تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۷

خروج آمریکا از سوریه منجر به درگیری نظامی ترکیه با ایران و روسیه می‌شود؟!

آمریکا ادامه مبارزه با داعش را به ترکیه سپرده است، در حالی که مناطق نزدیک به مخفی گاه‌های داعش، از مناطق نفوذ ترکیه دور بوده و به مناطق حضور نیروهای ایرانی، روسی و حزب‌الله نزدیکتر است.

خروج آمریکا از سوریه منجر به درگیری نظامی ترکیه با ایران و روسیه می‌شود؟!

رویداد۲۴ العربی الجدید نوشت: اخباری که پس از تماس تلفنی ترامپ و اردوغان منتشر شد، زمینه گسترده ای برای ارزیابی ها مبنی بر اینکه واگذاری نقش بیشتری به ترکیه در سوریه، از چارچوب توافق های «استانه» فراتر می رود، فراهم کرد. از این رو، چه بسا این مساله منجر به درگیری سیاسی و حتی نظامی بین ترکیه و دو هم پیمانش در پرونده سوریه، یعنی ایران و روسیه شود. این در حالی است که پیش از این، آنکارا، مسکو و تهران به یک همزیستی مسالمت آمیز رسیده بودند.

در ادامه این مطلب آمده است: واگذاری مأموریت «جلوگیری از ایجاد خلأ» به ترکیه، از سوی آمریکا، در واقع به معنای مقابله با ایران برای پر کردن جای نیروهای امریکایی است.

مساله مهمتر آن است که آمریکا ادامه مبارزه با داعش را به ترکیه سپرده است. این در حالی است که مناطق نزدیک به مخفی گاههای داعش، از مناطق نفوذ ترکیه دور بوده و به مناطق حضور نیروهای ایرانی، روسی و حزب الله نزدیکتر است و از این جهت، تکمیل مبارزه علیه داعش توسط ترکیه، امری حساس به نظر می رسد. به این ترتیب، بر عهده گرفتن مأموریت مبارزه با داعش در این مناطق، تنها به معنای افزایش نقش این کشور در سوریه، علیه دو طرف دیگر نشست «آستانه» یعنی تهران و مسکو است.

منابع ترکی که تحرکات آمریکا در سوریه را بررسی می کنند، معتقدند که تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه، با انگیزه ای بسیار مهمتر، یعنی اجتناب از مقابله با ترکیه، در پی دو عملیات در شرق الفرات و غضن الزیتون، اتخاذ شده است؛ بویژه آنکه انکارا تمام زمینه سازی های لازم برای شروع عملیات در شرق فرات را انجام داده بود.

یک منبع آگاه دیگر نیز موضع آمریکا را به نیاز نداشتن آن به یک درگیری با ترکیه مرتبط دانست و تاکید کرد:« تا کنون، بهای این اقدام آمریکا نامشخص مانده است، اما قطعا حدود توافق بین ترکیه و ایالات متحده از ماجرای قتل خاشقجی و بستن پرونده اتهام ولی عهد سعودی فراتر می‌رود».

در خصوص اوضاع میدانی در سوریه، منابع ترکی در گفتگو با العربی الجدید خاطر نشان کردند که ترکیه به آماده سازی خود برای انجام عملیات نظامی در شرق فرات، از تل ابیض تا منبج، عین العرب و قامشلی، طبق برنامه ریزی قبلی، ادامه می دهد و همزمان، منتظر اقدامات اجرایی ارتش آمریکا در زمینه خروج است. در این شرایط، آیا نیروهای کردی برای رهایی از جنگ با نیروهای ترک، پایگاههای خود را به نظام سوریه تسلیم خواهند کرد؟ یا اینکه شاهد یک عملیات نظامی گسترده بین این دو خواهیم بود؟

منبع: انتخاب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان