تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

آیت الله مکارم: با شیر دادن مادربزرگ به بچه، پدر و مادر کودک، حرام نمی‌شوند

آیت‌الله مکارم شیرازی می‌گوید: برخی گفته‌اند اگر مادربزرگ بچه‌ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می‌شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی‌شود.

آیت الله مکارم: با شیر دادن مادربزرگ به بچه، پدر و مادر کودک، حرام نمی‌شوند

رویداد۲۴ آیت الله مکارم به یکی از مسائل شرعی که در فضای مجازی با حاشیه‌هایی همراه بوده است، اشاره کرده و گفت: برخی می‌گویند اگر مادربزرگ بچه‌ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می‌شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی‌شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ادله قانع کننده و کافی برای حرمت ابدی نداریم؛ در بعضی از روایات استدلال به حرمت شده، اما معارض هم وجود دارد، هم‌چنین شهرت فتوایی برخلاف فتوای ماست، اما ما گفته‌ایم که موجب حرام ابدی نمی‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ پیش از این ایسنا در خبری نوشته بود: «زوج جوانی که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترکشان گذشته بود و تنها ۳ ماه از تولد اولین فرزندشان می گذشت، عازم سفر حج می شوند و نوزاد سه ماهه خود را به مادربزرگ می سپارند تا زمان بازگشت مادر و پدر از نوه خود مراقبت کند. مادر بزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است، با کمال میل، مراقبت از نوه خود را می پذیرد، زیرا از آنجا که خود فرزند نوزادی داشته است، به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیر دهد.

حدود بیش از یک ماه، این فرزند نزد مادر بزرگِ مادری خویش مراقبت شده و از شیر او استفاده می کند؛ پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود؛ مدتی بعد مادر بزرگ که در جلسه ی روضه‌ای شرکت کرده بود، پس از سخنرانی خطیب آن جلسه، از احکام شیر دادن به فرزند اطلاع پیدا می کند و آنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره و تار می بیند.

خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند، گفته بود «در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادر و پدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند و باید از هم جدا شوند و به هیچ عنوان امکان بازگشت و ازدواج مجدد آن زوج وجود ندارد.»

مادر بزرگ پس از این جلسه، از تمامی مراجع برای حکم شرعی و فقهی این مسئله‌ تحقیق می کند و متوجه می شود که مراجع عظام دررساله ها و توضیح المسائل خود در رابطه با این مسئله، حکم به "حرمت ابدی" این زوج می دهند و هیچ راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

‌در فقه اسلام، ‌حرام اَبدی یا حرمت مؤبد، به حرام بودن ازدواج مرد و زنی برای همیشه گفته می شود؛ به این معنا، هنگامی که مرد و زنی به یکدیگر حرام ابدی می شوند تحت هیچ شرایطی نمی توانند با هم ازدواج کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مکارم شیرازی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
3
0
آیت الله مکارم به یکی از مسائل شرعی که در فضای مجازی با حاشیه‌هایی همراه بوده است، اشاره کرده و گفت: برخی می‌گویند اگر مادربزرگ بچه‌ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می‌شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی‌شود.
مسئله ٢٤٧٢ از رساله امام : اگر زنی بچه دختر خود را شير دهد آن دختر به شوهر خود حرام می شود و همچنين است اگر بچه ای را كه شوهر دخترش از زن ديگر دارد شير دهد ولی اگر بچه پسر خود را شير دهد زن پسرش كه مادر آن طفل شير خوار است بر شوهر خود حرام نمی شود.
این تناقض از کجاست ؟ آیا سخن خداوند دارای تناقض است ؟ ممکن نیست .النساء : 82 أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً معلوم است که این تناقض از استنباط انسان نشات میگیرد..
پس اگر چنین است چرا به چیزی که نمی دانند ورود میکنند ؟ الإسراء : 36 وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
حالت خوبه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
1
سلام واقعیت این هست که پس باید کدوم یکی از نتایج را پذیرفت؟
بعضی می گویند می شود دریک مسئله از مرجع دیگری تقلید کرد و فکر کنم این یکی از همون مسائل هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
سلام من مادرم به دوتا بچم گهگاهی شیر داده .ینی مشکلی داره؟ممنون میشم جواب بدید
وا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
آخه چرا باید حرام ابدی بشن؟
من خودم از یه روحانی پرسیدم‌. گفت علت حرام ابدی شدن اینه که وقتی مادربزرگ به نوه دختری خودش شیر بده، "مثل این می مونه که" اون مادربزرگ، همسر پدر اون طفل هست و بنابراین مثل این می مونه که، همسر اصلی اون مرد، دختر اون مرد هست!
یعنی به خاطر یه مثل این می مونه که، به خاطر یه توهم، باید یک زن و مرد که با هم ازدواج کردن از هم جدا بشن؟
آیا این دخالت در زندگی این مرد و زن نیست؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان