تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

تاثیرات مخرب پیشگویی «فتنه ۹۸» بر سرمایه‌گذاری/ پول ترسو است و جای ناامن نمی‌رود

این روزها برخی‌ «فتنه ۹۸» را پیش‌بینی و پیشگویی می‌کنند، بحثی که جدای از صحت و سقم آن، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را از سرمایه‌گذاری در کشور منصرف می‌کند.
تاثیرات مخرب پیشگویی «فتنه ۹۸» بر سرمایه‌گذاری/ پول ترسو است و جای ناامن نمی‌رود
رویداد۲۴  پول و سرمایه مانند کبوتری است که در امن ترین نقطه ای که پیدا کند لانه می‌گزیند؛ معنای این جمله این است که پول جایی سرمایه‌گذاری می شود که از امنیت کامل برخوردار باشد، به همین علت است که کشورهای توسعه یافته می کوشند چه در جذب گردشگر و چه در جذب سرمایه گذار، شرایط خود را به لحاظ سیاسی و امنیتی مساعد جلوه دهند. در کشور ما اما اخیرا عده ای سخن از «فتنه ۹۸» می‌کنند و از قطعی بودن آن برای سال آینده سخن می‌رانند، مسئله ای که فارغ از اینکه چقدر این پیشگویی صحت دارد، نه تنها سرمایه گذاران خارجی را به ایران جذب نمی کند بلکه باعث هراس و ترس در میان سرمایه گذاران داخلی نیز می‌شود.

ثبات قانونی، سرمایه‎گذاری را به دنبال می‌آورد

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این‌باره به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: مهمترین مسئله درباره سرمایه گذاری، وجود امنیت اقتصادی در یک کشور است که اگر بخواهیم نگاه کنیم ایران یکی از پایین ترین رتبه ها را در این مسئله دارد و علت آن نه فتنه ۸۸ و نه فتنه ۹۸ است، بلکه ضعف قانون و اگر بخواهم دقیق تر بگویم فقدان امنیت قضایی و حقوقی در مسائل اقتصادی است.

وی افزود: من علت عدم امنیت اقتصادی را فتنه ۸۸ یا ۹۸ نمی دانم بلکه آن را اعدام های اخیر مفسدین فی الارض می دانم؛ صرف نظر اینکه این اعدام ها چقدر درست بودند اما ببینید در کدامیک از کشورهای پیشرفته در چندسال یا چند قرن اخیر فردی را به جرم فعالیت های اقتصادی اعدام کرده‌اند و به همین علت است که نه تنها خارجی ها در کشور ما سرمایه گذاری نمی کنند بلکه حتی سرمایه گذاران ایرانی هم پول هایشان را به کشوری مثل گرجستان می برند و در آنجا ملک می خرند، کسب و کار راه اندازی می کنند و سرمایه گذاری می کنند.

وی همچنین بیان کرد که در سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده که به علت فقدان حاکمیت قانون بوده و تصمیم گیری فردی کسانی است که قدرت در دست دارند و به همین علت است که خیلی از کسانی که می توانند در ایران سرمایه گذاری کرده و صنعتی راه اندازی کنند می روند چون ترس آن را دارند که یا اموالشان مصادره شود یا کارشان با مانع مواجه شود.

دود ضربه زدن به دولت، در چشم اقتصاد کشور فرو می رود

زیباکلام در ادامه صحبت های خود، با اشاره به اینکه صحبت درباره فتنه ۹۸ امنیت اقتصادی را از بین می‌برد، اظهار کرد: بسیاری از کسانی که برای بهره برداری سیاسی و ضربه زدن به رقیب، شعاری را مطرح می کنند می‌خواهند به اصلاح طلبان و دولت ضربه وارد کنند. در حالی که متوجه نیستند که اگر ضربه ای به دولت وارد می کنند چند برابر آن را به اقتصاد و سرمایه گذاری وارد می کنند و با مخالفت ها سنگ بیشتری مقابل توسعه می اندازند؛ افراطیان تندرو توجه ندارند که تاکتیک هایشان بیش از اینکه به دولت ضربه زند به منافع ملی ما ضربه می زند.

بسیاری از کسانی که برای بهره برداری سیاسی و ضربه زدن به رقیب شعاری را مطرح می کنند می‌خواهند به اصلاح طلبان و دولت ضربه وارد کنند، درحالی‌که متوجه نیستند که اگر ضربه‌ای به دولت وارد می‌کنند چندبرابر آن را به اقتصاد و سرمایه گذاری وارد می کنند

اقتصاد را با شعارهای زیبا و دهان پرکن نمی‌سازند

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: اقتصاد را با شعارهای زیبا و دهان پرکن نمی سازند. اقتصاد را عرضه و تقاضا، آزادی کسب و کار، آزادی نقل و انتقال دارایی و سرمایه، رقابت آزاد و نه کنترل و انحصار نهادهای اقتصادی حکومتی، عدم دخالت دولت در اقتصاد، حاکمیت قانون و اینکه نهادهای حکومتی نتوانند بخاطر رضایت افکار عمومی و خوشایند مردم مثل آب خوردن اموال و دارایی های بخش خصوصی را مصادره و دخل و تصرف کنند، ایجاد فضای رشد و شکوفایی استعدادهای کارآفرین، مصالح اقتصادی را فدای تصمیمات سیاسی پوپولیستی نساختن و… می‌سازد؛ در یک کلام راه و روش و پیمودن مسیری که دیروز آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، نروژ و … رفتند و امروز هم سنگاپور، تایوان، مالزی، هند، ویتنام، چین (مناطق آزاد چین)، کره جنوبی، ترکیه، برزیل، مکزیک، آرژانتین و … می‌روند.

زیباکلام ادامه داد: سال‌هاست شعارهای قشنگ در زمینه پیشرفت اقتصادی، خودکفایی، عدم وابستگی به نفت، ایجاد اقتصاد بی طبقه توحیدی، اقتصاد اسلامی، اقتصاد تعاونی، الگوی توسعه ایرانی اسلامی، مبارزه با فساد و… می‌دهیم، اما روزبه‌روز عقب‌تر می‌رویم و فاصله‌مان با غرب و ژاپن که جای خود دارد، با ترکیه، هند، مالزی و… امثالهم دارد بیشتر و بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: حاضر نیستیم این سوال ساده را از خودمان بپرسیم که چرا دیگران توانسته اند پیشرفت کنند اما ما به جز وابستگی بیشتر و بیشتر به نفت، کارنامه بهتری نتوانسته ایم ارائه بدهیم؟

مشکلات اقتصادی خود می‌تواند زمینه بروز فتنه را ایجاد کند

همچنین عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اگر فتنه ای پیش بینی شده است باید زمینه های آن را دید؛ من نمی توانم موضوع را از نظر سیاسی بررسی کنم اما اگر از منظر اقتصادی نسبت به مسائل نگاه کنیم می‌توان گفت که مسائل اقتصادی خود می تواند فتنه را تشدید کند یا حتی زمینه ایجاد آن باشد و بهترین راه مقابله با آن، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، بهبود وضع اشتغال و رفع مشکل تولید کارخانه ها است.

پول ترسو است و اگر جایی ناامنی باشد نمی رود و اگر پیش بینی درباره فتنه هم وجود دارد نباید در سطح عمومی و رسانه ای مطرح شود بلکه باید در سطوح بالای حاکمیتی و به طور محرمانه بررسی شود

وی افزود: امروز نوع فتنه متفاوت تر از گذشته است و با توجه به افزایش قیمت ها و مشکلات اقتصادی اخیر بیشتر از جنس اقتصادی خواهد بود و به جای اینکه این بحث ها را رسانه ای کنیم باید به دنبال ریشه یابی مسائل باشیم که چه چیزی می تواند آنها را از بین ببرد.

سرمایه جایی می‌رود که آرامش و ثبات داشته باشد

آرگون همچنین با اشاره به اینکه صحبت از پیش بینی فتنه بر مقوله سرمایه گذاری در ایران تاثیرگذار است، بیان کرد: سرمایه جایی می رود که آرامش و ثبات داشته باشد؛ پول ترسو است و اگر جایی ناامنی باشد نمی رود و اگر پیش بینی درباره فتنه هم وجود دارد نباید در سطح عمومی و رسانه ای مطرح شود بلکه باید در سطوح بالای حاکمیتی و به طور محرمانه بررسی شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: بحث از فتنه از طرف مسئولان یک کشور اعلام ناامنی است و این احساس ناامنی به سرمایه گذار القا می‌شود و تاثیرات منفی بر سرمایه گذاری در داخل کشور دارد، لذا فتنه باید ریشه یابی شود و به طور محرمانه از ظهور و بروز آن جلوگیری شود و زمینه های آن از بین روند.
 
منبع: اقتصاد۲۴
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
قدیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
سلام .بیشتر تحلیل بالا درست است ولی نگارنده یک موضوع مهم را مد نظر نداشته و ان اینکه وضعیت ایران استثنائی است و وکسی هم برای این وضعیت صف نکشید و متاسفانه کسانی که قرار سرمایگذاری کنند خود این فتنه ها را رقم میزنند اینجا یک نکته مهم وجود دارد ایا با این هم دلیلی که وجود دارد باید خواب باشیم یا خودمان را به خواب بزنیم ؟
نظرات شما
پیشخوان