تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

جزئیات رشوه توتال به مقامات دولتی ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات رشوه شرکت فرانسوی توتال به مقامات ایرانی، آخرین اخبار درباره توسعه میدان گازی پارس جنوبی، فرزاد A. و B، گلشن، فردوسی و بلال را اعلام کرد.
جزئیات رشوه توتال به مقامات دولتی ایران
رویداد۲۴ محمد مشکین‌فام در نشست خبری که امروز برگزار شد، با بیان این‌که ماجرای رشوه توتال به مقامات ایرانی مربوط به سال ۱۹۹۷ میلادی است، گفت: این موضوع مربوط به حضور توتال در فاز دو و سه پارس جنوبی است.

وی افزود: هنوز مستندی در این باره وجود ندارد. کشور فرانسه این موضوع را پیگیری کرده است و هنوز به صورت مکتوب چیزی دریافت نکرده‌ایم.

ادامه مذاکرات با شرکت ملی نفت چین

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به توسعه فاز ١١ پارس جنوبی و خروج توتال اظهار کرد: توتال اعلام کرد که در این قرارداد نخواهد ماند و آن را ترک کرد. طبق مفاد قرارداد مسئولیت توتال به شرکت چینی CNPC منتقل می‌شود.

مشکین‌فام ادامه داد: قرارداد سه جانبه‌ای بین توتال، CNPC و پتروپارس امضا شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. اخباری هم وجود دارد مبنی بر این‌که شرکت چینی قصد دارد قرارداد را ترک کند، اما این شرکت هنوز به‌صورت رسمی چیزی به ما اعلام نکرده است.

وی با تاکید بر این‌که مسائل مانند قبل دنبال می‌شود، اظهار کرد: تا پایان سال، وضعیت پارس جنوبی مشخص می‌شود. توتال مدارک و مستندات را به شرکت چینی تحویل داده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که مدارک توتال در اختیار این شرکت هم قرار دارد، تاکید کرد: طراحی توتال ظرف ١٥ ماه برای تقویت فشار در اختیار ما قرار دارد. مدارکی که قبل از تیر ٩٦ وجود نداشت و اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، کار را بر اساس مدارک توتال توسط توتال ادامه می‌دهیم.

ظرفیت تولید گاز در پارس‌جنوبی به ۶٠٠ میلیون مترمکعب رسید

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه با بیان این‌که ظرفیت تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی، از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در آذرماه امسال رسیده است، افزود: برداشت تجمعی گاز از میدان گاز پارس جنوبی، هم‌اکنون به یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۲، دو برابر شده است.

به گفته مشکین‌فام تا اواسط بهمن‌ماه ظرفیت تولید پارس جنوبی ۸۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: چهار مخزن میعانات گازی پارس جنوبی با ظرفیت ۲ میلیون بشکه امروز به بهره‌برداری رسیده است.

مذاکره با چند شرکت ایرانی برای توسعه لایه‌های نفتی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، از برداشت روزانه ٢٥ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد و درباره مذاکره برای توسعه این لایه‌ها توضیح داد: از زمانی که مرسک در توتال ادغام شد، به‌دلیل حضور توتال در طرف قطری مذاکرات خود را با این شرکت متوقف کردیم.

مشکین‌فام افزود: درحال حاضر برای توسعه لایه‌ها، با چند شرکت ایرانی درحال مذاکره هستیم که این مذاکرات محرمانه است.


تحویل ١٣ پالایشگاه پارس جنوبی به بهره‌بردار

وی در ادامه با بیان این‌که ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی در عسلویه به بهره‌بردار تحویل شده است، افزود: پنج پالایشگاه دیگر پارس جنوبی در منطقه تنبک، به جز فاز ۱۴ تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

آخرین اخبار از توسعه فرزاد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به توسعه میدان گازی فرزاد، اظهار کرد: مذاکره با شرکت او ان جی سی هند، برای توسعه میدان گازی فرزاد بی که MDP آن تکمیل شده، اگرچه کند، اما در حال انجام است. البته خودمان هم به‌صورت موازی طرح را دنبال می‌کنیم و مطالعات تکمیل شده است.

به گفته مشکین فام، گاز فرزاد یا در شبکه تزریق می‌شود و یا به میادین نفتی.

وی در ادامه گفت: از زمان توسعه پارس جنوبی تاکنون، حدود ۸۰ میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است که از این میزان، ۱۴ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله ساخت جاده و فرودگاه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پایان با بیان این‌که تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی برداشت شده است، اظهار کرد: اگر ارزش هر ۱۰۰۰ فوت مکعب، ۱۸ سنت در نظر گرفته شود، ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات این میدان بوده است.

دادگاهی در پاریس، شرکت نفت و گاز توتال را به‌دلیل پرداخت رشوه به مقامات دولتی در سال ۱۹۹۷ با هدف کسب قرارداد‌های نفت و گاز در ایران به پرداخت ۵۷۳ هزار دلار معادل ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرده است.

بر این اساس، توتال متهم شده ۳۰ میلیون دلار رشوه تحت پوشش قرارداد مشاوره پرداخت کرده که قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ایران را بدست آورد.

دو دهه پس از پرونده رشوه سال ۱۹۹۷، شرکت توتال در سال ۲۰۱۷ نخستین غول نفتی بود که پس از برچیده شدن تحریم‌های قبلی علیه تهران، به ایران بازگشت و قراردادی را برای توسعه فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی امضا کرد. اما پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران از سوی واشنگتن، توتال به‌دلیل واهمه از مجازات آمریکا از این پروژه کنار کشید.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توتال
نظرات شما
پیشخوان