تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
سید علی معتضدی، کارگردان نمایش متوقف شده «جایزه داروین»

دلایل تعطیلی پردیس شهرزاد مشخص نیست

«شهرزاد»، نام پردیس تئاتری خصوصی در خیابان نوفل لوشاتو تهران است که این روزها به دلایلی که چندان روشن نیست، مجوز آن توقیف شده است. مسئولین این مجموعه نمایشی اعلام کرده‌اند که در حال تلاش برای رفع مشکلات به وجود آمده هستند، اما در این بین بیشترین آسیب را نمایش‌هایی خورده‌اند که بعد از ماه‌ها تمرین و تلاش و صرف هزینه، در سالن‌های «پردیس شهرزاد» به روی صحنه رفته بودند. نمایش «جایزه داروین» یکی از این نمایش‌هاست. گفتگویی با سید علی معتضدی، نویسنده و کارگردان این اثر داشتیم و از شرایط فعلی گروهش از او پرسیدیم:

رویداد۲۴ شما نمونه ای برای تعدادی نمایش هستید که در حال حاضر در پردیس شهرزاد در حال اجرا ست. با مشکل پیش آمده اصلی‌ترین چالش فعلی شما چیست؟

گذشته از مسائل مالی و از دست رفتن برنامه‌های اعضای گروه، مهم‌ترین چالش من و گروهم این حال خراب است! این که نمی‌دانی و نمی‌فهمی دقیقا چه شده و چرا این طور شده و نمی‌دانی کی و چطور می‌خواهد این موضوع حل شود! این بلاتکلیفی بدترین چیز در این شرایط است. از بس حرف‌های جور وا جور و ضد و نقیض شنیده‌ایم در این مدت کوتاه که حقیقتا تشخیص واقعیت و دروغ برایمان سخت شده است و این حق ما نیست. تمام اعتراض من به این است که این بلاتکلیفی و تعلیق حق ما نیست.

مسئول هزینه‌ای که به گروه شما تحمیل شده است کیست و آیا سازوکاری برای جبران دیده شده است؟

قطعا قرار دادی وجود دارد که این گونه تعهدات را در نظر گرفته و ساز و کارهای احقاق حق طرفین در آن دیده شده است اما اینجا درک متقابل می‌تواند کارسازترین راهکار باشد. ما تقاضای اکید داریم که مسئولین هنرهای نمایشی و پردیس تئاتر شهرزاد در اسرع وقت در جلسه‌ای روشن و شفاف پاسخگوی شرایط پیش آمده به تمامی گروه‌هایی که از این اتفاق آسیب دیده‌اند باشند. ارزشمندترین نتیجه این مواجهه مستقیم، رسیدن به درک متقابل از شرایط فعلی و هم‌فکری جهت حل مشکلات پیش آمده با کمک همه طرف‌های درگیر خواهد بود.

استقبال مخاطبین از «جایزه داروین» تا پیش از توقیف جواز سالن شهرزاد چطور بود؟

ما تا به حال سه روز از بهترین روزهای اجرای‌مان را از دست دادیم. اجرای ما از دوشنبه دوم دی شروع شده بود و روند خوب اجراها و زحماتی که دوستان روابط عمومی و تبلیغات گروه کشیده بودند نوید استقبال گرم وخوبی در این پنج شنبه و جمعه را به ما می‌داد. شاهد کلامم تمام تماس‌هایی است که مخاطبین ما در این چند روز با ما داشته‌اند و متعجب بودند که چرا نمی‌توانند از سایت بلیط خریداری کنند و ما مجبور بودیم معذرت‌خواهی کنیم و ...

پردیس شهرزاد یک مجموعه خصوصی نمایش است. چه مزیتی برای همچین سالن های می‌بینید؟

شرایط حاکم بر مجموعه‌های خصوصی اصولاً شفاف‌تر از مجموعه‌های دولتی و وابسته است. در مجموعه‌های دولتی و وابسته متاسفانه فضای خودی و ناخودی، شناخته شده و ناشناخته و رفیق و غریبه خیلی بر تصمیمات مدیران آن مجموعه‌ها موثر است و نتیجه‌گیری را برای ناخودی‌ها،غریبه‌ها و کمتر شناخته شده‌ها سخت می‌کند. اما در مجموعه‌های خصوصی بنا به اصول تجاری حاکم، شرایط شفاف‌تر است. شاید به مذاق خیلی‌ها اینکه پول در گرفتن سالن اجرا مهم باشد خوش نیاید اما من وقتی خودم را جای مدیر چنین مجموعه‌ای می‌گذارم به او حق می‌دهم. به هر حال اقتصاد بخش لاینفک هنر است و برای مجموعه‌ای که هیچ انتفاعی از کمک‌های مالی دولتی نمی‌برد، تامین هزینه‌ها و سود آوری اقتصادی مهم است. من به شخصه ایجاد چنین مجموعه‌هایی در حیطه فرهنگ و هنر را کاملا مثبت می‌دانم، به شرط این‌که فضای باز رقابت تجاری حقیقتا ایجاد گردد و حب و بغض‌ها و روابط غیر اصولی جای ضوابط شفاف و اصولی را نگیرد.

برچسب ها: شهرزاد ، تئاتر ، نمایش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
فروتن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
باعث تاسفه , نمایش بسیار زیبا و متفاوتی بود , تشکر از تمامی عوامل نمایش جایزه داروین
نظرات شما
پیشخوان