تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۷

کشف گورستان پیش از اسلام در استان قم

معاون میراث فرهنگی قم گفت: در جریان خاکبرداری در روستای خاوه از توابع بخش کهک قم به طور اتفاقی ۲۲ شی ءِ سفالی کشف شد. کارشناسان میراث فرهنگی پس از آگاهی از واقعه به منطقه اعزام شدند که پس از مشاهده و بررسی منطقه احتمالا می‌دهند که آثار بدست آمده مربوط به دوره پیش از اسلام است.
 رویداد۲۴ اشیای به دست آمده در روستای خاوه قم قطعاً مربوط به پیش از اسلام است، اما ارائه تاریخ دقیق‌تر مستلزم کار پژوهشی بیشتری است.

 شاهین ایل بیگی معاون میراث فرهنگی استان قم گفت: در جریان خاکبرداری در روستای خاوه از توابع بخش کهک قم به طور اتفاقی ۲۲ شی ءِ سفالی کشف شد.

معاون میراث فرهنگی استان قم ادامه داد: کارشناسان میراث فرهنگی پس از آگاهی از واقعه به منطقه اعزام شدند که پس از مشاهده و بررسی منطقه احتمالا می‌دهند که آثار بدست آمده مربوط به دوره پیش از اسلام است.

ایل بیگی با اشاره به لزوم انجام مطالعات باستان شناسی در محوطه روستای خاوه گفت: به منظور مستندسازی، مستندنگاری و انجام تاریخ نگاری دقیق نیازمند مطالعات و گمانه‌زنی‌های باستان شناسی هستیم.

وی با توجه به ضرورت صیانت از محدوده تاریخی روستای خاوه اظهار کرد: در حال حاضر نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم در روستای خاوه مستقر هستند و به صورت شبانه روزی از محوطه تاریخی به دست آمده محافظت می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی استان قم با تاکید بر این که جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان میراث فرهنگی است، گفت: هر گونه محافظت، گمانه زنی و مطالعات باستان شناسی در محوطه‌های تاریخی نیازمند اعتبارات است که مساعدت مسئولین و متولیان امر را می‌طلبد.
منبع: میزان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان