تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۷
رییس کل گمرک کشور؛

مصوبه ترخیص خودرو ۴ ماه اعتبار دارد

رییس کل گمرک کشور با بیان این‌که ترخیص خودرو‌ها از هفته آینده شروع خواهد شد، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودرو‌ها را دارای اعتباری چهار ماهه اظهار کرد که خودرو‌هایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند امکان ترخیص نخواهند داشت.

مصوبه ترخیص خودرو ۴ ماه اعتبار دارد

رویداد۲۴ مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور در حاشیه نشست مدیران وزارت اقتصاد و دارایی با مجمع کارآفرینان و در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در ۹ ماه اخیر ۳۲ میلیارد دلار کالا از گمرکات ترخیص شده است، گفت: در همین مدت ۳۳ میلیارد دلار هم صادرات داشته‌ایم، با این حال تحریم‌ها باعث شده ماندگاری کالا در گمرک از ۲۰ روز به ۳۰ تا ۴۰ روز به طور میانگین افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد عدم ترخیص کالا بعد از ۱۳ آبان‌ماه، اظهار کرد: از ۱۳ آبان‌ماه تا اوایل دی‌ماه شش میلیارد دلار کالا از گمرک ترخیص شده است که این کالا‌ها از کالا‌های اساسی و مواد اولیه تا ماشین‌آلات خط تولید را شامل می‌شود.

رییس کل گمرک کشور با بیان این‌که کالا‌هایی که پرداخت ارزی آن‌ها هم انجام نشده باشد تا ۸۰ درصد از آن‌ها ترخیص می‌شود، این مساله را به خاطر احتیاط برای به مشکل نخوردن خط تولید ارزیابی کرد و گفت: کالا‌هایی که صادراتشان به مناطق آزاد فراهم شده است مشمول بحث مواد اولیه و ماشین‌آلات موثر در خط تولید است.

میراشرفی با اشاره به ترخیص خودرو‌های موجود در گمرک علت این مساله را مجوز خاص هیات وزیران در این باره اظهار کرد و افزود: بعد از ممنوعیت واردات خودرو‌های لوکس بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به نحوی پیش ثبت‌نام داشتند که ناچار باید این خودرو‌ها باید تحویل مشتری می‌شد. از سوی دیگر گمرک باید ۴۲۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرکی کسب می‌کرد که مجموع این دلایل موجب شد تا ترخیص خودرو‌های باقی‌مانده در گمرک عملیاتی شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت که این خودرو‌های ترخیص شده تا تاریخ ابلاغ مصوبه در اماکن گمرکی و ویژه انبار شده‌اند و تنها با ثبت سفارش جدید قابلیت ترخیص دارند. این مصوبه چهار ماه اعتبار دارد به شرط این‌که تا تاریخ تصویب این مصوبه خودرو به کشور وارد شده باشد.

وی در مورد نوع خودرو‌هایی که می‌توانند از گمرک خارج شوند هم اظهار کرد: خودرو‌هایی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده باشند نباید بالای ۲۵۰۰ سی سی قدرت داشته باشند. همچنین متناسب با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار خودرو‌ها افزایش پرداخت سود بازرگانی هم پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گمرک ، تحریم ، کالا ، ترخیص
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان