تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
محبعلی:

ترکیه بیشترین سود را در ماجرای خروج آمریکا از سوریه می‌برد/ ترامپ با چه کسی مشورت کرده است؟

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: بی‌تردید خروج نظامی امریکا از سوریه اثرگذار است و می‌تواند مورد حمایت ترک‌ها باشد و بیشترین طرفی که از این مسئله، سود می‌برد، ترکیه است.

رویداد۲۴قاسم محبعلی، به مذکرات اخیر ژنو با موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: روندی که در آستانه دنبال می‌شود با روند مورد پیگیری سازمان ملل متحد متفاوت است، در روندی که سازمان ملل پیگیری می‌کند، تدوین قانون اساسی جدید، انتخاب دولت انتقالی، برگزاری انتخابات آزاد و... پیش‌بینی شده است.

حل سیاسی بحران سوریه به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی گره خورده است‌

وی با بیان اینکه در قالب روند آستانه توافق شده است که یک هیات حدودا ۴۰، ۵۰ نفره‌ای از اشخاص، گروه‌ها، اقوام، طوائف و... سوریه برای تدوین قانون اساسی شکل بگیرد، اظهار داشت: یک سوم اعضای این کمیته را دولت بشار اسد و یک سوم آن را ترکیه به نمایندگی از مخالفان تشکیل می‌دهند. مسئله مورد اختلاف میان اعضای آستانه و سازمان ملل درباره یک سوم دیگر اعضای کمیته تدوین قانون اساسی است که اعضای آستانه معتقدند اعضای آن به تناسب از سوی سه کشور ضامن آتش‌بس انتخاب شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: هنوز مشخص نیست که این توافق چگونه شکل گرفته است. آیا سازمان ملل آن را داده یا اقدام مشترک ایران، روسیه و ترکیه است. با این وجود، حل و فصل سیاسی بحران سوریه متوقف به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی شده است‌.

ایران، روسیه و سوریه نمی‌خواهند اکثریت کمیته تدوین قانون اساسی با معارضین باشد

محبعلی با بیان اینکه دمشق مایل نیست اعضای کمیته تدوین قانون اساسی اکثریتش با معارضین باشد، تصریح کرد: ایران و روسیه به دولت سوریه نزدیک‌تر هستند و علاقه‌مندند یک سوم باقیمانده از اعضای کمیته تدوین قانون اساسی را آنها مشخص کنند ساختارها و نیروهای داخلی سوریه تا حد زیادی دست نخورده باقی بمانند ولی ترکیه با این ایده موافق نیست.

وی درباره دستور رییس‌جمهور امریکا درباره خروج نظامی امریکا از سوریه خاطرنشان کرد: تصمیم ترامپ معلوم نیست براساس چه سازوکار کارشناسی و بر مبنای کدام روال باشد. واکنش‌های صورت گرفته در وزارت امور خارجه، پنتاگون و کنگره نشان می‌دهد این تصمیم خارج از اراده هیات حاکمه امریکا اخذ شده است که در نهایت نیز شاهد استعفای ژنرال جیمز متیس بودیم.

ترکیه بیشترین سود را از خروج نظامی امریکا می‌برد

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه افزود: به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ تابعی از وضعیت داخلی امریکا و مسائلی همچون دیوارکشی در مرز مکزیک، پرونده فساد اخلاقی ترامپ، پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و... باشد تا او با متمسک شدن به این مسئله بخواهد از آن برای معامله و چانه‌زنی استفاده کند.

محبعلی درخصوص تاثیر این مسئله بر وضعیت میدانی و سیاسی بحران سوریه ابراز داشت: بی‌تردید خروج نظامی امریکا از سوریه اثرگذار است و می‌تواند مورد حمایت ترک‌ها باشد و بیشترین طرفی که از این مسئله، سود می‌برد، ترکیه است زیرا بیشترین نگرانی ترکیه، حمایت ایالات متحده از کردها و آموزشی بود که نیروهای امریکایی به آنها می‌دادند چراکه این کردها پیوند و همبستگی زیادی با پ‌ک‌ک داشتند.

خروج امریکا از سوریه به معنای خروج ایالات متحده از پرونده سوریه نیست

وی با بیان اینکه کردها برای حفظ همبستگی و قدرت خود احتمالا با بشار اسد و روس‌ها وارد گفت‌وگو خواهند شد، عنوان کرد: خروج نظامی امریکا راه را برای اینکه ارتش سوریه بتواند شرق سوریه را تحت حاکمیت خویش درآورد آسانتر می‌کند. از سوی دیگر، احتمالا اختلافات ایران، روسیه و دولت سوریه با ترکیه بیشتر خواهد شد چراکه ترک‌ها مترصد این هستند که نگذارند کردها موجودیت سیاسی پیدا کنند و به همین خاطر، خود را آماده حمله نظامی به شرق و شمال سوریه کرده‌اند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه خروج امریکا از سوریه به معنای خروج ایالات متحده از پرونده سوریه نیست، یادآور شد: امریکا همچنان از قدرت اثرگذاری بالایی بر روند تحولات و پرونده سوریه برخوردار است. این اثرگذاری فقط هم سیاسی نیست و نظامی هم می‌تواند باشد. امریکا در ترکیه، اردن، عراق و کشورهای عربی پایگاه نظامی دارد و ناوهای نظامی‌اش هم در منطقه حضور دارند و می‌تواند بر سوریه اثر نظامی بگذارد.

محبعلی اضافه کرد: البته ممکن است امریکا با ماندن بشار اسدی که با ایران رابطه کمتر و با کشورهای عربی روابطش را ترمیم کرده و کاری هم با اسرائیل نداشته باشد، مشکلی نداشته باشند چراکه دولت لائیک و حکومت بعث وی می‌تواند با داعش و النصره مقابله کند.

وی با اشاره به اثر تصمیم ترامپ بر ایران هم بیان کرد: هنوز معلوم نیست ترامپ براساس چه راهبردی و با چه هدفی دستور خروج نظامی از سوریه را داده باشد ولی ممکن است که ترامپ بخواهد از مسئولیت‌ها و گرفتاری‌های امریکا در کشورهای دیگر بکاهد و بیشتر از هر زمان بر ایران متمرکز شود چراکه ایران هم‌اینک در سیبل سیاست خارجی وی قرار گرفته است و بجای درگیری با نیروهای ایران یا نزدیک به ایران در سوریه، بخواهد بر خود ایران اعمال فشار کند.

نتانیاهو احتمالا تنها فرد مورد مشورت ترامپ بوده است

این کارشناس مسائل منطقه درباره واکنش اسرائیل به دستور ترامپ هم گفت: واکنش اعلامی اسرائیل با توجه به نیازی که آنها به امریکایی‌ها دارند، نرم بوده است. برخلاف اروپایی‌ها که از دستور ترامپ انتقاد و ابراز تاسف کرده‌اند، اسرائیل تاکید کرده که همچنان نگران حضور ایران در سوریه است و به حملاتش علیه مواضع مورد حمایت ایران ادامه می‌دهد.

محبعلی با تاکید بر اینکه قطعا اسرائیل علاقه‌مند به خروج نظامی امریکا از سوریه نیست ولی باید با این واقعیت کنار بیاید، اظهار داشت: ما باید به منافع استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل و همچنین نزدیکی ترامپ و نتانیاهو توجه داشته باشیم و شاید با توجه به این نزدیکی و روابط درهم پیچیده امریکا و اسرائیل، شاید بتوان گفت ترامپ با تنها کسی که در این باره مشورت و گفت‌وگو کرده است، نتانیاهو بوده باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محبعلی ، نتانیاهو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سبحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
متاسفانه آقای محبعلی که در زمان اشتغالش هیچگونه اطلاعات درستی از منطقه خاورمیانه نداشت و روحوضی اظهار نظر می کرد اکنون که بازنشسته شده با خیالات تابستانی در زمستان سخن می گوید و بدون اطلاع و بدون دسترسی به اخبار حقیقی صرفا برای زخم زدن به حاکمیت سیاسی کشور اظهارات جهت دهنده به دشمن دارد و رویداد هم انتشار این دسته از حرف های مضر به سیاست خارجی کشورمان را دامن می زند.
نظرات شما
پیشخوان