تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شکاف ترامپ و بولتون بر سر ایران/ تهران برنده نهایی اختلاف‌نظر‌ درباره خروج آمریکا از سوریه

برخی منابع آگاه از نشست محرمانه مشاور امنیت ملی ترامپ برای اطمینان دادن به شرکای آمریکا در منطقه در مورد عدم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تا زمان خروج ایران خبر داده اند. این خبر در کنار اعلام رسمی خروج آمریکا از سوریه توسط رییس جمهور آمریکا به معنای بروز اختلاف نظر جدید میان ترامپ و بولتون بر سر ایران است. اختلاف نظری که در نهایت مایه خوشحالی ایران خواهد بود.

شکاف ترامپ و بولتون بر سر ایران/ تهران برنده نهایی اختلاف‌نظر‌ها بر سر خروج آمریکا از سوریه است

رویداد۲۴ خبرنگار سی‌ان‌ان در توییتر خود به نقل از دو منبع آگاه از برگزاری یک نشست میان مقامات ارشد گروه‌های عضو ائتلاف آمریکا علیه داعش با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ درباره اعلام خروج آمریکا از سوریه توسط ترامپ خبر داد و نوشت: «جان بولتون» در این نشست مستقیما به شرکای ائتلاف وعده و اطمینان داده که آمریکا تا زمانی که ایران از سوریه خارج نشود در این کشور خواهد ماند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا نیز به سی ان ان خبر داده که خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه، یک عقبگرد کامل است که بدون در نظر گرفتن خطرات و بدون مشورت انجام شده است. متحدان و شرکای آمریکا شوکه و مرعوب شده‌اند. نیرو‌های دموکراتیک سوری باور نمی‌کنند که چنین اتفاقی قرار است رخ دهد.

شکاف ترامپ و بولتون بر سر ایران/ تهران برنده نهایی اختلاف‌نظر‌ها بر سر خروج آمریکا از سوریه است

این تصمیم در یک زمان حیاتی در مبارزه علیه داعش توسط نیرو‌های آمریکا و شرکای آمریکا و در یک وضعیت وخیم در شمال سوریه گرفته شد است. آمریکا دلایلی دارد که به این نتیجه رسیده البغدادی رهبر داعش و فرمانده‌های ارشد داعش در یک وضعیتی گیر افتاده‌اند.

برخلاف اظهارات دونالد ترامپ، این مقام ارشد دولت در گفت‌وگو با سی ان ان هشدار داده که روسیه از این تصمیم آمریکا خوشحال خواهد شد و به شرکای ما این پیغام را مخابره کرده که اگر آمریکا دوست شماست، شما را رها کرده است.

این مقام ارشد که نامش فاش نشده گفته تصمیم‌گیری بر سر منافع ملی در دولت عملا مختل شده و تصمیمات با تماس‌های تلفنی گرفته می‌شود.

شکاف ترامپ و بولتون بر سر ایران/ تهران برنده نهایی اختلاف‌نظر‌ها بر سر خروج آمریکا از سوریه است

این اظهارات در حالی مطرح شده که هفته گذشته دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت که آمریکا در ابتدا قرار بوده فقط سه ماه در سوریه نیرو داشته باشد و آن هفت سال پیش بود؛ ما هرگز سوریه را ترک نکردیم.

او نوشت: «وقتی که من رئیس جمهور شدم داعش مهار نکردنی بود. الان داعش عمدتا شکست خورده و کشور‌های منطقه از جمله ترکیه باید بتوانند به راحتی به حساب بقایای آن برسند. سربازان ما به وطن باز می‌گردند.»

تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، برای خروج حدود دو هزار نظامی آمریکایی از خاک سوریه بسیاری از ناظران را حیرت‌زده کرده است.

برخی بر این باورند که تصمیم او، هدیه کریسمسی به ولادیمیر پوتین و ایران و همزمان خیانتی بزرگی به کرد‌های سوریه است. کارشناسان معتقدند ایران در خلاء قدرت آمریکا در منطقه نفوذ خود را از طریق نیرو‌های نیابتی اش افزایش خواهد داد.

با این وجود برگزاری یک نشست محرمانه میان مشاور امنیت ملی ترامپ و شرکای آمریکا در سوریه، به معنای بروز یک اختلاف نظر جدید در دولت ترامپ است.

پنجشنبه هفته گذشته وزیر دفاع آمریکا «جیمز متیس» اعلام کرد به دلیل اختلاف نظر با «دونالد ترامپ» بر سر مسائل متعدد از سوریه گرفته تا ائتلاف‌های جهانی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. اعلام استعفای «جیمز متیس» یک روز بعد از توییت ترامپ درباره خروح نیرو‌های آمریکایی از سوریه بود.

«متیس» در متن استعفای خود خطاب به «ترامپ» نوشته رییس جمهور حق دارد وزیر دفاعی انتخاب کند که در موضوعات مختلف با او هم نظر باشد و به عقیده من زمان برای کناره‌گیری من از شغلم فرا رسیده است.

«چارلز شومر» سناتور آمریکایی «ترامپ» را به به آشوب کشیدن کشور متهم کرد و گفت: برکناری وزیر دفاع در شرایطی که دولت در وضعیت تعطیلی به سر می‌برد به معنای آشوب است.

«دونالد ترامپ» در توییتر خود حرفی از استعفای «متیس» نزده و گفته «بازنشستگی» ژنرال متیس تا پایان فوریه فرا می‌رسد و در دوران وزارت دفاع او پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین تصریح کرده است که به زودی وزیر جدید دفاع را معرفی خواهد کرد.

«جیمز متیس» در نامه استعفای خود گفته که دیدگاه‌های او در خصوص رفتار محترمانه در قبال متحدان و همچنین رویکردی هشیارانه در زیر نظر داشتن بازیگران مخرب و همزمان رقابت‌های راهبردی، متکی بر چهار دهه تجربه در خصوص این مسائل است.

او در این نامه بار‌ها به اختلاف نظر خود با رییس جمهور در مورد رفتار آمریکا با متحدانش در خاورمیانه، به طور خاص شرکای آمریکا در مبارزه با داعش و خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و خالی کردن پشت این شرکا اشاره کرده است.

با وجود استعفای وزیر دفاع آمریکا به دلیل اختلاف نظر درباره خروح نیرو‌های آمریکایی از سوریه، ترامپ همچنان بر موضع خود در این باره پافشاری کرده و در دفاع از این تصمیم خود در توییتر نوشت اگر هر کس دیگری جز رییس جمهور محبوب شما دونالد جی ترامپ اعلام کرده بود که قصد دارد پس از شکست دادن داعش در سوریه نیرو‌ها را سالم و شاد به خانه بازگرداند، آن فرد محبوب‌ترین قهرمان در آمریکا می‌شد. اما من در عوض مورد هجمه شدید رسانه‌های اخبار جعلی قرار گرفته‌ام، احمقانه است!

«دونالد ترامپ» در توییت دیگری نوشت: زمانی که پرزیدنت اوباما جیمز ماتیس را مفتضحانه اخراج کرد، من به وی شانسی دوباره دادم. برخی معتقد بودند نباید این کار را بکنم، اما معتقد بودم که باید به او شانس دوباره بدهم. رابطه بسیار خوبی با هم داریم، اما منابعی در اختیار وی گذاشتم که وی هیچگاه واقعا نداشت. متحدان بسیار مهم هستند، اما نه زمانی که از آمریکا سوءاستفاده می‌کنند.

«مایک مولُوینی»، رئیس دفتر موقت کاخ سفید در مصاحبه با شبکه خبری‌ «ای بی سی نیوز» گفت: به نظر من دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از ابتدا به مردم گفته بود که نمی‌خواهد آمریکا برای همیشه در سوریه بماند. شما شاهد نتیجه نهایی دو سال تلاش ما در سوریه هستید. در نظر داشته باشید این مساله که یک رئیس جمهوری برخی از اعضای کابینه خود را به خاطر این قبیل اختلافات از دست بدهد، اتفاق غیرمعمولی نیست.

«مایک مولوینی» همچنین به فاکس نیوز گفته می‌دانیم که در واشنگتن و پنتاگون چندان رضایتی از این تصمیم وجود ندارد. این اقدام خیلی مورد رضایت مردمان عادی آمریکاست. ترامپ برای دو سال روی خروج نیرو‌های مذکور کار کرده است. این یک تصمیم ناگهانی نبود و مایه شگفتی کسی نشد، زیرا این دقیقا چیزی است که رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود انجام می‌دهد.

به نظر نمی‌رسد ترامپ تصمیمی دال بر تغییر رویکرد خود در مورد خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه داشته باشد؛ در چنین شرایطی برگزاری یک نشست محرمانه به ریاست مشاور امنیت ملی ترامپ و اطمینان دادن به شرکای آمریکا در منطقه در مورد حفظ نیرو‌های نظامی این کشور تا زمان خروج ایران از سوریه به معنای بروز اختلاف نظر جدی میان ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش است.

«جان بولتون» نماینده دشمنان ایران در دولت آمریکاست. او روابط نزدیکی با اپوزیسیون جمهوری اسلامی از جمله سازمان مجاهدین خلق دارد و از زمان روی کار آمدن او به عنوان مشاور امنیت ملی، خروج آمریکا از برجام و کمپین حداکثر فشار علیه ایران کلید خورده است.

یکی از سه هدف آمریکا در سوریه شکست داعش بوده است. هدف دیگر تغییر رژیم در دمشق و هدف سوم مجبور کردن ایران به خروج از سوریه. آنچه روشن است این است که جان بولتون برای هدف سوم بیش از سایر اهداف اهمیت قائل است.

اولویت ترامپ برای خروج از سوریه و شناختی که از عملیاتی کردن وعده‌های بی منطق رییس جمهور آمریکا داریم به معنای شکاف میان ترامپ و جان بولتون است. شکافی همزمان با عملی شدن خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه، مایه خوشحالی ایران خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان