تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۷

جلیلی: نباید در برابر قصور مسئولان منفعل باشیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بنشینیم و بگوییم «فلان نماینده مجلس یا رئیس‌جمهور وظیفه خود را انجام ندادند و خودمان منفعل باشیم»، پس وظیفه ما چه بوده است؟

جلیلی: نباید در برابر قصورات مسئولان منفعل باشیم

رویداد۲۴ سعید جلیلی در دیدار با نمایندگان اقشار مختلف اعم از فعالین تشکل های دانشجویی، فعالان فرهنگی و سیاسی، حوزویان، فرهنگیان و سایر تشکل های انقلابی استان لرستان، با آنها گفتگو کرده و به سخنرانی در جمع ایشان پرداخت.
جلیلی در این نشست اظهار داشت: محوریت بودن مساجد برای ما مهم است، نباید مساجد را خالی کنیم بلکه این جایگاه مهم باید محل و کانون جمع‌های انقلابی باشد.

وی افزود: آیا در این مقطع کنونی انقلاب ما وظیفه خودمان را خوب انجام داده‌ایم یا نه؟ آیا در روند و مسیری که انقلاب طی می‌کند ما عملمان را درست انجام می‌دهیم یا خیر؟ آیا اصلاً عملی انجام می‌دهیم یا دچار بی‌عملی هستیم؟ یک نیروی انقلابی و مؤمن این دغدغه‌ها را دارد. در دعاها هم به ما یاد داده شده که از خداوند بخواهیم جهت انجام اعمالمان در جهتی باشد که قرار است از ما سؤال پرسیده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: آیا وظیفه ما فقط گوشزد کردن وظایف دیگران است یا خودمان هم یک وظیفه داریم؟ ما قبل از اینکه دیگران را مورد سؤال قرار دهیم اول باید خودمان را مورد سؤال قرار دهیم که چه اقداماتی انجام می‌دهیم. بنده به‌خاطر این که مسئولیت‌هایی دارم شاید گاهی اوقات بیش‌تر از شما و برخی جاها کمتر از شما مسئول باشم، هر کدام از ما برای انجام وظایف باید یک برنامه برای خودمان تعریف کنیم و بعد آن را ارزیابی کنیم.

وی بیان کرد: اگر همین‌طور بنشینیم و بگوییم فلان نماینده، عضو شورای شهر یا رئیس‌جمهور وظیفه خود را انجام ندادند و خودمان منفعل باشیم، پس وظیفه ما چه بوده؟ بالاخره این‌ها هم منتخب مردم هستند و رأی آوردند. تمام قدرت نظام اسلامی آن است که مردم نماینده خود را انتخاب می‌کنند و او را از خودشان می‌دانند. باید در چارچوب قانون، اخلاق و تقوا زحمت کشید و کار کرد، باید مراقب بود در نقد دچار بی‌تقوایی، بی قانونی و بی‌اخلاقی نشویم. این تمایزات یک نیروی انقلابی و مؤمن از بقیه است و نیروی انقلابی باید این موضوعات را لحاظ کند.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی خاطرنشان کرد: خداوند به هیچ‌کس بیشتر از وسعش به او تکلیف نداده، همه ما در حد وسعمان باید کار کنیم. ولی سؤال ما باید این باشد که آیا در حد همان وسعمان عمل کردیم یا نکردیم؟ آیا وسع ما همین است که یک ایراد بگیرم و یا یک جمله داغ بگوییم و بعد تمام شود؟ در منطق نیروی انقلابی این نکته وجود دارد که اگر وسع من 10 واحد کار است، ولی به اندازه دو واحد کار کردم باید جوابگو باشم.

جلیلی اظهار داشت: یک نیروی انقلابی باید نسبت به تحولات جاری کشور منفعل نبوده و فعال باشد؛ یعنی سایه‌به‌سایه تحولات کشورش را با انگیزه درست دنبال کند و اگر روندی خوب بود به آن کمک کرده و آن‌را تقویت کند. اگر اولویتی رعایت نشد آن را تکمیل کند و اگر خدای نکرده کاری به غلط در حال انجام بود، آن را تصحیح کند. ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل انقلاب بی‌تفاوت باشیم و بگوییم که بگذار این چهار سال هم بگذرد. اصلاً فرق جریان انقلابی با غیرانقلابی در همین موضوع و حساسیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: نباید بگوییم که همه بد هستند نه، این‌طور نیست. بسیاری هم خوب هستند و باید از آن‌ها تجلیل شود تا مردم بدانند غرض‌ومرضی با کسی نداریم. برای مثال در سفری که سیستان و بلوچستان داشتیم دیدیم که فرماندار شهر قصرقند که یک خانم اهل سنت نیز هست، بسیار انقلابی پیگیر رفع مشکلات مردم خود است.

وی افزود: کسی که کار خوبی انجام می‌دهد کمکش کنیم. اینکه بگوییم فقط ما خوب هستیم و هیچ‌کس خوب نیست اشتباه است. برخی طوری صحبت می‌کنند که انگار در کشور هیچ‌کس خوب نیست، این حرف اشتباه است. اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم لازمه اش آنست فردی که کار خوب می کند را بزرگ کنیم هم‌چنانی که اگر کسی در حال انجام کار خطاست روند اشتباه او را مورد سوال و مطالبه قرار دهیم، اصل امر به معروف همین است و در اصل هشتم قانون اساسی هم ذکر شده‌است.

جلیلی گفت: مشکل ما نبود تشکیلات نیست، چرا که پایگاه های بسیج در مساجد ما فعال هستند؛ اگر مشکلی هست، در تنبلی و انفعال در کار گفتمانی است. نیروی انقلابی باید خود را در میان مردم تکثیر کند و مردم نیز باید شما را احساس کنند و بدانند این نیروی انقلابی است که حرف او را درست و دقیق دنبال می‌کند، این‌طور نیست که او فقط از روی احساسات حرف بزند و خوبی‌ها را هم نبیند بلکه خوبی‌ها و بدی‌ها را با هم می‌بیند. اگر ما ادعا می‌کنیم که انقلاب اسلامی حق است ،باید از آن دفاع کنیم؛ چرا که حق قابل دفاع است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری ناخدای کشتی انقلاب است نه باید از ایشان جلوتر برویم و نه عقب‌تر حرکت کنیم. باید همراه‌شان باشیم. شاخص ما باید همین باشد. بعضی در این راه عقب می‌مانند بعضی‌ هم جلو می‌زنند که هر دو صورت اشتباه است. مقام معظم رهبری زمانی از اقتصاد مقاومتی گفتند، بعد برخی به برگزاری جلسه با عنوان اقتصاد مقاومتی اکتفا کردند؛ در حالیکه ایشان گفتند شما بروید عمل کنید.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند کار تمیز فرهنگی و آتش‌به‌اختیار یعنی اینکه منتظر ستادهایی که اخلال دارند نمانید و کار را انجام دهید، ما باید وظیفه خودمان را در چهارچوب قانون و اخلاق انجام دهیم باید مسائل را دنبال کنیم و به وظایفمان عمل کنیم.

منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان