تاریخ انتشار: ۲۰:۳۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۷

ظریفیان: به صراحت به مردم بگویید که اشتباه کرده‌ایم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که جامعه امروز هم می‌شنود و هم می‌گوید، گفت: باید فضای اطلاع رسانی و رسانه‌ای کشور، زمینه را هم برای شنیدن مردم و هم گفتن آنها فراهم کند.

ظریفیان: به صراحت به مردم بگویید که اشتباه کرده‌ایم

رویداد۲۴ غلامرضا ظریفیان با اشاره به فعالیت رسانه‌های خارجی علیه کشورمان، اظهار کرد: ما در زمینه اطلاع رسانی به مردم با نارسایی‌هایی مواجه هستیم، البته رسانه‌های خارج از کشور مجموعه‌های عظیمی از طیف‌های مختلفی هستند، اما جهت گیری آنها مشخص است و تلاش می‌کنند در ارتباط با آینده کشورمان آلترناتیوسازی کنند.

وی با بیان این که این رسانه‌ها هم از فناوری‌های نوین و هم از روش‌های بسیار پیچیده خبررسانی استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد: شاید ما در زمینه فناوری نتوانیم با این رسانه‌ها رقابت کنیم، اما به دلیل ناکارآمدی در نحوه اطلاع‌رسانی به مردم و در نتیجه‌ کاهش اعتماد مردم، ضریب نفوذ این شبکه‌ها در کشور بیشتر شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ادامه‌ داد: رسانه‌های خارج از کشور بر روی برخی تعارضات و تناقضات در کشور ما دست گذاشته و آنها را برجسته می‌کنند. ما هم در داخل کشور مشاهده می کنیم که حتی یک نهاد یا قوه کشور آمار متناقض، متعارض و غیر گویا می‌دهد و زمینه را برای فعالیت رسانه‌های خارجی فراهم می‌کند. این رسانه‌ها همچنین به دنبال این هستند که عملکردها و خطاهای گذشته نیروهایی که در حال‌ حاضر در خارج از کشور هستند را زیبا جلوه داده و روکشی بر روی آنها بکشند. برخی ناکارآمدی‌ها در داخل کشور هم به آنها کمک کرده است. آنها در تلاش هستند تا چهره‌ای منطقی، عقلانی و ملی از رژیم گذشته ارائه بدهند زیرا گمان می‌کنند که برخی از ضعف‌های کنونی در داخل کشور به بازسازی چهره آن رژیم کمک می‌کند.

ظریفیان ادامه‌ داد: بخشی از تاثیرگذاری این رسانه‌ها را به عملکرد برخی مسئولان نیز مرتبط می‌دانم. تا زمانی که جامعه از مسئولان خود صراحت و صداقت نبیند، نفوذ این رسانه‌ها هم ادامه پیدا می‌کند. مسئولان باید در نوع گویش خود با مردم بازنگری کرده و به مردم این اطمینان را بدهند آنچه که بیان می‌کنند با واقعیت منطبق است. اگر هم مسئولان خطایی کردند هیچ اشکالی ندارد که به صراحت به مردم بگویند که اشتباه کرده‌ایم. مردم ما، مردم منصفی هستند و در کنار اشتباهات، اقدامات درست را هم می‌بینند.

نباید خطاها به ضمیرهای مجهول ارجاع داده شود. اگر این اتفاقات در داخل کشور رخ دهد، تاثیرگذاری رسانه‌های خارجی برای افکارسازی در داخل کشور کاهش خواهد یافت.این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به اینکه باید کارآمدی نظام نیز افزایش یابد، خاطرنشان کرد: در زمینه‌های مختلفی در این سال‌ها اتفاقات خوبی افتاده است، اما نمی‌توان گزارش‌های رشد و ارتقا ارائه کرد، اما جامعه در معیشت خود یا در مواجهه با دیوان سالاری ناکارآمد، احساس کرامت و عزت نکند. به میزانی این که سیستم کارآمدی خود را افزایش دهد، ساختارها اصلاح شود و مسئولان با شفافیت، صراحت و صداقت با مردم صحبت کنند، میزان تاثیرگذاری رسانه‌های خارجی که تلاش می‌کنند اعتقادات، وحدت و انسجام ملی را از بین ببرند، تاثیر کمتری خواهند داشت. ابرقدرت‌ها به دنبال منافع خود هستند، اما اگر کشور خوب مدیریت شود، دشمن نمی‌تواند منافع ما را به خطر بیاندازد.

ظریفیان در پایان گفت: در گذشته جامعه ما یک سویه بوده است. عده‌ای می‌گفتند و مردم هم می‌شنیدند، اما امروزه جامعه هم می‌شنود و هم می‌گوید؛ بنابراین فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی ما باید زمینه را برای گفتن و شنیدن مردم فراهم کند. در چنین شرایطی تاثیرگذاری رسانه‌های خارجی به حداقل می‌رسد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان