تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

جزئیات فیلمبرداری جنجالی مجلس از زبان نماینده زاهدان

نماینده مردم زاهدان در مجلس درباره فیلمبرداری از جلسه غیرعلنی مجلس گفت: جلسه غیر رسمی بود، نه جلسه غیرعلنی رسمی؛ قانون هم اجازه نمی‌دهد به این علت هیأت نظارت کسی را بخواهد. ما این قوانین را می‌دانیم.
جزئیات فیلمبرداری جنجالی مجلس از زبان نماینده زاهدان
رویداد۲۴ نماینده سراوان در یک هفته گذشته بسیار خبرآفرین بود، دو فیلم از او در گمرک و مجلس منتشر شد که بسیار در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی سروصدا کرد. یکی از فیلم‌ها مربوط به جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی بود و برای برخی این ابهام وجود داشت که چه طور این فیلم به دست بی بی سی فارسی رسید و برای نخستین بار از آن رسانه منتشر شد.

امروز وقتی احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس، علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان را فیلمبردار آن روز اعلام کرد. برای روشن شدن زوایای ماجرا با علیم یارمحمدی گفتگو کردیم.

علیم یارمحمدی درباره فیلمبرداری از جلسه غیرعلنی مجلس هنگام صحبت‌های درازهی نماینده مردم سراوان گفت: اولا آن روز جلسه غیرعلنی رسمی نبود و جلسه پیش از دستور غیر رسمی بود. بخشی را که آقای درازهی از ملت ایران عذرخواهی کرد، فیلم گرفتم و کل فیلم را به خود او دادم، گفتم «صلاح دانستی این را پخش کن که از ملت ایران معذرت خواهی کردی» بنابراین فیلم دست خود آقای درازهی بود.

او درباره اینکه چرا فیلم ابتدا در رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور به طور مشخص بی بی سی پخش شد؟ یادآور شد: به هیچ وجه این طور نبود. آقای درازهی فیلم را روی سایت خودش گذاشت تا نشان دهد که از ملت ایران عذرخواهی کرده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره توهین انجام شده در فیلم صحبت‌های درازهی به هیأت رئیسه گفت: من گوش ندادم و کل فیلم را در اختیار آقای درازهی گذاشتم بنابراین در جریان نیستم و نمی‌دانم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که اگر به علت این فیلمبرداری از سوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان احضار شود چه توضیحی خواهد داد؟ گفت: همان طور که گفتم جلسه غیر رسمی بود نه جلسه غیرعلنی رسمی؛ قانون هم اجازه نمی‌دهد به این علت هیأت نظارت کسی را بخواهد. ما این قوانین را می‌دانیم.

احمد امیرآبادی فراهانی هم در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران درباره انتشار فیلم جلسه غیررسمی مجلس درباره حواشی مربوط به نماینده سراوان، گفت: همان روزی که فیلم جلسه پخش شد، بعضی از کارمندان مجلس شورای اسلامی به ما گفتند که آقای علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان اقدام به فیلمبرداری از جلسه کرده است. من امروز درباره این موضوع از وی سوال کردم. یارمحمدی به من گفت که ما با آقای درازهی، نماینده سراوان هماهنگ کرده بودیم که بخشی که او از مردم عذرخواهی می‌کند را پخش کند، او همچنین گفت که کل فیلم را در اختیار آقای درازهی گذاشته است بنابراین مسئولیت سایر موارد همچون پخش برعهده ایشان بوده است و من فقط از جلسه فیلمبرداری کرده ام.

وی اضافه کرد: هیات رئیسه مجلس باید این مسئله را به بحث بگذارد، ولی بیشتر مسئولیت در این قبیل موارد بر عهده هیات رئیسه مجلس است، نکته قابل تامل این است که جلسه مذکور، جلسه غیرعلنی محسوب نمی‌شود چرا که جلسه غیرعلنی دارای مقدماتی است و باید در هیات رئیسه تصمیم گیری شود، ولی آن روز صبح پیش از آنکه آقای لاریجانی زنگ جلسه علنی را بزند، جمعی از نمایندگان سروصدا به پا کردند و حالت تشنج در صحن ایجاد شد به همین دلیل آقای رئیس اجازه داد تا بعضی نمایندگان در این جلسه صحبت کنند و از آقای درازهی خواستند تا توضیح دهد که چه اتفاقی رخ داده است.

امیرآبادی ادامه داد: نمایندگان آن روز می‌گفتند که فیلم پخش شده در شبکه‌های اجتماعی، تقطیع شده است به همین جهت آقای لاریجانی در جلسه غیررسمی این مسئله را بررسی کرد. بنابراین، این جلسه با جلسه غیرعلنی متفاوت است چراکه جلسه غیرعلنی دارای مقدماتی است و بعضا در آن تصمیماتی اتخاذ می‌شود. صبح آن روز از حدود ساعت ۶:۳۰ دقیقه آقای دژپسند در فراکسیون ولایی حضور داشت، در جریان جلسه غیر رسمی به آقای لاریجانی گفت که وزیر هم در مجلس است، ایشان گفتند که در جلسه حاضر شوند و اظهارات نمایندگان را استماع کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره جملاتی که در فیلم مذکور خطاب به هیات رئیسه مجلس مطرح می‌شود، نیز گفت: نماینده‌ای که جملات ناشایستی درباره هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به کار برد هم مشخص شده است، ولی ما، چون حرف مطرح شده خطاب به هیات رئیسه بوده، نام او را اعلام نمی‌کنیم، ولی اگر مسئله خطاب به مردم مطرح شده بود، قطعا نام این نماینده را اعلام عمومی می‌کردیم.

امیرآبادی همچنین در مورد چگونگی انتشار فیلم جلسه غیرعلنی از سوی BBC گفت: اینکه چگونه این فیلم در اختیار این شبکه ماهواره‌ای قرار گرفته است را نمی‌دانم، ولی آنچه که آقای یارمحمدی گفته، این است که این فیلم را در اختیار آقای درازهی گذاشته و پخش این فیلم از سوی ایشان صورت گرفته است، ولی جزئیات این موضوع و چگونگی پخش این فیلم را باید از شخص نماینده بپرسید.

واکنش یارمحمدی به انتقاد‌ها از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مجلس درباره انتقاد‌ها به نمایندگان این استان که تمام فکر و ذهن شان متوجه حمایت از درازهی نماینده سراوان بود و نسبت به حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان بی توجهی کردند، بیان کرد: «اصلا چنین نبوده است. ما باید چه کار کنیم؟ رئیس و نایب رئیس کمیسیون بهداشت از سیستان و بلوچستان است. بهترین تیم‌های پزشکی را آنجا فرستادند. اولین تلاش‌ها برای مهار کردن آتش و رسیدگی به زخمی‌ها بود. الان هم استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کردیم.»

یارمحمدی درباره روایت اولیای دانش آموزان از فرار معلم کلاس هنگام وقوع آتش سوزی توضیح داد: «این‌ها در حد شنیده هاست. البته معلمی که آنجا ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد یا بازنشسته‌ای که با بی انگیزگی و فقط برای تأمین معیشت خانواده اش برای ۳۰۰ هزار تومان دوباره به سرکلاس می‌رود. یا همین مدارس غیرانتفاعی که به روش رانتی توسط برخی از همین افراد راه اندازی شده است، همه این‌ها اصول و دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کردند.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره اخبار مربوط به درگیری‌های اولیای دانش آموزان گفت: درگیری نداشتند، سوز دل و دردی که توجیه ندارد آثار و تبعات خودش را دارد.

این نماینده همچنین درباره سفر وزیر آموزش و پرورش به سیستان و بلوچستان و دیدار با اولیای دانش آموزان آسیب دیده از آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان گفت: «این سفر با هدف اظهار همدردی و عرض تسلیت بود و همان جا جلسه تخلفات اداری وزارتخانه برگزار شد.»

یارمحمدی درباره علت جابه جایی مدرسه هم گفت: «آقای وزیر پذیرفت که اشتباه از آموزش وپرورش بوده و نظارت خیلی کم است. بار‌ها و بار‌ها من خودم این مسائل را در تذاکرات و نطق هایم اعلام کردم، اما مسئولان برای عرایض من تره هم خورد نکرد و دل نسوزاند، حالا که این اتفاق افتاد، چنین صحبتی می‌کنند.»

او با بیان اینکه ۲۱ هزار بازمانده از تحصیل در زاهدان و ۱۲۰ هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان هستند افزود: «۹۰ درصد مدارس دولتی اجاره‌ای وضعیت مطلوبی ندارند و حتی مدارس خصوصی در وضعیت بدتری به سر می‌برند. الان فرزندان ما در ساختمان‌های غیرمقاوم درس می‌خوانند، مدرسه نخواستیم، برای ما کپر بسازند. هزینه ساخت هر کپر ۲.۵ میلیون تومان می‌شود.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان