تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

منابع انسانی چگونه پرحاشیه‌ترین معاونت شهرداری شد؟/ زمان خداحافظی حناچی با شیخ فرا رسیده است؟

پس از انتشار فایل صوتی نحوه گفت‌وگوی ابراهیم شیخ با حسن رسولی رئیس کمیسیون منابع انسانی، شایعه زیادی درباره تغییر معاون توسعه منابع انسانی شهردار به گوش رسید.
ابراهیم شیخ جوانترین معاون شهرداری این سمت را ترک میکند؟
رویداد۲۴ در هفته‌های اخیر اظهار نظر‌های جالب توجهی و البته حاشیه‌دار زیادی از شورای شهر تهران و شهرداری تهران شنیده می‌شود. یکی از نکات برجسته‌ای که به عنوان یک آسیب شناخته شده، تعداد بیش از حد گنجایش نیرو‌های انسانی (منابع انسانی شاغل) شهرداری تهران است. آنگونه که مجید فراهانی گفته بود شهرداری ۶۸ هزار نفر نیرو دارد، اما براساس آمار بیش از ۱۳۰ هزار نفر از شهرداری تهران حقوق می‌گیرند.
 
شورای شهر اعلام کرده در دوره قالیباف استخدام‌های بی پایه و اساس بسیاری برگزار شد و آزمون‌های تغییر وضعیت استخدامی برای کارکنانی که بی مجوز استخدام شده بودند، انجام می‌شد. در دوره نجفی نیز گفته شد بیش از ۷۵۰ نفر بدون مجوز استخدام شدند. این تعداد در در دوره کوتاه افشانی به ۲۸۰ مورد رسید. این یعنی باید در شیوه مدیریت بر مهمترین سرمایه شهرداری تهران یعنی منابع انسانی آن سازمان تجدیدنظر جدی صورت دهد در غیر این صورت علاوه بر انتقاد اصولگرایان، انتقاد اصلاح‌طلبان نیز دور از انتظار نیست.
 
در مدت بیش از دو سالی که اصلاح‌طلبان مدیریت شهری پایتخت را بر عهده دارند، تقریبا تمام مدیران قالیبافی معاونت منابع انسانی به جز یکی از آنها با سمت‌های مدیریتی خداحافظی کرده و کرسی مدیریتشان را به اصلاح‌طلبان سپرده‌اند. بدیهی است مسئول کلیه استخدام‌های بعد از قالیباف چه در دوره نجفی و چه در دوره افشانی، ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری تهران است.
 
شیخ فارغ التحصیل رشته منابع انسانی از دانشگاه تهران است که برادرش نیز هماکنون نماینده تهران در مجلس دهم است. از آنجا که ابراهیم شیخ در سمتی بکار گرفته شده که در آن تخصص دارد، انتظار می‌رفت در دوره متتهی به پایان سال ۱۳۹۵ تعدیل نسبی با شیب ملایمی در شهرداری در تعداد کارکنان مازاد شهرداری اتفاق می‌افتاد و حداقل اینکه در پایان دوره ۹۵ قرارداد‌ افرادی که بطور غیر تخصصی در مشاغل تخصصی مشغول به کارند، تمدید نمی‌شد. جالب آنکه این اتفاق نیفتاد و در رفتاری معکوس، به افراد سفارش شده مدیران چه از درون شورا و چه بیرون شورا و شهرداری چراغ سبز نشان داده شد تا نیروهای جدید به جمع ۱۳۰ هزار حقوق بگیر شهرداری تهران بپیوندند. استخدام‌هایی نظیر سازمان عمران کارکنان و سازمان بازنشستگی، نمونه‌هایی از این موارد بود که پیش از این رویداد۲۴ در گزارش‌های مفصل به آنها پرداخته است.
 
در مجموعه‌هایی همچون شرکت بهره‌برداری از مترو، قطار‌های شهری، اتوبوسرانی یا سازمان‌هایی نظیر پسماند، ترافیک، پایانه‌ها، مهندسی عمران، عمران مناطق، بازنشستگی و موسسات زیر مجموعه آن و مناطق ۲۲ گانه این معضل بصورت جدی وجود دارد. در این بین مدیران توانمندی در زیر مجموعه معاونت توسعه منابع انسانی بکار گرفته نشدند.

آنگونه که رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده علاوه بر سوءمدیریت، انتصاب‌های فامیلی نیز  وجود داشته است؛ یکی از مدیران حوزه تحت مدیریت شیخ  با یکی از اعضای شورای شهر تهران نسب فامیلی دارد و بر کرسی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه آن معاونت تکیه زده است. این در حالی است که اعضای شورا در مصوبه‌ای خود را از انتساب‌های فامیلی منع کرده‌اند.

یکی دیگراز انتقاد‌های وارده به نحوه مدیریت معاونت توسعه منابع انسانی، توسعه سطحی نه کالبدی این معاونت بوده است. بطور نمونه در یکی از واحد‌های زیر مجموعه این معاونت به طور مستقیم ۱۵ نفر، ولی بطور غیر مستقیم ۳۰ نفر مشغول به کارند. در حالیکه توسعه کالبدی بر محور آموزش تخصصی برای هر یک از معاونت‌های زیر مجموعه شهردار تهران استوار بوده و می‌بایست با اخذ مشاوره‌های تخصصی با هر یک از معاونت‌های شهرداری کمبود و فقر اطلاعاتی آن‌ها را یافته و برای افزایش سطح اگاهی‌های کارکنان نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام می‌کرد تا خلاء چنین آموزش‌هایی را در سطوح مدیریتی شهرداری کاهش دهد.
 
یکی از انتصاب‌های پر انتقاد شیخ، انتصاب مدیری از جنس حوزه صنعت بر سازمانی اقتصادی، بازرگانی و با رویکرد اصلی خدمت به بازنشستگان است که نه در توسعه، نه در عمل و نه حفظ جایگاه مالی و اقتصادی سازمان خود موفق نبوده است و با استخدام و جذب بیش از ۳۰ نفر در سازمان زیر مجموعه خود موجب ایجاد عدم رشد و ارتقای سایر کارکنان این سازمان عریض و طویل را فراهم آورده است، در حالیکه شاخص اصلی این سازمان باید نگرش محوری بر مصوبات سنواتی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عدم وابستگی و خودکفایی سازمانی با رشد سالیانه حداقل ۱۰ درصد باشد که در پایان یک دوره ده ساله سازمان از وابستگی به شهرداری به یک سازمان کاملا اقتصادی تبدیل شود و بتواند حتی به شهرداری کمک‌های تسهیلاتی و مالی کند اما متاسفانه نه تنها این وابستگی کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.
 
بر اساس اظهار نظر حسابرس مستقل و رسمی در طرحی بنام «تغییر و تحول صد روزه» در دوران مدیریت نجفی بر شهرداری تهران که توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری وقت انجام شد، شاخص استواری (ACTUARI) این سازمان را در آستانه ورشکستگی نشان می‌داد و نجفی نیز در اظهاراتی به وجود تخلفاتی عدیده در این سازمان اشاره کرده بود، اما در انتخاب مدیر عامل جدید آن نوعی شتاب‌زدگی و عجله دیده می‌شود که در نتیجه بازدهی، کارایی و اثر بخشی آن سازمان به نحو قابل تاملی کاهش و ناکارآمدی افزایش یافته است.
 
این در حالی است که بر پیشانی پل عابر پیاده روبروی سازمان بازنشستگی این شعار نقش بسته که «چنانچه بازنشستگان از شرایط حاکم بر اقتصاد و تامین معیشت خود راضی باشند، کارکنان فعلی با انگیزه بیشتری به سازمان خود خدمت خواهند کرد.»
 
به تبع سازمان بازنشستگی، شرکت‌های زیر مجموعه آن هم به حال خود رها شده‌اند. موسسات و شرکت‌های زیر مجموعه در دوره‌های گذشته از گردش مالی قابل توجهی برخوردار بوده‌اند و تنها نگرش حمایتی با رویکرد تخصصی هر یک از آنان می‌تواند این موسسات را از ورطه سقوط نجات بخشد که علنا بدلیل وابستگی سازمان مادر به شهرداری و اخذ کمک ۲۰ میلیاردی از شهرداری و البته دریغ کردن چتر حمایتی از آنان موسسات زیر مجموعه را نیز در شرایط سقوط قرار داده است.
 
عدم تعامل با ذینفعان از ایرادات وارده اصلی به جناب معاون توسعه منابع انسانی است. در یکی از آخرین جلسات شورای اسلامی شهر تهران، شیخ، خطاب به اعضای کمیسیون مربوطه و در صحن علنی طرح ادغام معاونت‌های شهرداری و کاهش ۹ معاونت به ۵ معاونت را به دور از عقلانیت و شأن شورا دانست!
 
شورای شهر یا انجمن شهر نوعی پارلمان شهری در نقش مجلس شورای اسلامی در ابعاد ملی است و بدیهی است رعایت ادبیات دفاع در اینگونه محافل، شرایط ویژه خود را می‌طلبد.
 
در این هفته و پس از انتشار فایل صوتی نحوه گفت‌وگوی ابراهیم شیخ با حسن رسولی رئیس کمیسیون منابع انسانی، شایعه زیادی درباره تغییر معاون توسعه منابع انسانی شهردار به گوش رسید، با اینهمه رویداد۲۴ معتقد است باید با تبدیل نقاط ضعف به قوت و تبدیل تهدید‌ها به فرصت که اتفاقا در حیطه تخصصی و آکادمیک این معاون جوان شهرداری پایتخت است، به او یک فرصت نهایی داد تا از شاخص مدیریت زمان نهایت بهره برداری را ببرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
4
به عرضتان می رسانم
این آقای شیخ همان شخصی است که برای ارزیانی کارمندان تحت نظرش کار عجیبی کرد.
حالا هم با گزافه گویی و به رخ کشیدن تحصیلات خود ، خود را به پشتوانه برادرش که در مجلس است تافته جدا بافته می داند . هر چند که تحصیل وی در دانشگاه تهران گویی همانند تحصیلش در دانشگاه شهید بهشتی ( انجمن اسلامی ) رایگان بوده و ...
از اینها گذشته میزان رضایت کارمندان ، مدیران ، کارگران ، از این آقای معاون(شیخ) به حدی است که تا این دوره شهرداری مثال زدنیست چرا که ایشان فقط توجه خاصی به کارمندان تحت امر خود دارند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان