تاریخ انتشار: ۲۳:۰۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
محمودی عنوان کرد.

اقتصاد دستوری محکوم به شکست است/کاهش وابستگی به نفت کلید خروج اقتصاد کشور از بحران

علی اکبر محمودی در یادداشتی راهکاری خروج کشور از رکود اقتصادی کشور را تشریح کرد.

رویداد۲۴  در این یادداشت آمده است:

«اقتصاد کشور امروز در شرایط مناسبی قرار نگرفته و رکود ناشی از تصمیمات اشتباه بلای جان اقتصاد ایران شده است؛ برای عبور از این شرایط می‌بایست مسئولین امر در کنار مردم، تصمیمات عاجلانه‌ای را اتخاذ کنند. درآغاز حتی الامکان اقتصاد را از موازی کار در بخش‌های مختلف به دور کرده و تصمیمات در خصوص مسائل کلان اقتصادی کشور را به یک نهاد یا دستگاه مستقل سپرده و با برنامه ریزی و استفاده از نخبگان اقتصادی کشور شرایط بهبود اقتصاد را فراهم آورد.

نکته حائز اهمیت جغرافیای اقتصاد، عدم دستور پذیری آن است؛ اقتصاد دستوری و متوسل شدن به زور در اقتصاد حاصلی جز نابودی ندارد، بنابراین تنها در شرایطی اقتصاد کشور قدرت جاذبه‌اش در صادرات و واردات، عرضه و تقاضا و تحرکات فعالین اقتصادی افزایش پیدا می‌کند که رفتار‌ها و اقدامات منعطف و متناسب با ویژگی‌های کشور را در دستور کار قرار دهیم. این حساسیت می‌تواند دعوتنامه مطمئنی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.

امروز جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و مسائل اقتصادی کشور‌ها زنجیروار به یکدیگر وابسته اند، بنابراین باید با توجه و حفظ دل نگرانی‌های دلسوزان نظام و حفظ خطوط قرمز کشور در‌های اقتصادی کشور را بگشاییم و به طور صحیح با سایر ممالک مراودات اقتصادی داشته باشیم، بطور مثال امروز دیگر اقتصاد پایاپای بدین معنا که نفت بدهیم و در قبال آن کالا یا واحد پول آن کشور مثل روپیه را دریافت کنیم با این بهانه که دلار را میخواهیم تحریم کنیم به طور کلی منسوخ شده است، حتی ما در دولت قبل این تجربه را با کشور چین داشتیم که سرنوشت آن در نهایت منجر به ورود مقادیر زیادی کالای بی کیفیت چینی و ورشکستی تولیدکنندگان داخلی و ضربه به اقتصاد کشور شد.

در شرایط فعلی از مسئولین انتظار می‌رود اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری که یک راهبرد مهم بوده را به درستی درک کنند و سپس به آن عمل کنند؛ متاسفانه امروز خیلی از افراد از صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی شرایطی همچون شعب ابی طالب را متصور می‌شوند در حالی که هدف و منظور رهبری از بیان اقتصادی مقاومتی دوری از مصرف گرایی، تجمل گرای وتوجه به تولید داخلی است

مردم نیز، زمانی به اقتصاد مقاومتی عمل خواهند کرد که ببینید دولتمردان و مسئولین به آن عمل می‌کنند اینکه یک مسئول از لباس تنش تا ماشین زیر پایش و حتی خودکاری که با آن امضا می‌کند همگی خارجی هستند یا فرزندانشان در تنگنا‌های اقتصادی در کشور‌های خارجی با بهترین امکانات زندگی و تحصیل می‌کنند و به مردم فخر می‌فروشند، بدبینی و حس بی عدالتی را در جامعه توزیع کرده و در اینصورت پذیرش مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی دشوار خواهد بود. ابتدا مسئولین و دولتمردان میبایست اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و سپس مردم از آن‌ها الگو بگیرند و با حمایت از کالا‌های با کیفیت داخلی و پرهیز از مصرف گرایی و تجمل گرایی که امروز بلای جان ما شده اقتصاد کشور را از رکود خارج کنند.

برای برون رفت از رکود فعلی اقتصادی کشور کاهش وابستگی به درآمد نفتی و کسب درآمد از صادرات غیر نفتی، توریست و اخذ مالیات به شکل صحیح، کشور را در مسیر درستی قرار خواهد داد.

در حال حاضر اکثر کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه بیشترین درآمدشان را از محل مالیات کسب می‌کنند. به شکلی که قوی‌ترین فرد تا ضعیف‌ترین فرد آن کشور مالیات خود را پرداخت میکند و دولت نیز جرایم سنگینی برای فرار مالیاتی در نظر گرفته است در کشور ما هم همه‌ی افراد و دستگا‌ها و نهاد‌ها باید بطور صحیح مالیات خود را پرداخت کنند چرا که این مالیات در نهایت صرف آبادانی کشور خواهد شد.

در خصوص توریست نیز کشور ایران ظرفیت توریست پذیری بسیار بالایی دارد که باید با دقت نظری ویژه در این خصوص شرایط را طوری در کشور فراهم کنیم که مسافران و توریست‌ها تمایل بیشتری برای سفر به ایران داشته باشند.

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری می‌تواند مانع اعمال فشار بانک‌ها با منابع مالی گسترده خواهد شد ومیزان تاثیرگذاری-قلدرمآبانه آن‌ها را در محیط رقابت با خصوصی‌ها کاهش خواهد داد. پایان دادن به اقتصاد دولتی و ورود به اقتصاد خصوصی نه خصولتی می‌تواند جان تازه‌ای به اقتصاد بسته ببخشد. ژاپن یک کشور توسعه یافته با آن حجم اقتصاد کارکنان دولتی آن نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بوده، اما کشور ما با این محیط نچندان مناسب کارکنان آن به ۳میلیون نفر می‌رسد. چابک سازی اصل مهمی است که با اراده تصمیم‌سازان اقتصادی میسر خواهد شد.»
 
منبع: صدای صنایع
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان