تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
بودجه‌هایی که مردم نشنیدند؛

شرکتی که ۳ برابر بودجه رفاهی مردم ایران بودجه می‌گیرد + نمودار

ایران روزها دولتمردان از شفافیت بودجه چند میلیاردی برخی نهادها صحبت می کنند. جالب است مردم بدانند برخی شرکتها که حیات خلوت دولت هستند، بودجه چند صد هزار میلیاردی می گیرند و گزارش های مالی آنها مخفی و محرمانه است.

 

شرکتی که ۳ برابر بودجه رفاهی مردم ایران بودجه می‌گیرد + نمودار

رویداد۲۴ دولتمردان و مشاوران آقای حسن روحانی این روز‌ها از شفافیت بودجه‌ای سخن می‌گویند و شاهد مثال آن‌ها اعلام بودجه‌های چندده میلیونی و چند میلیاردی برخی نهاد‌ها و موسسات علمی و آموزشی است، ولی جالب است که از بودجه‌های چند ده هزار میلیاردی و چند صد هزار میلیاردی برخی شرکت‌های دولتی که حیات خلوت دولت شده اند، هیچ صحبتی به میان نمی‌آید.

در حالی کل منابع عمومی بودجه دولت در سال ۹۸ که توسط مجلس بررسی می‌شود، ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است، شرکت‌های دولتی برای سال ۹۸ بیش از ۱۲۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه گرفتند، جالب اینکه این بودجه اصلا توسط مجلس بررسی نمی‌شود و گزارش‌های مالی شرکت‌های دولتی هم مخفی و محرمانه است.

تنها در یک مورد بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۳۰۹ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۸ پیش بینی شده که حدود سه چهارم بودجه عمومی کشور است. این در حالی است که کل بودجه رفاهی دولت برای ۸۰ میلیون ایرانی در سال ۹۸ حدود ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است یعنی تقریبا یک سوم بودجه شرکت ملی پالایش و پخش.

منبع: تسنیم
برچسب ها: منابع عمومی
نظرات شما
پیشخوان