تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۷
در گفتگو با معاون گردشگری کشور مطرح شد؛

هر خانوار برای سفر می‌تواند ۵ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت کند

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اعلام خبری مبنی بر فعال‌سازی کارت‌های اعتباری سفر گفت: برنامه‌ریزی یک طرح گردشگری داخلی به منظور ایجاد رونق سفر در مناطق کمتر توسعه یافته در حال انجام است. برای این طرح کارت‌های مبلغ‌داری از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده که بسته به شرایط موجود به هر خانوار داده می‌شود.
هر خانوار برای سفر می‌تواند ۵ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت کند
رویداد۲۴ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اعلام خبر فعال‌سازی کارت‌های اعتباری سفر، از اجرای این طرح برای رونق سفر در مناطق کمتر توسعه یافته کشور خبر داد. فارغ از کیفیت اجرای این طرح که ممکن است در این مرحله به دلایل مختلف دچار مشکل شود، خاطره اجرای طرح سفرکارت در دولت احمدی‌نژاد نیز زنده شد.

این طرح که بیشتر به توزیع یک کارت کوپن‌گونه می‌ماند، احتمالا قرار است برای سفر هم به مثابه یک خدمت، خط گرنت اعتباری تعریف کند و به این حوزه نیز سوبسید جدیدی بیافزاید. بر کسی آشکار نیست که این یارانه مبتنی بر چه امکاناتی است؛ آیا افزایش سهمیه بنزین، ایجاد آفر‌های چارتری برای سفر‌های ریلی و هوایی، تخفیف برای اقامت در مراکز اقامتی بوم‌گردی و هتل‌ها، بن‌کارت خرید سوغات و صنایع دستی و یا چه خط اعتباری دیگری در انتظار این صنعت است اما، تجربه توزیع خط اعتباری برای صنایع دیگر، هیچ‌گاه نتایج مثبتی به بار نیاورده است.

ولی الله تیموری (معاون گردشگری کشور) از برنامه‌ریزی و اجرای یک طرح گردشگری داخلی خبر داد و به خبرنگار ایلنا گفت: بالای ۶۰ درصد از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ما حداقل یک بار در سال سفر را تجربه می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که به نوعی سفر در برنامه و سبد خانوار اکثر مردم ما قرار گرفته و در سطح داخلی به اندازه کافی انجام می‌شود. اما مشکل اینجاست که ۹۰ درصد سفر‌ها عموما به شکل انفرادی و خارج از تور بوده و به شکل برنامه‌ریزی شده نیست. این موضوع از چند جهت برای ما اهمیت پیدا کرده است. به همین دلیل برای ساماندهی آن اقدام به ایجاد طرحی کردیم که سفر‌های داخلی را برای مردم در پکیج و به صورت برنامه‌ریزی شده تبیین می‌کند.

وی افزود: اولین مسئله‌ای که سفر خارج از برنامه برای گردشگران ایجاد می‌کند، خدمات ضعیف در سفر است. چراکه هر کسی خودش تصمیم به سفر گرفته و از امکانات خودش استفاده می‌کند. به عنوان مثال اگر قرار باشد فردی برای دیدن جاذبه‌های مختلف یک استان برود، چون اطلاع دقیقی از همه جاذبه‌های آن استان ندارد نهایتا به یک یا دوتای آن‌ها رفته و از بقیه آن‌ها بی‌بهره می‌ماند؛ بنابراین بسته سفر و پکیجی که یک نفر می‌تواند در طول سفر از آن استفاده کند از نظر محتوا و کیفیت کمتر خواهد شد.

تیموری ادامه داد: وقتی شما برای سفر رفتن به یک دفتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنید، او بسته به روحیات گردشگران برای آن‌ها بسته سفر مناسبی را آماده می‌کند تا آن‌ها از زمانشان بهترین استفاده را کنند و بتوانند بیشترین جاذبه‌ها را ببینند. به این صورت شما در یک سفر، اثری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و موارد دیگر را در کنار هم می‌بینید و از آن بهره می‌برید. همچنین از لحاظ کیفیت نیز وقتی شما به تنهایی وارد یک موزه می‌شوید، عملا یکسری اجسام بی‌جان را می‌بینید، ولی وقتی این سفر از طریق یک راهنمای متخصص تبیین می‌شود آن موزه برای شما زنده می‌شود چراکه در هنگام دیدن توضیحاتی را از لحاظ فرهنگی، تاریخی و ... به شما می‌دهند و این موضوعات در ذهن شما می‌ماند.

معاون گردشگری کشور در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: بنابراین وقتی سفر در داخل یک پکیج انجام می‌شود، اولین فایده آن خدمتی است که به گردشگران داده می‌شود. چراکه علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، هزینه‌های سفر او نیز پایین می‌آید. چراکه در پکیج سفر چندین آیتم همچون هتل، رستوران، راهنمای تور، بیمه و مسائل دیگر در کنار هم تدارک دیده می‌شود و به این صورت هرکدام از آن‌ها تخفیفاتی را ارائه می‌دهند که عملا هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد و سفر را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

وی در ادامه افزود: توزیع سفر در کشور بعد دوم طرح گردشگری داخلی است که براساس سیاست‌ها و خط‌مشی‌های سازمان میراث فرهنگی در بسته‌های پیشنهادی سفر پیش‌بینی شده است. به‌طور کلی هدف ما ازین طرح توزیع سفر در کل کشور بوده و نمی‌خواهیم که در فصلی که همه به مقصدی می‌روند، ما هم گروه‌هایی را به آنجا بفرستیم و عملا آن مقصد را از حالت گردشگری پایدار خارج کنیم. یعنی نمی‌خواهیم آنقدر فشار و آسیب به جامعه محلی وارد کنند که خود جامعه محلی حضور آن‌ها را پس بزند. اتفاقاتی که بعضا شاهد وقوع آن در شهر‌های شمالی کشور هستیم.

تیموری ادامه داد: بر همین اساس و باتوجه به اینکه کشور ما از نظر جاذبه‌های اقلیمی، تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم از یک آمایش و پراکندگی سرزمینی بسیار مناسب بهره می‌برد، اگر ما همین موضوع را مبنای سفر قرار دهیم، قطعا گردشگران به مناطقی که کمتر برخوردارند هدایت می‌شوند و به این صورت همه سرزمین ما درگیر سفر می‌شود.

وی افزود: تا به حال تاسیسات و فعالان گردشگری ما در مقوله گردشگری داخلی خیلی درگیر نبوده و نقش کم‌رنگی داشته‌اند، اما در صورتی که این اتفاق بیفتد همکاران ما در بخش خصوصی نیز درگیر سفر در بعد داخلی می‌شوند و به‌نوعی می‌توانند مشکلات خود را که به سبب نوسانات ارزی در سفر‌های خارجی برایشان به وجود آمده را کاهش دهند. از این منظر مقداری از خسارت‌های ناشی از فصلی بودن سفر بخصوص در بعد بین‌المللی آن‌ها نیز کمرنگ می‌شود.

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: برای اینکه سفر‌های برنامه‌ریزی شده را در طرح گردشگری داخلی تنظیم کنیم، نیاز به هماهنگی‌هایی بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به هماهنگی با بخش خصوصی اشاره کرد که ما از آن‌ها خواستیم که کمک کنند تا با حداقل سود ممکن پکیج‌های سفر آماده شود. در نهایت بخش خصوصی با صحبت‌هایی که با هم انجام دادند، به پکیج‌های مناسبی از لحاظ قیمت، کیفیت و محتوا رسیدند و ما هم از سوی دیگر به عنوان حاکمیت وارد شدیم و برای حمایت از آن‌ها با یکسری از بانک‌ها صحبت کردیم که براساس آن قرار شد آن‌ها تسهیلاتی را در قالب کارت‌های سفر به این طرح اختصاص دهند که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه براساس تسهیلات درنظر گرفته شده برای هر خانوار مبلغ متوسطی برآورده شده که البته به صورت نقد در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت: قرار بر این شده که این تسهیلات را دفاتر خدمات مسافرتی ما از بانک‌ها بگیرند و فرد خودش درگیر ضامن و بوروکراسی‌های بانکی نشود. به این صورت دفاتر این تسهیلات را از بانک‌ها با سود بسیار پایین می‌گیرند و در قالب یک کارت سفر به متقاضیان ارائه می‌دهند. یعنی بخشی از این هزینه‌های سفر که البته می‌تواند کل هزینه‌ها نیز باشد، به صورت تسهیلاتی با کارمزد پایین تدارک دیده می‌شود.

تیموری در ادامه افزود: برای هرچه بهتر عملی شدن این طرح ما با صداوسیما مذاکراتی را انجام دادیم و اکنون آن‌ها این آمادگی را دارند تا براساس صحبت‌هایی که با ما توافق کرده‌اند، این طرح را به شکل ویژه مورد حمایت خود قرار داده و آن را معرفی می‌کنند. به این صورت دیگر لازم نیست دفاتر برای معرفی این طرح هزینه کنند. در نتیجه ما به عنوان دولت بحث معرفی بسته‌های سفر و تسهیلات را عهده‌دار شدیم، بخش خصوصی وظیفه تنظیم برنامه‌ها و بسته‌های جذاب و متنوع را برعهده گرفته است.

معاون گردشگری کشور در ادامه با بیان اینکه جزئیات و توافقات طرح گردشگری داخلی کامل شده و تنها موارد کوچکی مانده است، توضیح داد: باتوجه به اینکه در حال حاضر وارد فصل زمستان و رکود سفر شده‌ایم، حس می‌کنیم این طرح می‌تواند بخشی از رکود سفر را جبران کند. همچنین فرآیند‌های مختلفی در داخل این طرح پیش‌بینی شده تا آن‌ها که می‌خواهند از بستر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این طرح برای کارمندان خود استفاده کنند نیز با مشکلی مواجه نشوند.

وی همچنین درباره میزان مبلغ حمایتی که در این طرح برای هر خانوار در نظر گرفته شده است، گفت: برای این موضوع اشل‌های مختلفی در نظر گرفته شده که براساس شرایط مختلف در نظر گرفته می‌شود. کارت‌هایی که برای این موضوع تدارک دیده شده، مبلغ‌دار بوده و از حداقل پنج میلیون تومان تا پنجاه میلیون تومان نیز در آن هست و می‌توان از آن‌ها برای تمام هزینه‌های سفر داخلی استفاده کرد.

به‌زودی جزئیات نحوه دریافت این کارت‌ها نیز از سوی گردشگران اعلام می‌شود.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان