تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۷

روایت مطهری از دیدار با اسماعیل بخشی/ در ستاد خبری شوش چه گذشت؟

علی مطهری روایت نمایندگان دیگر از دیدار با بخشی و عدم اشاره او به شکنجه در دوران بازداشت را تأیید اما تأکید کرد که اعلام نتیجه نهایی بررسی‌ها بر عهده دستگاه قضایی است.

رویداد۲۴روزنامه ایران نوشت: اسماعیل بخشی روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود گفته بود که با هیچ کمیته تحقیقی در تهران دیدار نکرده؛ حالا اما هم اعضای مختلف فراکسیون امید مجلس از برگزاری جلسه دو ساعته با او سخن گفته‌اند و هم وکیلش خبر دیدار او با نماینده دادستان را تأیید کرده است. آن طور که برخی اعضای فراکسیون امید مجلس گفته‌اند، بخشی و وکیل او روز سه‌شنبه با پنج نفر از نمایندگان مجلس و از جمله علی مطهری در جلسه‌ای دو ساعته به شرح ادعای خود درباره شکنجه در ایام بازداشت در اهواز پرداخته است.

*شما به همراه چند نفر دیگر از نمایندگان با آقای بخشی در مجلس دیدار داشته‌اید. می‌توانید بفرمایید این دیدار با چه مقدماتی و در چه مسیری انجام شده بود؟

اصل قضیه این بود که آقای ترک همدانی، وکیل دادگستری با دفتر من تماس گرفت و گفت آقای اسماعیل بخشی و وکیل ایشان مایل هستند با شما درباره مسائل دوره بازداشت آقای بخشی دیداری داشته باشند. من گفتم که مانعی ندارد و بهتر است وقتی ایشان ادعایی دارد، صحبت‌شان را بشنویم. البته بهتر دیدم برخی نمایندگان دیگر هم حضور داشته باشند و به همین دلیل بنا شد چند نفر دیگر از همکاران نماینده هم به این دیدار بیایند، مثل آقای کاظمی نماینده ملایر، خانم سعیدی نماینده تهران، آقای حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه و آقای جلال میرزایی نماینده ایلام.

*خب در این دیدار چه گذشت؟

ایشان یعنی آقای بخشی آمد و ماوقع را شرح داد و توضیح داد که ماجرا از چه قرار بوده و ما هم توضیحات ایشان را شنیدیم. صبح فردای این دیدار هم در جلسه فراکسیون امید، وزیر اطلاعات با برخی معاونان این وزارتخانه و مدیرکل اطلاعات استان خوزستان حضور داشتند. این افراد هم حرف‌هایشان را در فراکسیون امید زدند و یک ویدئویی را هم از اظهارات آقای بخشی پخش کردند. به هر حال دیگر قضاوت این ماجرا با ما نیست و با مقامات قضایی و مردم هست که ببینند واقعیت ماجرا چه بوده.

*آقای مطهری؛ آیا می‌توانید بفرمایید آقای بخشی در جلسه‌ای که با شما و چند نفر از نمایندگان داشت، همچنان بر شکنجه در طول بازداشت اصرار داشت؟

ایشان می‌گفت که ابتدای بازداشت که ما را به ستاد خبری وزارت اطلاعات بردند، دو ساعت آنجا بودیم و بعد از شوش ما را به اهواز انتقال دادند. ایشان می‌گفت در این دو جا یعنی در ستاد خبری در شوش و در فاصله مسیر انتقال بنده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به نوعی شکنجه کردند.

*نظر مسئولان وزارت اطلاعات چه بود؟

آنها می‌گفتند ماجرا به این صورت که عنوان شده نبوده، بلکه خود ایشان درگیر شده با مأموران و به زد و خورد پرداخته و آنها هم مجبور به واکنش شده‌اند. حرف دو طرف ماجرا به این صورت بود.

*یعنی درباره دوره بازداشتی که ایشان در اهواز بود بحث بیشتری نشد؟ چون آقای بخشی مدعی بود در آنجا شکنجه شده.

بله در دوره بازداشت را یادم نمی‌آید که چیزی گفته باشد. ایشان بیشتر درباره همان زمان حضور در ستاد خبری وزارت اطلاعات در شوش و فاصله انتقال به اهواز تأکید داشت.

*برآورد خود شما از اظهارات دو طرف ماجرا چیست؟ آیا می‌توان از آن به نتیجه خاصی رسید یا نیاز به بررسی بیشتر دارد؟

این دیگر وظیفه قوه قضائیه است که رسیدگی بکند. اینجا قضاوت ما خیلی معتبر نیست.

*آقای مطهری! این دیداری که انجام شد، در قالب کمیته تحقیق بود یا نه؟

نه. اینها درخواست ملاقات با شخص من را داشتند که من هم چند نفر دیگر از نمایندگان که نام بردم را دعوت کردم که در این دیدار باشند. این ربطی به فراکسیون نداشته است.

*به نظر شما دلیل این که در میان افکار عمومی طرح ادعاهایی علیه نهادهای رسمی کشور به راحتی و گاه بدون ارائه مستندات کافی پذیرفته می‌شود، چیست؟

دلیل آن این است که مسئولان معمولاً اطلاع‌رسانی نمی‌کنند یا دیر اطلاع‌رسانی می‌کنند و اگر خطایی کرده باشند، عذرخواهی نمی‌کنند تا اعتماد جامعه جلب شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان