تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
جاوید نیا:

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام انجام نشد

معاون دادستان کل کشور در امور فضای‌مجازی با اشاره به اینکه فیلترینگ هوشمند اینستاگرام شکست خورده است گفت: دستور قضایی فیلتر آن به قوت خود باقی است.

معاون دادستان: فیلترینگ هوشمند اینستاگرام انجام نشد

رویداد۲۴ جاوید نیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در خصوص آخرین وضعیت پرونده قضایی دو نرم افزار اینستاگرام و تلگرام گفت: آن چیزی که مشخص است این است که یک مرحله دستور قضایی فیلتر نرم افزار اینستاگرام صادر شده ولی برخی از مسئولین آمدند و اعلام کردند که ما می‌توانیم بر روی این نرم افزار فیلترینگ انجام دهیم یعنی همان فیلترینگ هوشمند.

وی گفت: این افراد برای فیلترینگ هوشمند این شبکه هزینه کلانی انجام دادند اما متأسفانه موفقیت‌آمیز نبود زیرا اینستاگرام دیتابیس و بستر مبادلات خود را رمزگذاری کرد و فیلترینگ هوشمند عملاً منتفی شد.

جاوید نیا گفت: به همین دلیل آن دستور قضایی به قوّت خودش باقی است منتهای امر مقرر شد ترجیح ما این است که این موضوع با تصمیم‌گیری جمعی شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف شود ضمن اینکه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه مصوباتی دارد.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای دارد که باید براساس آن پهنای باند مورد استفاده از سوی اینستاگرام کاهش یابد و همچنین باید این نرم افزار برای ادامه فعالیت مجوز اخذ کند و همچنین باید این نرم افزار دیتابیس خود را به داخل کشور انتقال دهد و الزام خودش را به قوانین کشور ما ثابت کند.

وی گفت: وزارت ارتباطات پس از طی این موارد باید به این نرم‌افزار مجوز فعالیت بدهد و اگر مجوز نداد باید این نرم‌افزار فیلتر شود یعنی هم دستور قضایی در حال حاضر وجود دارد و هم مصوبات شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه اگر مجوز نگیرد باید فیلتر شود.

وی در پاسخ به اینکه برای انجام این روند آیا ضرب‌الاجل و یا زمانی در نظر گرفته شده است یا خیر، گفت: ضرب‌الاجلی برای این موضوع تعیین نشده است.

جاویدنیا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ضرب الاجلی وجود ندارد اگر پروسه اخذ مجوز تا یکسال دیگر هم انجام نگیرد آن‌وقت تکلیف چیست، گفت: بخشی از تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع به تصمیم شورای عالی فضای مجازی مربوط است و یک بخش دیگری از آن مربوط به مسئولان دستگاه قضایی است که باید در این زمینه تعیین تکلیف کنند که این کار (فیلترینگ) انجام شود یا خیر.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی همچنین در پاسخ به سوالی درباره فیلترینگ تلگرام و پوسته‌های آن نظیر هاتگرام و طلاگرام نیز گفت: تلگرام وضعیت مشخصی دارد و دستور فیلترینگ آن صادر شده و به قوّت خود باقیست.

وی گفت: در بحث پوسته‌ها، باید این پوسته‌ها هم فیلتر می‌شد که البته یک مجوزی برای فعالیت آنها صادر شد که آن مجوز به واسطه قولی بود که مسئولان این پوسته‌ها برای تفکیک و مستقل شدن از تلگرام داده بودند که البته مستقل هم نشدند حالا همان افرادی که به این دو پوسته مجوز داده بودند باید در واقع ادامه فعالیت اینها را تعیین تکلیف کنند.

وی افزود: آن مسئولین برخلاف دستور قضایی موجود اجازه فعالیت به این پوسته‌ها دادند و امروز باید بیایند و تعیین تکلیف کنند، ما قائل به آن هستیم که هرچه سریعتر باید هم این پوسته‌ها و هم VPNها و پروکسی‌هایی که شرایط استفاده از تلگرام را ایجاد می‌کنند، تعیین تکلیف شوند.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان