تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

هزینه نصب گاردریل علوم و تحقیقات مگر چقدر می‌شد؟ / یک میلیارد ناقابل کجا و یک تریلیون درآمد کجا!

یکی از مواردی که می‌توانست از حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد جلوگیری کند، نصب گاردریل در طول مسیر این دانشگاه بود. اما سوال اینجاست که مگر هزینه نصب این گاردیل‎ چقدر می‌شد؟
هزینه نصب گاردریل علوم و تحقیقات مگر چقدر می‌شد؟ / یک میلیارد ناقابل کجا و یک تریلیون درآمد کجا؟!
رویداد۲۴ نزدیک به ۱۰ روز از حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که منجر به کشته شدن ۱۰ دانشجو شد، می‌گذرد و هنوز بحث بر سر شناسایی و مجازات مقصر یا مقصران این حادثه است. شکی در این نیست که هر کدام از مدیران دانشگاه آزاد از جاسبی گرفته تا میرزاده و فرهاد رهبر و طهرانچی که همین حالا باید پاسخگوی این حادثه باشد، در این حادثه نقش دارند. هر یک روز تعلل در رسیدگی به مساله نصب گاردریل و امن کردن مسیر تردد دانشجویان و ایمنی اتوبوس‌های این واحد، می‌تواند خسارت بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

اما سوال اساسی درباره این حادثه آن است که مگر نصب گاردریل در طول مسیر واحد علوم و تحقیقات چقدر هزینه دربرداشت و چه بخشی از درآمد دانشگاه آزاد می‌توانست به آن اختصاص یابد.

آنطور که اخیرا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرده، «دانشگاه آزاد برای هر دانشجوی دکترا به صورت میانگین در هر ترم ۱۵ میلیون تومان، دانشجوی ارشد ۸ میلیون تومان و لیسانس ۲ میلیون تومان دریافت می‌کند، اما اتوبوسی در آنجا بوده که ۵ سال معاینه فنی نداشته و معنای آن این است که سوء‌استفاده صورت گرفته است.» این‌ها صحبت‌های حشمت‌الله فلاحت پیشه است که باب تازه‌ای در این فاجعه باز می‌کند. او در این رابطه عنوان کرده است: «در جا‌هایی که درآمدزایی کلان دارند و مجموع درآمد دانشگاه آزاد به هزار هزار میلیارد تومان یا یک تریلیون می‌رسد، این مسائل قابل قبول نیست.»

سوال دیگر این است که چه مقدار از مسیر دانشگاه علوم و تحقیقات نیاز به ایمن‌سازی با گاردریل دارد؟ آنطور که پیش از این، محمدعلی کرونی مدیرسابق کنترل پروژه سامانه حمل و نقل کابلی (تله کابین) علوم تحقیقات گفته بود، نزدیک به هفت کیلومتر در این دانشگاه کوهستانی و خطرناک است که برخی مقامات از جمله خود کرونی معتقدند تنها با تکمیل تله‌کابین، امکان پیشگیری از چنین حادثه‌ای ممکن بود.

جدای از چیزی که این مقام مسوول در خصوص تکمیل تله‌کابین گفته، اما اگر قرار باشد در حداقل اقدام برای پیشگیری از حوادث مشابه، گاردیل به منظور افزایش ایمنی نصب شود، نیاز به حدود هفت کیلومتر گاردریل است.
هزینه نصب گاردریل علوم و تحقیقات مگر چقدر می‌شد؟ / یک میلیارد ناقابل کجا و یک تریلیون درآمد کجا!

تماس‌های اقتصاد۲۴ با مراکز مرتبط و جستجو در اینترنت نشان می‌دهد که هر یک بسته گاردیل که شامل «گاردریل به طول ۴.۱۷ – تیرآهن نمره ۱۴- پایه ۱.۵ متر آبکاری گرم- ست پیچ و مهره- یک عدد ضربه‌گیر ورق ۲ گالوانیزه» می‌شود، هزینه‌ای در حدود ۵۲۰ هزار تومان را شامل می شود. با توجه به اینکه هر بسته حدود ۴ متر را پوشش می‌دهد، برای ۷ کیلومتر یا همان ۷ هزار متر، چیزی در حدود ۱۷۵۰ بسته موردنیاز است، یعنی هزینه‌ای در حدود ۹۱۰ میلیون تومان. البته به این مبلغ هزینه‌ای هم برای نصب این گاردریل اضافه می‌شود.

در تماس تلفنی با پیمانکاران نصب گاردریل، آنها نرخ نصب هر بسته گاردیل ۴.۱۷ متری که چیزی در حدود ۶۸ کیلوگرم می‌شود را ۶۸ هزار تومان یعنی متری هزار تومان اعلام کردند که با احتساب ۱۷۵۰ بسته، رقم آن به ۱۱۹ میلیون تومان می‌رسد. اگر مبلغ خرید گاردیل یعنی ۹۱۰ میلیون تومان را به ۱۱۹ میلیون تومان نصب آن اضافه کنیم رقمی در حدود یک میلیارد و ۲۹ میلیون تومان می‌شود. هرچند که فروشندگان و نصب کنندگان گاردیل به خبرنگار اقتصاد۲۴ اعلام کردند که باتوجه به حجم بزرگ کار (۷ کیلومتر گاردیل) می‌توانند قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

به عبارتی، برای جلوگیری از حادثه‌های این‌چنینی در واحد علوم و تحقیقات که به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین نکات، نصب گاردریل بوده، چیزی در حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان اعتبار موردنیاز است. این رقم در مقابل درآمد هزارهزار میلیارد تومانی (یک تریلیون تومان) دانشگاه آزاد عدد بسیار ناچیزی است و آنچه واضح و مشخص است چنین رقمی در مقابل حجم عظیم درآمدهای دانشگاه آزاد بسیار ناچیز است.

منبع: اقتصاد۲۴ 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
0
اول اون آدمی بگو رفته نوک کوه دانشگاه ساخته.
نظرات شما
پیشخوان