.

به گفته شریفی مقدم، عدم نظارت کافی و بروز آشفتگی و لجام گسیختگی در مدیریت بیمارستان‌های هیات امنایی به خصوص در زمینه نیروی انسانی، از تبعات ایجاد بیمارستان‌های هیات امنایی بوده است.

دبیرکل خانه پرستار افزود: دادن اختیار در زمینه تامین نیروی انسانی به بیمارستان ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، باعث شد تا آن زمان که وزارت بهداشت ۲۵۰ هزار نیرو داشت، امروز به ۴۵۰ هزار نفر افزایش یابد. در حالی که سهم پرستاری از این افزایش نیرو، جای سئوال دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مدت ۱۳ سال اخیر، ظرفیت نیروی انسانی وزارت بهداشت ۲ برابر شده است، می‌بایست به این سئوال پاسخ داده شود که چه تعداد به نیرو‌های پرستاری افزوده شده است.

شریفی مقدم تاکید کرد: به رغم اینکه بار اصلی خدمات مراقبتی در بیمارستان‌ها بر دوش پرستاران است، و از سوی دیگر، مردم و بیماران انتظار دریافت خدمات تخصصی پرستاری را دارند، اما به دلیل کمبود کار پرستاری، ارائه خدمات با کیفیت پرستاری که حق مردم و بیماران است، امکان پذیر نیست.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به استاندارد‌های نسبت پرستار به تخت بیمارستانی، افزود: الان شرایط ما مشابه ۴۵ سال قبل است.

وی توضیح داد: در سال ۱۳۵۰ به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار داشتیم که در حال حاضر کمتر از یک نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد.

شریفی مقدم با اشاره به اجرای قانون ارتقای بهره وری که منجر به کاهش ساعت کار پرستاران شد و در عین حال افزایش خدمات پرستاری، گفت: در این شرایط، به ازای هر تخت بیمارستانی بین ۷ دهم تا ۸ دهم نیروی پرستاری وجود دارد.

وی با انتقاد از عدم جذب نیروی پرستاری مورد نیاز در سال‌های گذشته، افزود: بیمارستان امام خمینی (ره) در تهران به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی کشور، شاهد افزایش دو برابری نیروی انسانی بوده است. در حالی که نیروی پرستاری این بیمارستان به مانند سال‌های قبل از انقلاب است.

دبیرکل خانه پرستار، افزود: باید از مسئولان پرسید که افزایش ۲۰۰ هزار نفری نیروی انسانی در وزارت بهداشت، در چه شرایطی صورت گرفته است. در حالی که مهم‌تر از خط اول مراقبت که همانا نیرو‌های پرستاری هستند، وجود ندارد.

شریفی مقدم با اشاره به وجود بیش از ۲۰ هزار فارغ التحصیل پرستاری و نیروی طرحی بیکار، گفت: چرا شرایط جذب این نیرو‌ها فراهم نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که سیاست‌های غلط در جذب نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت کشور، باعث شده که امروز مسئولان رده‌های مختلف پرستاری، از بیمارستان تا دانشگاه و وزارت بهداشت و دولت، پاسخگوی این تبعیض باشند.

شریفی مقدم تاکید کرد: مسئولان مربوطه بایستی پاسخگوی این مطالبه عمومی باشند که چرا مردم می‌بایست از خدمات با کیفیت پرستاری محروم باشند.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان