تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سرنوشت سرزمین هزار و یکشب در میانه تهران و واشنگتن/ تشدید تحریم علیه ایران یا پایان بازسازی عراق؟

عراق از تحریم‌های آمریکا در دهه ۱۹۹۰ جنگ خلیج فارس زخم خورده و تهدید به تحریم به معنای نابودی اقتصاد این کشور است که نیازمند کمک برای بازسازی‌های بعد از جنگ است.
تحریم‌ها علیه ایران تلاش‌های ۱۵ ساله واشنگتن برای بازسازی عراق را نابود خواهد کرد/ بازار عراق پر از پراید، ماست و لباس ایرانی است
رویداد۲۴ بغداد به شدت به تجارت با تهران وابسته است. بدون معافیت از تحریم‌های آمریکا، عراقی‌ها و ثبات این کشور به خطر خواهد افتاد. نشریه اینترنتی فارین پالسی آمریکا در گزارشی به خطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای ثبات سیاسی و اقتصادی عراق اشاره کرده و نوشته این تحریم‌ها تلاش‌های خود آمریکا برای بازسازی دموکراسی در این کشور را نیز از بین خواهد برد.
 
بعد از سال‌ها درگیری، خشونت، جنگ و تحریم، عراق امروز به کشوری تبدیل شده که با احتیاط و به تدریج به سمت دوران پسا جنگ قدم می‌گدارد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این صلح و توسعه اثتصادی پایدار بماند. هر فشار اضافی به عراق می‌تواند تهدیدی برای ثبات و دولت شکننده این کشور باشد و آن‌ها را به سمت یک درگیری دیگر سوق دهد. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند تهدیدی برای ثبات عراق باشد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه تنها بر تجارت آمریکا با ایران بلکه بر متحدان آمریکا نیز تاثیر می‌گذارد. عراق یکی از کشور‌هایی است که بین ایران و آمریکا گیر افتاده است. عراق با وجود اینکه یک کشور غنی از نفت است، اما به منابع گازی ایران وابسته است و هنوز از قطع مکرر برق رنج می‌برد. با توجه به افزایش فساد در دولت عراق و بروکراسی این کشور جایگزینی گاز ایران با منبع دیگری برای گرمایش خانه‌های سرد این کشور رد فصل زمستان بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش رویداد۲۴ با وجود فشار آمریکا به عربستان سعودی برای پر کردن خلاء انرژی ایران در عراق، هنوز هیچ توافقی در این رابطه در ماه‌های گذشته انجام نشده است. باید توجه داشت که عراق قادر به تامین برق مورد نیاز مردمش نیست و بغداد نیز مجبور شده تجارت با ایران را بدون هیچ آلترناتیوی برای واردات گاز طبیعی ایران متوقف کند. این اجبار تهدیدی علیه مردم عراق در فصل سرد زمستان است.

شکست دولت در تامین خدمات عمومی می‌تواند به اعمال فشار به دولت شکننده عراق و آغاز اعتراضاتی مشابه اعتراضات چند ماه پیش بیانجامد.

عراق نه تنها مرز‌های وسیعی با ایران دارد بلکه نفوذ اقتصادی، سیاسی و دینی ایران در عراق نیز از سال ۲۰۰۳ و حمله آمریکا به عراق افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این‌ها احزاب اصلی عراق مورد حمایت ایران هستند. بازار پر از کالا‌های ایرانی از ماست تا پوشاک است و خیابان‌ها با ماشین‌های سایپا ساخت ایران پر شده است. این روابط نزدیک با عراق و تعرفه‌های پایین تجارت با این کشور و کالا‌های ارزان ایرانی، ایران را به یک شریک تجاری مهم برای عراق تبدیل شده کرده است.
 
تجارت ایران با عراق ارزشی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در سال دارد و مقامات عراقی خواستار حفظ این روابطند.
 
برهم صالح رییس جمهور جدید عراق اخیرا بر اهمیت روابط خوب و با ثبات با ایران تاکید کرد. ضمن اینکه نفوذ ایران بر احزاب اصلی عراق و حمایتش از گروه الحشد الشعبی می‌تواند متضمن روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.
 
با وجود فشار‌های آمریکا به عراق برای توقف تجارت با ایران، عراق قصد دارد این روابط را ادامه دهد. رییس جمهور ایران نیز اخیرا علاقه قوی ایران به دو برابر شدن سطح تجارت دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار تا ۲۰ میلیارد دلار را مطرح کرد.
 
ایران برای این منظور با هیات تجاری بزرگی به بغداد سفر کرد.
 
اکثر تاکسی‌های عراق ساخت کمپانی خودروسازی ایرانی است. در چنین فضایی بعید است که عراقی‌ها علاقه‌ای به توقف روابط تجاری با ایران داشته باشند و چنین انتظاری غیر واقع بینانه است.
 
با در نظر داشتن شراکت نزدیک عراق و ایران و مرز‌های مشترک دو کشور، مقامات هیچ یک از دو کشور موضعی در مورد توقف توسعه بازار سیاه بین ایران و عراق عنوان نکرده‌اند به ویژه زمانی که صحبت از ممنوعیت ادامه تجارت با دلار آمریکا مطرح شد.
 
از این گذشته به این دلیل که تحریم‌های آمریکا تنها بر تجارت‌های دلاری تاثیر می‌گذارد، ایران و عراق به دنبال راه‌های دیگری از جمله دور زدن این محدودیت با تهاتر گاز در ازای غذا و اقلام انسانی که ایران در دوران تحریم‌ها با مشکل در مورد آن‌ها مواجه است، رفتند. توزیع و غذا و کالا‌های انسانی برای عراق که سطح فقر در آن سطح بالایی است، سودآور خواهد بود.
 
به گزارش رویداد۲۴ با حمایت موثر و موفقیت‌آمیز ایران از الحشد الشعبی در عراق و همچنین انتشار اخبار رسانه‌ای در حمایت از ایران، علاقه به ایران در عراق هنوز بسیار بالاست. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در خط مقدم جبهه با داعش جنگید و مغز متفکر بازپس گرفتن کنترل کرکوک بود. در انتخاب میان تهران و واشنگتن، بسیاری از سیاستمداران عراقی ایران را به آمریکا ترجیح می‌دهند.
 
چنین دوگانه‌ای در عراق فضای سیاسی را غبار آلود کرده است و این چیزی نیست که منطقه بی ثبات خاورمیانه طاقت تحمل آن را داشته باشد.
 
پس از پیروی عراق بر داعش بسیاری از کشور‌ها به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری در عراق هستند. عربستان سعودی و ایران هر دو سعی می‌کنند تجارتشان را با این کشور توسعه بدهند و وعده‌هایی درمورد سرمایه‌گذاری و شراکت در این کشور داده‌اند.
 
بیشتر کشور‌های منطقه یا در کنار ایران ایستاده‌اند یا عربستان سعودی. همین مساله تنش‌های ژئوپلتیک و درگیری‌های مسلح در منطقه را افزایش داده است. اما عراق به عنوان یک نیروی با ثبات کننده در منطقه روابط سیاسی‌اش را با هر دو کشور حفظ کرده است.
 
برهم صالح بعد از سفر به ایران و دیدار با حسن روحانی و گفت‌وگو درباره تجارت آزاد بین مرزی فورا به عربستان سفر کرد. اقدامی که کمتر رهبر سیاسی‌ای قادر به مدیریت آن است. چنین روابط بازی با هر دو کشور می‌تواند پلی بین این دو رقیب منطقه ایجاد کند.
 
عراق به اندازه کافی از تحریم‌های آمریکا در سال‌های دهه ۱۹۹۰ جنگ خلیج فارس زخم خورده است. تهدید به تحریم به معنای نابودی اقتصاد این کشور است که نیازمند هرگونه کمک برای بازسازی‌های بعد از جنگ است. محدود کردن این توانایی تهدیدی برای صلح شکننده عراق است. واشنگتن باید حفاظت از عراق در برابر تحریم‌ها را در نظر داشته باشد در غیر این صورت همه تلاش‌های ۱۵ ساله برای سرمایه گذاری در عراق را به خاطر ایران به خطر خواهد انداخت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فارین پالسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان